menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recept1

Ga naar meest recente reactie

hugo

Hugo

Hoeveelheden in recept aanpassen aan je behoefte

Citroentegels
1000g suiker
1000g boter ( of margarine)
1000g bloem
150g eieren (3stuks)
Snuifje zout
Citroenrasp

Boter zachtmaken en suiker toevoegen en eieren ondermengen tot een glad beslag
Bloem onderspatelen samen met het zout en de citroenrasp
Het deeg ongeveer 1cm openstrijken op een beboterde bakplaat ( of bakplaat beleggen met boterpapier)
De bovenzijde bestrijken met eistijksel en met een vork lijntjes intrekken
Afbakken in een matig warme oven
Na afkoelen versnijden in tegels


Janhagel
1000g bloem
700g boter (of margarine)
500g suiker
60g speculaaskruiden
40g citroenrasp
100g eieren (2 stuks)
Snuifje bicarbonaat
Snuifje zout

Boter en suiker mengen
Eieren toevoegen en het beslag glad ddraaien
Bloem, kruiden, bicarbonaat en zout mengen en onderspatelen
Het deeg openstrijken op een beboterde plaat
Bovenzijde bestrijken met eistrijksel en bestrooien met geschaafde amandelen
Bakken in matig warme oven
Na afkoelen versnijden in tegels

smakelijk en succes

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 november 2006 - 17:01
Adrienne

Adrienne

MMMMMM, voila we zijn vertrokken !!!!
Merci Hugo de weegschaal gaat vanaf vandaag op verlof
maandag 27 november 2006 - 19:14
Victor44

Victor44

Hugo,in recept 1 is dat zelfrijzende bloem of gewone patisseriebloem?
Dank je wel!
Mia
maandag 27 november 2006 - 19:17
hugo

Hugo

altijd gewone bloem, in alle recepten die ik post, in de bakkerij en patisserie wordt nooit met zelfrijzende bloem gewerkt,, alles moet zodanig bewerkt worden dat het uit zichzelf rijst

groetjes
maandag 27 november 2006 - 19:21
Victor44

Victor44

Ja maar dan staat er wel dikwijls bicarbonaatpoeder bij en dat is ook een rijsmiddel,maar daar dit niet bijstond in nr1 dacht ik dit moet ik toch eens vragen!
Alvast bedankt voor deze zeer goede tips,zal ze zeker uitproberen.
Mia
maandag 27 november 2006 - 19:33
hugo

Tekst aangepast

Hugo

Beste Mia, in de patisserie wordt bicarbonaat niet zozeer gebruikt als rijsmiddel, maar wel als middeltje om iets min of meer krokant te houden,, zo doen wij in dunne speculoos ook een beetje bicarbonaat, zo blijft die langer krokant (maar niet teveel, anders krijg je een zeepsmaakje),, kleine geheimpjes van de banketbakker hé

groetjes
maandag 27 november 2006 - 20:01
Victor44

Victor44

Wist ik helemaal niet Hugo,ik heb al wel ondervonden als ik bicarbonaat in mijn wafels doe ze heel krokant zijn.
Waartoe zo'n forum toch allemaal kan dienen hé!
Nogmaals bedankt
Mia
maandag 27 november 2006 - 20:13
Nigella

Nigella

dat izet er chique uit en zal wel lekker zijn, dank Hugo
maandag 27 november 2006 - 22:01
Bowie

Bowie

Wat is bicarbonaat?
maandag 27 november 2006 - 22:40
Adrienne

Adrienne

Wordt hier ook wel maag zout genoemd tania
Mijn oma deed het vroeger in haar eten omdat het dan niet zo zwaar was.
maandag 27 november 2006 - 23:02
lacegarden

Lacegarden

hugo : ik heb bloem 000
maandag 27 november 2006 - 23:07
hugo

Hugo

is prima hoor Rita, bakken maar

groetjes
maandag 27 november 2006 - 23:31
lacegarden

Lacegarden

Hugo, ik koop die spotgoedkoop bij een groothandel in voeders Baert in Zele. Ik heb daar zeer goede resultaten mee. Die leveren ook aan bakkers en ik betaal maar 2,5 € per zak van 5 kg . Naar het schijnt is dat zeer goede kwaliteitsnorm ooo

ik ben nu bezig met verschillende recepten uit diverse landen van europa uit te proberen die een bepaald recept maken voor kerstmis. Dit moet in het volgende "tomatenblad'" komen.
Uit alle veiligheid heb ik mij een lange broek gaan kopen met een lendenband in elsaqtique.
dinsdag 28 november 2006 - 11:58
Nigella

Nigella

Rita
Ik lach mij hier krom!!!!! zie je al staan
zal ik mijn naaimachine maar open zetten en wat elastiek gaan kopen???? en misscien nog superrekbare stof er bij ???
dinsdag 28 november 2006 - 16:46
an

An

hugo ik ga het ook proberen als ik even tijd het die janhagel,waar kan je dat spul halen om het krokant te maken (ben de naam even kwijt).
weet je trouwen ook misschien waarom soesen in een combiemagnetron niet zo goed rijzen als in een oven .
ik moet nu wel want mijn oven is stuk.
weet jij daar iets op en heb je misschien een recept er van en de standen voor een combiemagnetron?
gr.an
dinsdag 28 november 2006 - 21:07
lacegarden

Lacegarden

zie ik ben hier nog de meeste trad. kok, alles gewoon in mijn aga, op het gevoel af, van de ene oven in de andere en echt waar ik heb leren koken op het gevoel en ik moet zeggen dat lukt best hoor.
Steeds twee zeer trouwe begeleiders: onze arthur en ons pistache. Steeds in de nabijheid van de ovens.
dinsdag 28 november 2006 - 21:23
an

An

lacegarden ik doe het meestal ook opgevoel maar soesen willen maar niet lukken in mijn combiemagnetron op heteluchtstand,in mijn oven geen probleem moest voor iedereen altijd soesen maken maar nu is het een ramp nu mijn oven stuk is.
gr an
dinsdag 28 november 2006 - 21:27
lacegarden

Lacegarden

toen ik de laatste keer naar de kookdemonstratie bij aga geweest ben toen sprak peter balcean over het maken van soezen.
Ik ga eens kijken in mijn nota's of ik er iets over genoteerd heb.
anders zoek ik in zijn boekjes
maar ik zit weer tot over mijn oren in het werk, ik ben met een neiuwe site bezig over recepten
en ik wil er zoveel mogelijk opstaan hebben tegen mijn volgende les in marke.
dinsdag 28 november 2006 - 21:30
an

An

als je wil voor mij graag en dan moet het wel in de magnetron kunnen.kan ook wel maar ik weet niet hoe hoog ze blijven klein en in mijn oven worden ze groot met dit recept
ik ken alleen het recept van.(12 stuks)
50 gr boter
1dl. water.
mespuntje zout.
60 gr bloem.
en 250ml slagroom.
en dan in de oven op ongeveer 175 gr en dan een minuut of 20 af en toe kijken of ze al bruin zijn en licht5 van gewicht.
gr, an
dinsdag 28 november 2006 - 21:39
hugo

Hugo

n, heb nog nooit met een magnetron gewerkt, heb dat trouwens ook niet dus ik kan je hiermee niet helpen,, maar je recept voor soezen?????? geen eieren???????

soezenbeslag (wel de hoeveelheid aanpassen aan uw gebruik)


500g boter (of margarine)
1000g water
5g zout
750g bloem
1300g eieren (26 stuks)

water, boter en zout aan de kook brengen (het water mag pas koken wanneer de boter volledig gesmolten is!!!!)
bloem bijvoegen en het geheel op het vuur droog roeren
de eierenper twee toevoegen en telkens volledig onderroeren
op beboterde en bebloemde plaat spuiten en afbakken

vullen met crème fraiche of crème patissière

bovenkant in de chocolade dompelen


succes en smakelijk

groetjes


ps ik zet er steeds het gewicht in eieren bij omdat in de patisserie een ei wordt angerekend als 50g
dus, meiskes, uw aantal eitjes aanpassen hé

woensdag 29 november 2006 - 20:26
Victor44

Victor44

En ik heb een recept uit een kookboek en dat is tot nog toe al altijd gelukt zowel in hete lucht oven als in traditionele oven.Aan jou te proberen of het ook lukt
Kookdeeg of soezendeeg (voor 5 soezen)
1dl water
45gr boter of harde margarine
mespunt zout
60 gr bloem
2 eieren middelgroot
Hoeveelheden nauwkeurig afwegen,een teveel aan boter maakt het deeg te zwaar waardoor de soezen onvoldoende uitrijzen,maar een te kleine hoeveelheid bloem maakt het deeg te slap waardoor het op de bakplaat uitloopt.
Water met boter en zout aan de kook brengen,voeg in één keerde bloem toe en roer flink tot het deeg één gelijkmatig geheel is en van de panbodem loslaat.Neem van het vuur en roer er één ei door,dan het tweede ei en roer tot het deeg glanzend is,en in stukken van de lepel valt
Vorm van het deeg reepjes (éclairs) of maak met een lepel soezen en bak in voorverwarmde oven van 200° (hete lucht)of 225°C (traditionele oven) en bak 20minuten.Oven zeker niet openen,en laat nog een tijdje in oven staan tijdens afkoelen.Zijn ze krokant ,dan laat je ze verder afkoelen op rooster.Als ze koud zijn kan je ze vullen met patisserieroom of slagroom en afwerken met gesmolten chocolade.
Succes en smakelijk!
Mia
woensdag 29 november 2006 - 21:46
an

An

hugo ik was vergeten de eieren er bij te zetten dat waren er 2.en voor hoeveel soesen is jou deeg met 26 eieren.
en mia jouwes lijkt veel op de mijne maar die ga ik ook eens proberen .
en ik weet nu ook dat je voor als je in een combiemagnetron soesen wil bakken dat het deeg koud moet zijn voor dat je ze gaat bakken ga ik ook eeens proberen.
bedankt allebei voor de informatie.ga ze proberen
gr.an
donderdag 30 november 2006 - 14:08
Victor44

Victor44

An,ik denk echt dat het aan je t° ligt,soezen mogen tamelijk warm worden gebakken,175 ° is meer voor cake's.
Succes
Mia
donderdag 30 november 2006 - 14:51
an

An

ga het even proberen met 200 graden.
want in mijn oven doen ze het wel goed. maar die is nu stuk maar dit ga ik even in mijn combie proberen.
gr. an
donderdag 30 november 2006 - 15:30
hugo

Hugo

je moet mijn recepten steeds aanpassen hé, ben altijd gewoon geweest van in 't groot te werken,,
mijn recept is voor ong 120 stuks (naargelang de grootte van spuiten)

een traditionele bakkersoven (tubeoven) staat gewoonlijk rond de 230°?? heteluchtoven 20° minder

groetjes
donderdag 30 november 2006 - 19:51
an

An

o okee
gr,an
donderdag 30 november 2006 - 20:49
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Mag je alles van een recept dan delen door 2, of delen door 4, enz?
donderdag 30 november 2006 - 22:04
an

An

volgens mij wel tania want dat doe ik ook met appeltaart en soesen e.d.
gr an
donderdag 30 november 2006 - 22:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon