menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goudsbloemzalf

Ga naar meest recente reactie

phili

Phili

Hoi,
niet echt kook onderwerp maar ik heb vandaag weer een pot goudsbloemenzalf gemaakt.
Gewoon een pot vaseline smelten au bain marie en daar twee handen vol goudsbloemen blaadjes bij doen en een uurtje laten trekken.
Daarna zeven door doekje en terug in de pot.
Lang houdbaar en heerlijk voor wondjes schrale handen enz.
groetjes phili
zaterdag 2 juli 2011 - 21:00
vaneske

Vaneske

Hallo,

Ik heb enorm veel goudsbloemen staan op dit ogenblik en had ook al gedacht om dat te maken. Die vaseline, haal je dat gewoon bij de apotheek ? Ik gebruik goudsbloemenzalf voor vanalles en nog wat, ik noem dat mijn "wonderzalfje" (als mijn zoontje iets voorheeft, smeer ik goudsbloemenzalf en het is op slag genezen ). En dat doek, waar haal je dat ?
dinsdag 2 augustus 2011 - 11:45
cetinel

Cetinel

ook es proberen,heb nog genoeg vaseline thuis,en de goudsbloemen bloeien volop!
dinsdag 2 augustus 2011 - 11:57
phili

Phili

Hoi,
ik koop een pot vaseline bij de Axtion nog geen euro voor grote pot, je kan ook bij een kruidvat wel duurder.
Als doek pak ik een oude theedoek of kaasdoek, wel smerig karwei, je moet het zeven en de doek uitwringen voor de zalf weer stolt.
Voor de geur kun je er ook nog wat lavendel bij doen tijdens het trekken, lavendel werkt ook ontsmettend.
Als ik in de tuin loop eet ik altijd wel wat goudsbloemblaadjes, is echt gezond.
groetjes phili
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:41
nathalieke

Nathalieke

Blij te horen dat er nog mensen zijn die zulke dingen doen, ik ken niemand in mijn directe omgeving die nog interesse heeft om dingen zelf te maken, SPIJTIG vind ik dat, alleen al het plezier van het kweken zelf en dan achteraf als't produkt klaar is, een waar genot, de mensen weten niet wat ze missen, ik heb ook nog een vraagje over goudsbloemen, ik hou altijd scheutjes over voor volgend jaar om uitzaaien te voorkomen, hoe doen jullie dat??
vrijdag 11 november 2011 - 18:09
phili

Phili

bij mij groeien ze in de moestuin, ervaar dat planten het beter doen met goudsbloem als buur.
wat teveel opkomt in het voorjaar trek ik er gewoon uit.
De uitgebloeide bloemen pluk ik af zodat ze langer doorbloeien en die ik afpluk gooi ik tussen andere planten in de border geeft leuk effect als ze opkomen en vult goed gaten op
vrijdag 11 november 2011 - 22:09
chickengirl

Chickengirl

Kun je de zalf ook iets verdunnen?
maandag 8 oktober 2012 - 10:34
phili

Phili

Hoi,
de zalf van vaseline niet zover ik weet, maar je kunt ook goudsbloemzalf maken die minder vet en dik is maar dan moet je een andere samenstelling gebruiken n.l.:
doe in een pan kokosolie en smelt die au bain marie tot de olie lauw is daar de bloemblaadjes in doen en tien minuten roeren dan filteren en in potjes doen.
Maar mischien kunje even googelen en daar nog recepten vinden om zalfjes te maken.
Weet je dat een aleo vera plant ook heel goed is voor wondjes en verbrandingen en hele droge huid echt een wonderplant en je hoeft hem maar een maal te kopen want hij geeft heel veel jonge scheuten die je weer kan planten
wel veel sucses met je zalfje
groetjes phili
maandag 8 oktober 2012 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon