menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlierbessen-appelconfituur

Ga naar meest recente reactie

Hilde1741

Hilde1741

Nou, ik heb het geprobeerd hoor. Ik had vlierbessen geplukt en ik wilde er absoluut iets mee maken...het is dus confituur geworden : vlierbessen-appel. Ik denk dat het nog lekker is ook ! Wel een beetje apart, maar toch lekker ... ik hoop nu dat hij goed opstijft.

Het recept: 1kg vlierbessen .... op het vuur, sap eruit laten komen, dan door een heel fijne zeef halen.
250g appel in stukjes snijden en in een pot kapot laten gaan op een laag vuurtje.
Vlierbessensap toevoegen.
600 g geleisuiker toevoegen en aan de kook brengen. 3 minuten koken en klaar is kees.
donderdag 2 september 2010 - 19:44
Rita1960

Rita1960

Hoi Hilde,

als je de confituur stevig wilt krijgen zul je toch meer geleisuiker moeten toevoegen. normaliter 1 kg suiker op 1 kg vruchten(sap) en mocht je de geleisuiker (halva) willen gebruiken dan kun je volstaan met 1,2 kg vrucht op een verpakking.
en niet vergeten een eetlepel citroensap toe te voegen (voor meer pectine)

groetjes,

Rita
donderdag 2 september 2010 - 20:20
Hilde1741

Hilde1741

Hey Rita,

Ik heb zo van die suiker gebruikt waarbij je maar 500g nodig hebt tov 1000g fruit en ik heb na het koken de test gedaan met een beetje confituur op een bordje te schenken en te kijken of het stijf werd en dat deed het ook... dus ik denk dat ik safe zit. Ik laat het je weten, hij staat nu af te koelen op de vensterbank.
donderdag 2 september 2010 - 21:51
Rita1960

Rita1960

Da's dus de halva..
Die gebruik ik alleen bij de echt zoete vruchten
vrijdag 3 september 2010 - 07:39
Hilde1741

Hilde1741

Hey Rita,

Ik heb mijn confituur niet graag overzoet, dus voor mij is die "halva" genoeg. Hij is trouwens goed stijf geworden hoor, zelfs zonder het citroensap en niet eens de juiste hoeveelheid vqn die halva. Ik moest er normaal 600 g in doen; maar uiteindelijk is het toch iets minder geworden.
Ik denk dat de appel hierin ook een rol heeft gespeeld, want daar zit ook vrij veel pectine in...wat trouwens ook goed is voor de bloeddruk, pectine, vandaar de uitspraak "an apple a day keeps the doctor away".

Maar hij is dus goed gelukt. En ik heb nu gisteren nog wat mooie potjes gekregen van mijn collega's, dus ik ben geneigd om nog eens wat vlierbessen te gaan plukkeb en het nog eens overnieuw te doen Deze keer in decoratieve potjes om weg te geven.
vrijdag 3 september 2010 - 15:36
Rita1960

Rita1960

Je raakt er al mooi aan verslaafd Ga zo door!

vrijdag 3 september 2010 - 21:58
Eve

Eve

Dames, wat kan er nog gedaan worden met vlierbessen? Onze buurt staat er hier vol mee... (maar niet voor lang )


Eve
zondag 5 september 2010 - 17:11
Hilde1741

Hilde1741

Vlierbessensiroop is naar het schijnt goed bij verkoudheden in de winter.
zondag 5 september 2010 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon