menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompelmoezen

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Kent er iemand recepten met pompelmoezen?

Tot nu toe pers ik ze of maak ik er confituur van, wij houden er wel niet van om ze puur te eten.

Het zijn zowel witte, roze als rode pompelmoezen.
woensdag 22 november 2006 - 13:15
hugo

Hugo

2 pompelmoezen
350 gr gepelde roze garnalen
6 kerstomaatjes
enkele blaadjes sla
1 kopje citroenmayonaise
1/2 kopje platte kaas
1 soeplepel gehakte bieslook
peper en zout
4 grote garnalen

Snijd de pompelmoezen overlangs in twee. Maak met een puntig mes de hele omtrek tussen schil en vruchtvlees los. Lepel ze volledig uit en haal zoveel mogelijk velletjes weg.
Het aldus verkregen vruchtvlees mengen met de garnalen en de in partjes gesneden tomaten.
Leg een slablad in de lege pompelmoeshelften en vul deze op met het garnaalmengsel.
Koel bewaren tot ze opgediend worden.
Voor de saus mayonaise, platte kaas, peper, zout en gehakte bieslook mengen. Koel bewaren.
Serveer de halve pompelmoezen in schaaltjes of in glazen op voet.
De saus in een kommetje apart doen.
U kan dit voorgerecht een feestelijk allure geven door het te versieren met een grote garnaal of scampi per persoon.

groetjes
woensdag 22 november 2006 - 17:05
hugo

Hugo

4 varkenskoteletten
50 g bakboter
peper
zout
4 sjalotten
1 eetlepel mosterd
0.5 eetlepel ketjap (sojasaus)
40 cl pompelmoessap
2 pompelmoezen (roze)
2 eetlepels bruine suiker
1 eetlepel bieslook (fijngehakt)


Het vlees aan beide kanten laten kleuren in de hete boter en kruiden met peper en zout.
De gehakte sjalotten toevoegen en zacht laten gaarbakken.
Overgieten met het pompelmoessap en een minuutje laten sudderen. Het vlees uit de pan nemen en warm houden.
De mosterd, sojasaus en suiker door de saus roeren en op een hoog vuur laten indikken.
Een minuutje voor het einde de gefileerde pompelmoespartjes bijvoegen.
De saus over het vlees gieten en garneren met gehakt bieslook.

Serveren met wilde rijst.

smakelijk
groetjes
woensdag 22 november 2006 - 17:27
Edith

Tekst aangepast

Edith

Pompelmoeswijn. Recept ontvangen van de franse buurvrouw, tijdens onze vakantie. Reeds zelf uitgeprobeerd en erg lekker bevonden.


Nodig :
1/2 koffielepel chicorei
1 pompelmoes doorprikt meerdere keren met breinaald
2 liter witte droge wijn
300 gr witte suiker
1 wijnglas met eau de vie van 40°
Alles samenvoegen en 15 dagen laten trekken. Filteren en kan dadelijk geconsumeerd worden.

Smakelijk !!!
woensdag 22 november 2006 - 21:09
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Edith welkom en direct al antwoorden, goed hoor: [afbeelding verwijderd niet-https]

@Fons: recept nr 2 gaan we zeker proberen, maar ik denk met kalfsvlees.

@Edith: daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht om er een soort likeur van te maken, dank je. Hier zou ik al heel veel pompelmoezen voor kunnen gebruiken. Welke soort heb jij ervoor gebruikt? Witte, rode of rose?????

Wat ik ook al doe is het sap in ijsbakjes invriezen en in de zomer doe ik dan een paar blokjes in een glas water. Heel verfrissend.

Maar eigenlijk zoek ik een recept (gelijk wat) waar ik er tientallen tegelijk kan van gebruiken, zoals het recept van Edith, dat kan ik bv vermenigvuldigen.


donderdag 23 november 2006 - 09:53
jp

Jp

Die pompelmoeswijn vind ik heel leuk, dat ga ik zeker proberen !
In de zomer pers ik vaak witte pompelmoes uit en drink dit aangelengd met tonic : héél verfrissend.
donderdag 23 november 2006 - 15:01
Edith

Edith

Aan Bowie, Zelf had ik een simpele gele gebruikt. Maar elke soort kan ervoor gebruikt worden.

Na 2 weken en na gefilterd te hebben had ik de aperitiefwijn op flessen gedaan met een kurkdop erin gestoken. Wanneer je ze dan voor gebruik de fles even in de koelkast zet is het normaal dat de wijn een soort bruis heeft. Licht mousserend zou ik zeggen. Maar heel lekker.


Ik heb ook nog een receptje met citroen Vin de citron wat ik nog beter vind. Bij interesse laat het maar horen dat zet ik het wel even online.
donderdag 23 november 2006 - 16:56
Bowie

Bowie

Ik heb ook nog een receptje met citroen Vin de citron wat ik nog beter vind. Bij interesse laat het maar horen dat zet ik het wel even online.


Laat maar komen.
donderdag 23 november 2006 - 17:11
Edith

Edith

Vin de Citron:

Heerlijk verfrissend heel het jaar door.

Nodig :
3 liter witte wijn
1/2 liter alcohol van 50° of 250 ml van 90°
1 vanillestokje doorgesneden op zijn langst
5 citroenen in schijfjes gesneden
Dit alles 1 maand laten trekken en af en toe eens omroeren. Hierna zeven en klaar voor consumptie. Persoonlijk vind ik hem gekoeld het lekkerst.

donderdag 23 november 2006 - 18:39
Edith

Edith

Heb ook nog Likeur van Verveine ook wel Ijzerkruid genaamd.

Nodig 50 Verveineblaadjes
50 klontjes suiker
1/2 liter alcohol van 90 °
1/2 liter water.

50 dagen laten trekken en filteren.

Is een zeer lekker digestief na de maaltijd.
donderdag 23 november 2006 - 18:42
Edith

Edith

Heb ook nog Vin d'oranges. Mijn portie staat nu weer te trekken. De eerste keer heb ik in het voorjaar gemaakt en was snel op.

Nodig:
6 appelsienen en 2 citroenen
2 gespelten vanillestokjes
1 kaneelstokje
800 gr kristalsuiker
5 liter roséwijn.

Halveer de citroenen en appelsienen, leg ze in de wijn en voeg de alcohol, suiker en vanillestokjes en het kaneelstokje toe. Laat 30 dagen marineren en roer af en toe eens om. Haal na afloop de citrusvruchten eruit en pers ze leeg in de wijn. Passeer het geheel door een puntzeef en giet het mengsel in afsluitbare flessen. Lekker gekoeld serveren.
donderdag 23 november 2006 - 18:46
Nigella

Nigella

amaai we worden hier wel serieus aangezet om lekkere dingen te maken!!!

Edith bij je 1e recept ...die chicorei' is dat van chicoreiwortel' ???
vrijdag 24 november 2006 - 07:52
Edith

Edith

Aan Nigella,

Ik ben nog eens op het pak gaan kijken en of het van een chicoreiwortel is weet ik niet. Ik bedoel die je ook gebruikt bij de koffie of voor sommige als vervangkoffie. Het zijn grove korrels en in mijn geval van het merk de Beukelaar. Naam is cichorei-chicoree. Hopelijk ben je hiermee geholpen.
vrijdag 24 november 2006 - 14:23
julia

Julia

zeg mannen van al dat lezen zou je nog goedkoop zat worden
het ziet er wel verrassend goed uit voor met de feest dagen


oppassen geblazen den ik
vrijdag 24 november 2006 - 19:11
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

geeft dat dan geen bruine kleur met die chicorei
vrijdag 24 november 2006 - 20:21
Edith

Edith

Helemaal niet. Het is maar een halve koffielepel op 2 liter wijn.
De kleur was geel bij mij.
vrijdag 24 november 2006 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon