menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

KOKEN VOOR DE FEESTDAGEN

Ga naar meest recente reactie

lacegarden

Lacegarden

Ik weet niet of het bij jullie ook al opgevallen is, maar overal waar je nu recepten voor de feestdagen leest, zowel op het internet als in de schrijvende pers en in folders van winkel is het :
-foie gras= eendenlever
oesters
kreeft
truffels
exotische fruitsoorten
boontjes die van Kenia komen
bij sommige spreekt men over kaviaar precies of het is niets
dan wijnen met prijzen om achterover te vallen
hetzelfde voor champagnes

nu vraag ik mij af, is een goed konijn, een lekker varkensgebraad, een kleine opgevulde tomaat met zef gepelde garnalen,
een zelfgemaakt vispannetje,een gestoofde paling, enz is dat niet meer in trek ? kennen de mensen de smaak hier niet meer van? ben ik dan zo gedemodeerd?
bij ons zal het noch met kerstmis noch met nieuwjaar een heel gecompliceerd menu zijn.
rita
zaterdag 23 december 2006 - 13:16
Merel

Merel

Lieve Rita, je bent niet alleen hoor die verschiet van wat de maatschapij van kerst heeft gemaakt... een echt "consumptie" feest. Iedereen loopt van hier naar ginder, mekaar omver lopend om toch nog maar die laatste kado en de beste kreeft te pakken te krijgen om zeker niet onder te doen, de reklameblaadjes weten ons immers juist te zeggen welke kado en welk recept we moeten kopen!
Wat ook je geloof of overtuiging is, kerst is toch vooral wat aandacht voor de mensen die je liefhebt en hoe kan dat beter dan met eigenbereide gerechten. Wij gaan deze avond op fakkeltocht ivm de zonnewende en daarna lekkere soep en broodjes en een heleboel gezelligheid.

Merel
zaterdag 23 december 2006 - 13:36
Victor44

Victor44

Groot gelijk Rita en Merel,hier zal het ook "gewoon" eten zijn,met een zelfgemaakte kerststronk bij de koffie.Alles wordt tegenwoordig zo opgeblazen ,de consumptiemaatschappij is daar immers het beste mee.Gisteren bijv.heb ik nog gezegd,na zelfbereide tomatensoep van de oogst van dit jaar,en een goed stukje vis met mosterdsaus en peterseliepuree:"iets anders had me niet beter kunnen smaken!" en dat zeg ik uit de grond van mijn hart.
Groetjes Mia
zaterdag 23 december 2006 - 14:31
corrielat

Corrielat

idd. ik heb vandaag in de winkel in mezelf moeten lachen, al de vrouwen en mannen die in de winkel ruzie maken en staan te stressen!!! niet normaal gewoon en dat noemen ze dan vrolijke feestdagen, nou de vrolijkheid is dan ver te zoeken, hoeveel mensen kopen hun boodschappen met een gezicht als onweer dan vraag ik me af, moet het zo veeeeeeeeeeeel zijn wat er op tafel komt????? dat is echt niet nodig om het samen leuk te hebben mijn kinderen komen bij mij gezellig gourmetten, want ze willen niet dat ik een week nodig om alles in te kopen en voor te bereiden, samen aan tafel je eigen hapje klaar maken vinden ze veel fijner, geen overspannen moeder met de kerstdagen, en het samen aan tafel babbelen en bakken is bij ons nog altijd heel erg goed bevallen, gezellig en niet duur, ik begrijp al die toestand niet wat er allemaal in huis moet komen, volgens mij is het een statussymbool geworden om zoveel mogelijk in je winkelwagentje te laden!!!want stel dat je buurvrouw in de winkel naast je staat!!!! ze zou eens moeten denken dat jij geen volle wagen hebt met dure kreeft en champange en zo meer, van mij mogen ze hoor, ik doe niet mee, het eten smaakt toch beter als je geen hoofdpijn hebt van het regelen, en je portemonaie vaart er wel bij,, ik zou zeggen, doe maar gewoon, en als je geld over hebt geef het aan een goed doel, kunnen anderen ook fijne kerstdagen hebben
zaterdag 23 december 2006 - 15:20
Tine

Tine

Ik doe ook "normaal"of beter ietsje meer dan normaal, maar dat komt omdat we gewoon veel te vieren hebben. Er komt bij ons echter geen ganzenlever of kaviaar enz.op tafel. Gewoon een schep-zelf-op buffet omdat we met zo veel mensen zijn dat we niet allemaal aan tafel kunnen zitten. Alleen de warme hapjes worden door de "kok"opgeschept en verder pakt ieder wat hij/zij graag heeft.

Tine.
zaterdag 23 december 2006 - 15:58
lacegarden

Lacegarden

oef, wat ben ik blij dat ik "nog normaal ben".
Deze avond hadden wij vrienden op bezoek. Een geluk want die kameraad heeft altijd in de informatika branche gezeten. Ik had er weer voor de zoveelste keer een echte puinhoop in mijn fotos van gemaakt.
Ik heb als avond eten spagetti gemaakt. Met een pot "eigenkweek tomatensaus" (gesterilizeerd). Als vlees hab ik drie verschillende soorten gehakt gebruikt:
gemengd varkens en runds
dan boerenworsten(uitgeknepen)
chipolatta worstjes (uitgenepen)
een blok parmezan die ik geraspt heb
wel wij hebben geen tralala gegeten , maar het was lekker.

Morgen ga ik ook geen gekke dingen doen, gewoon maar degelijk.
Heel veel van eigen kweek uit sterilizeer bokalen.
Waar ik wel steeds op let, als ik nog hesp koop, koop ik gandaham als die in de aanbieding is.
Die is zuiver en geen chemische bewaarmiddelen in.
Gekookte hesp durf ik niet meer te kopen, daar loopt gewoon het water uit.
En nog iets zeer belangrijk: het zijn bij ons altijd eigen gemaakte frietjes, geen diepvries . Zolang duurt het toch niet om aardappelen te schillen en frietjes te maken.
Ik hoor heel veel jonge mensen klagen dat voeding ontzettend duur is. Maar kijk dan wat ik hun winkelkarretje ligt:
alles kant en klaar, de micro in en ze hebben eten.
Bereide diepvries maaltijden, maar als je daar per kilo zou uirekenen hoeveel: die aardappelpurée wel kost, of die bootntjes, of die worteltjes. enz... Yoghourt met allerhande fruit, wij kopen nature yoghourt en doen er zelfgemaakte confiture in.
Maar ja, tijden veranderen, maar ik blijf staan.
groetjes

rita
zaterdag 23 december 2006 - 19:28
jp

Jp

Het is natuurlijk wel zo dat de "tijden" veranderen. Vele gezinnen bestaan uit full time twee verdieners die een drukke baan met huishouden & kinderen combineren.
Mijn buurvrouw heeft een schitterende keuken....alleen, ze kookt haast niet. Kinderen eten warm op school, ze halen snel een kantklare maaltjd uit de supermarkt,...

Allé vooruit, hier nog een oersimpel recept om zelf joghurt te maken :

Spoel een schone thermos om met warm water.
Verwarm de gepaste hoeveelheid melk tot handwarm (gebruik uw vinger maar)
Giet in de thermos en voeg een flinke lepel witte ongezoete joghurt toe.
Sluit af en laat een nacht of dag (12 u) staan .
Controleer of de joghurt genoeg indikte. Giet over in een kom en laat afkoelen.
Als U niet dol bent op de zuurheid vann yoghurt kunt U het bovenvocht eerst afgieten voor U overgiet in een kom.
zondag 24 december 2006 - 11:49
Tine

Tine

Al werk je full time, dan nog kan je zelf koken. Ik heb 40 jaar gewerkt maar heb nooit kant en klare maaltijden gekocht. Ik kookte simpele gerechten voor een paar keer tegelijk en stopte dan wat in de vriezer. Als je dan eens echt te laat bent door een vergadering of zo, dan zijn die gerechten een uitkomst. Het voordeel was ook, doordat ik éénpersoonspakketjes in de vriezer deed, dat je dan voor elk lid van het gezin ,de keuze had wat je op dat moment het liefste had.

Tine.
zondag 24 december 2006 - 12:35
corrielat

Corrielat

helemaal mee eens Tine, ik werk ook en ben een echte doe het zelf koker, als ik stoofvlees wil eten doe ik dat s,avonds, zo ook met erwtensoep rode kool en noem maar op ondertussen ga ik op het tuinforum kijken of er nog nieuws is, zo vliegt de avond op een gezellige manier voorbij en kan het eten lekker garen voor de volgende dag, ik kook meestal voor een paar keer tegelijk, gemakkelijk als je alleen bent, en leg ook pakketjes in de vriezer, zo is koken helemaal niet teveel werk, tenminste als je graag kookt, zal wel komen omdat ik nog graag lekker ouderwets eten heb, niks kant en klaar voedsel vind ik niet lekker, ook niet als ik geen tijd heb, dan eet ik nog liever een broodje met een zelfgemaakte salade, heerlijk toch
zondag 24 december 2006 - 15:21
Anke

Anke

Hier hetzelfde hoor, we werken beide full-time, ik doe er nog een voltijdse studie bovenop en mijn man heeft zijn handen vol aan het renoveren van ons boederijke. Maar hier komt alleen vers op tafel. Als het echt te erg wordt vraag ik aan mijn moeder om een aantal maaltijden te bereiden. Maar het eerste wat we deden toen we hier kwamen wonen was een moestuin aanleggen en de vriezer zit nog steeds vol verse groentjes, geweldig toch! Dus...de jongere generatie is voor een deel veranderd maar er zijn er nog genoeg die weten wat goed en lekker eten is. Die foie gras enzovoort is toch gewoon een flauw alternatief voor mensen die niet kunnen koken! Geef mij maar die pastasaus van Rita, het water liep me in de mond toen ik dat las!
Nu met de kerstdagen schuiven we aan bij de ouders en schoonouders maar ook dat zijn echte kookwonders: mijn moeder trekt nog zelf coulis van zelfgepelde garnalen, dat is pas een feest! Het ijs bij het dessert is zelfs zelfbereid! En ik zorg voor versgebakken koekjes bij de koffie!
Geniet allemaal van de kersttafel!
Anke
maandag 25 december 2006 - 14:01
lacegarden

Lacegarden

Anke, ik pel ook mijn garnalen zelf en daar dan een fond voor een saus van maken.
Ik doe dat ook mijn runds beenderen, soms met kalfsbeenderen. Maar ik moet die altijd speciaal bestellen.
Ik heb gelezen bij sommigen onder jullie dat er heel veel klaargemaakt in de diepvries gaat. Ik ben op sterilizeren moeten overschakkelen. Mijn 2 dievriezers zaten altijd proppensvol. Dus ben ik begonnen met vleesbereidnigen: patés, stooflvees, gehaktbollen in tomatensaus, konijn , tomatenssaus met vlees in , worsten met ajuinsaus, kalkoen, heel veel andere dingen nog , nog iets vol au vent, allemaal in een grote ketel klaar te maken, dan in bokalen te doen en op een groot gasbekken in zo een ouderwetse galvanisé ketel te sterilizeren.
Ik moet zeggen dat dit in de zomer wel veel werk vraagt, maar als het dan éénmaal winter is is het zeer vlug klaar als ik bezoek krijg of zefs doodgewoon voor ons eigen gebruik.
Toen ik nog werkte deed ik dat ook niet. Dan was het ook meer met de diepvries.
maandag 25 december 2006 - 14:47
corrielat

Corrielat

als ik alles eens goed nalees, denk ik, zouden tuinliefhebbers toevallig ook goede koks zijn???
liever geen groenten uit de supermarkt, en geen kant en klaar maaltijden, en dat is volgens mij niet uit zuinigheid maar uit liefde voor wat we zelf zaaien, zonder teveel kunstgrepen zoals vergif en kunstmest, geen hormonen, maar alles eerlijk gezond
maandag 25 december 2006 - 22:40
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Heel juist, Corrie ik had het niet beter kunnen zeggen.
maandag 25 december 2006 - 23:53
Tine

Tine

Ik haal dus wel de meeste groente uit de supermarkt of bij de groentenboer, omdat ik ze bijna niet in de tuin heb wegens ruimtegebrek. Ik heb wel altijd verse kruiden uit de tuin en dat is toch heel wat lekkerder dan gedroogde.

Tine.
dinsdag 26 december 2006 - 00:06
Anke

Anke

Rita dat klinkt heerlijk en het moet een prachtig zicht zijn, zo'n rij bokalen! Dat is iets voor als ik op pensioen ben
Ik heb hoegenaamd niks tegen groenten uit de supermarkt hoor! Maar het lijkt me wel een juiste stelling dat als je zelf groenten kweekt, je doorgaans ook energie en plezier steekt in het klaarmaken ervan! En dat wil dus niet zeggen dat dat omgekeerd niet het geval zou zijn, tot vorig jaar hield ik evengoed van koken maar dan zonder de zelfgekweekte groentjes. Als het kon ging ik wel langs de boer, maar ook dat lukte niet altijd. Nu wonen we op een plekje waar we weer melk bij de boer kunnen halen, ik zit hier gewoon terug in mijn kindertijd, en het is zoooo'n leuk vooruitzicht dat we dat soort dingen aan onze kinderen zullen kunnen meegeven!
Anke
dinsdag 26 december 2006 - 08:54
lacegarden

Lacegarden

ik heb echt niets tegen inkopen van groenten of fruit in een supermarkt of bij een kweker of op een boerenmarkt, ik doe het trouwens ook. Ik moet toch bepaald zaken ook kopen. Ik koop echt geen kant en klaar , of enorme gecomliceerde constructies. Spagettisaus: maak ik zelf met verse tomatensaus; Witloof dat moet ik kopen want ik heb het niet in de tuin. Campignons ook, maar ik zal geen bereid witloof met kaassaus en hesp kopen, dat maak ik ook zlef klaar. Of in een vacum doosje geraspte wortels, ik rasp die zelf
. Of mix van sla gespeld en in een zak. Dat kan ik thuis met drie ver verschillende soorten ook maken.
Klaargemaakt stoofvlees= neen, ik doe het zelf. Dat was de bedoeling van mijn schrjven.
Ik heb dit jaar een kleine 500 bokalen ingemaakt.
dinsdag 26 december 2006 - 09:29
Anke

Anke

WAUW die bokalen moeten er echt super uitzien!!! Ik ben helemaal mee met wat je verder bedoelt hoor!
Allez, ik ga nog wat blokken of ik ga dat diploma nooit halen, en dan moet mijn moeder nog langer maaltijden voor ons staan te bereiden, ocharme
Anke
dinsdag 26 december 2006 - 10:17
Tamar

Tamar

Hallo Lacegarden,
Wat betekent toch "hesp"?.
En ik ben het helemaal eens met jullie; ook ik koop nooit kant en klare etenswaren, wel natuurlijk champignons en citroen etc. Als ik van mijn eigengebakken brood met zelfgemaakte jam geniet ben ik helemaal gelukkig.
Tamar
dinsdag 26 december 2006 - 21:18
lacegarden

Lacegarden

hesp = ik denk dat jullie dat ham noemen
dat is hesp op zijn dialect , dat is vlaam maar wel geen ABN
rita
dinsdag 26 december 2006 - 21:37
an

An

ik heb net als er een heleboel doen gewoon gegourmet en de 2de kerstdag de restjes opgegeten.
gr an

lekker makkelijk al stond ik er nog een hele middag voor in de keuken maak alles zelf klaar ,kan ik teminste kizen wat ik wil en niet wat de winkel er in stopt.
vrijdag 5 januari 2007 - 19:32
hugo

Hugo

met Kerstmis en Nieuwjaar worden ik en mijn echtg. uit de keuken verbannen, dan zorgen de kinderen voor een jaarlijkse "surprise"

groetjes
vrijdag 5 januari 2007 - 20:37
lacegarden

Lacegarden

wij vandaag zeer sober:
gehakt gemaakt met chapelure, veel gestoofde ajuinen erbij en gestoofde knoflook, daarbij ipv melk en een ei gewoon een potje boursin light (om sauzen mee te maken). Daar bouletten van gemaakt, goed laten bakken. Drie pakken tomaten uit de diepvries gehaald( een pak rode, een gele en een zwarte) ja de belgische driekleur. die tomaten drie uur zonder deksel op het vuur laten staan om het vocht eruit te laten koken, daar veel ajuinen, knoflook, laurier, tijm, een klein pimentje, peper en zout gedaan. Ongeveer drie kwartier voor het einde twee suikertjes toevoegd. Alles door de passevite gedaan. De saus over de bouletten . Gekookte aardappeltjes van Vladslo erbij en ........ een ferm fris dubbel palmke, meer moet dat niet zijn na nieuwjaar.
vrijdag 5 januari 2007 - 21:27
an

An

hugo dat kan ik niet doen ik heb nog niet vandie hele grote kinderen,ja die van 21 maar die is verstandelijk gehanycapt en dan een van 17 en een van 8 dus ik moet alles nog zelf doen.
gr an
vrijdag 5 januari 2007 - 23:59
cetinel

Cetinel

kan die van 17 niet koken dan???
tjee das wel laat vind ik hoor....mijn dochter van 16 kook(zeer sporadisch)al goed hoor
en ik,ik kook al van sinds ik in de lagere school zat,vond ik geweldig leuk.
ik heb een grote diepvries en combineer invriezen met inderdaad steriliseren
gerechten die wat meer werk of langere tijd vragen maak ik steeds wat meer van klaar: stoofvlees,of ballekes in gehakt...en dan in bokalen
maar ook lasagna maak ik met een aantal tegelijk waarna er een deel in de diepvries gaat.
soep maak ik ook in grote hoeveelheden en vries ik in in brickpakken van melk of fruitsap,zo heb je telkens net 1 liter soep en hoef je niet de hele week dezelfde soep te eten( doet mijn buurvrouw,ze maakt een ketel soep en die eten ze op een week op om daarna weer een andere te maken,maar ik varieer liever)
tis tegenwoordig om ter meest of om ter duurst en meest exotisch....word j daar gelukkiger van?? kreeft heb ik 2 jaar geleden gegeten: werd er niet warm of koud van,sint jacobsschelpen deden me letterlijk kokhalzen en oesters ,daar begin ik al helemaal niet aan,het idee die glibberdingen naar binnen te werken!!
geef mij maar lekkere eerlijke gerechten waarvoor der geen dieren ziekgevoederd zijn.
volgens mij kunnen tuinders inderdaad goed koken,omdat ze wat ze gekweekt hebben lekker op tafel willen zetten,ze genieten ook veel meer van de échte smaak van ingredienten,zonder dat daar tonnen sausjes en dergelijke bij moeten.
zondag 7 januari 2007 - 00:04
an

An

hij kan wel wat koken , maar het is toch makkelijker als mama dat doet. a mam doe jij het even , a mam wil je even dit of dat voor mij maken.en mama maakt wel mischien fout van mij , vaak zeg ik doe het zelf maar zoals bv een tostie dan zegt hij kan ik niet uit gemakzucht. en dan ga ik maar weer.

gr an
zondag 7 januari 2007 - 00:28
cetinel

Cetinel

als hij nog niet eens een tostie kan maken dan verwen jij hem teveel hoor!!
een tostie is niet eens koken.......
ze moeten het toch kunnen,ze zijn bijna oud genoeg om te stemmen,vrijen doen ze ook bijna allemaal al( kwil het nie weten,maar tis zo)
ze weten alles beter en wij zijn toch zo ouderwets( merkt ge het da ik ook een tiener in huis heb???) moeten ze maar hun eten kunnen koken ook op die leeftijd!is beter voor hunzelf en beter voor mama.
zondag 7 januari 2007 - 00:31
an

An

ben helemaal met je eens , en volgens mij kan hij meer dan hij laat merken, ja de frituur pan opzetten dat lukt wel. dan gaat ie zelf wat halen en maakt wat. bij een ander kan hij het ook.(of ie echt kan koken weet ik niet maar hij heeft het ook op school geleerd.)
gr an
zondag 7 januari 2007 - 00:38
cetinel

Cetinel

als ze moeten kunnen ze plots heel veel:mijn man was zo een moederskindje dat nooit iets hoefde te doen:kon bij wijze van spreken zelfs geen ei bakken....
nu gaz ik niet zeggen dat hij dagelijks kookt,maar àls hij dan wat doet is het iedere keer toch lekker!,
en de tafel dekken doet hij beter dan ik,versieren en zo: ik ben al content dat alles op tafel staat...maar ja hij doet het dan ook niet dagelijks hé
is wel een geruststelling: als ik es ziek ben of zo verhongeren ze niet haha.
zondag 7 januari 2007 - 00:41
an

An

dat denk ik dus ook bij hem , dat hij het wel kan, want vorig jaar of het jaar er voor lag mijn buurvrouw in het ziekenhuis vroeg ze wil jij voor mijn man koken ik zei tuurlijk, nou die kon dus ook niks zelfs geen aardappel of wat dan ook koken, dus als je niks kan en de gene die dat altijd voor je doet is weg moet of wat dan ook hangen ze mooi hahaha,
maar ik ga mijn bedje op zoeken al vast weltrusten .
gr an
zondag 7 januari 2007 - 00:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon