menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recept4

hugo

Hugo

Hoeveelheden aanpassen aan uw behoefte

Catalaans gebak
1000g boter (of margarine)
1150g suiker
800g broyage50/50
700g eieren (14 stuks)
500g melk (lauw)
1500g bloem
40g bakpoeder

De zachtgemaakte boter samen met de suiker luchtig kloppen met de vlindergard, broyage zachtjes onderroeren en geleidelijk de eieren toevoegen
De helft van de lauwe melk bijvoegen, een goed taai beslag kloppen,, de bloem met de bakpoeder inwerken en tenslotte de overige melk toevoegen
Taartvormen beleggen met een op 2mm uitgerold laagje vetdeeg (pate grasse) en prikken , hierop een laagje ananassaus aanbrengen
Het beslag hierop spuiten en bestrooien met ongebakken pralin;; hierover dunne bandjes vetdeeg leggen
Afbakken in een zachte oven
Na afbakken laten afkoelen op een rooster

Ananassaus: 500g ananscrush opkoken met 400g water en 200g suiker;; binden met 100g water en 50g maizena;; even doorkoken

Pralin: 300g geschaafde amandelen, 600g suiker, 1 eiwit goedmengen

Om makkelijk te ontvormen: leg op de taart een keukenhanddoek en hierop een rooster;; omdraaien entrug een rooster opleggen en terug omdraaien

succes en smakelijk


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 november 2006 - 17:11
annd6

Annd6

Hugo,

ik ben een leek, zeker in gebak.
Kan je eens uitleggen wat broyage is?

Groetjes
Ann
maandag 27 november 2006 - 22:39
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ha An, hij had dat al eens vermeld: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=15&tid=3558&hl=broyage

broyage zijn gemalen amandelen (broyage pur),, normaal gezien wordt in het recept aangegeven welk soort broyage je nodig hebt bv. 50-50;; dit is 50% broyage en 50%suiker(kristalsuiker),, je kan dit gemengd kopen ofwel gewoon zelf mengen (is doorgaans goedkoper) en zo kan je het zoetgehalte zelf aanpassen aan je eigen smaak;; voor sommige recepten gebruikt men echter bloemsuiker ipv. kristalsuiker en dan heb je broyage-pur nodig

groetjes



Stond bij mij al lang in een aparte notitieboek. Trouwens elk recept schrijf ik daar direct in.

maandag 27 november 2006 - 22:43
annd6

Annd6

Bedankt Tania!

je bespaart hem werk!
Ik kende het nog niet maar ik schrijf het morgen in mijn boekje, ik heb er ook eentje
Groetjes
Ann
maandag 27 november 2006 - 22:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon