menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tzatziki

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Benodigdheden voor 8 personen al eten wij dat met minder op hoor)

1 grote komkommer
4 teentjes knoflook
1/2 liter Griekse of Bulgaarse yoghurt
3 eetlepels olijfolie
1 eetlepel azijn
witte peper en zout



De komkommer wassen en raspen. Minimum vijftien minuten laten staan in een vergiet, het vocht er dan nog een beetje uitdrukken met de hand of ouderwetse bolle stamper of met pollepel. knoflook uitknijpen met pers en dat samen met yoghurt, komkommer, azijn, peper en zout in een slakom doen. Dit goed om roeren en beetje bij beetje de olie toevoegen onder voortdurend roeren. minimum een uur in de koelkast laten staan vooraleer op te dienen. serveer met een paar verse muntblaadjes bovenop.

PS je kunt er ook een viertal lenteuitjes bij doen (fijn gesneden)

heerlijk met knoflookbrood. Wij aten het ook in 1 restaurant met broodsneden waar goed wat knoflook op gewreven was en dan olijfolie en zo de oven in met wat van die heel fijn geraspte kaas (soort parmezan op ) die was best. Maar met gewone broodsneden even lekker

maandag 19 juni 2006 - 23:48
lisa

Lisa

oh,nigella dit is mijn lievelings kostje,hm lekker
grts,lisa
dinsdag 20 juni 2006 - 00:15
Esem

Esem

Dat lijkt me een echte aanrader,
Op de Griekse toer
Esem
dinsdag 20 juni 2006 - 09:24
Yvonne

Yvonne

Lekker hoor, dit gaan we gauw eens maken. Heerlijk bij warm zomerweer in de tuin.......
dinsdag 20 juni 2006 - 10:13
Nigella

Nigella

Eigenlijk staat tzatzika overal op hun kaarten bij de voorgerechten. Je ziet hen er inderdaad vaak beginnen met hun fles wijn en de broodmand die daarbij wordt aangebracht. Enfin zo hebben wij dat onder de echte Grieken toch ook gedaan, ipv in al dat toeristisch gedoe van restaurants die bieftuk friet en zo presenteren. Wij willen altijd de echte sfeer en hun typische dingen eten, ipv "all-in" gedoe of die massarestaurants. Waar ze van die schijn- of half en half griekse-schotels presenteren; maar toeristen binnen lokken met eenbord "typisch Grieks eten" Wij zitten liever in een simpel restaurant waar de Grieken gans het jaar eten dan heb je echt een familiebedrijfje, ipv in een restaurant dat enkel in het toeristisch seizoen is met chiquere stoelen.
dinsdag 20 juni 2006 - 13:08
Yvonne

Yvonne

De Grieken zelf maken eigenlijk helemaal geen gebruik van de kaart. Zij vragen wat de kok in huis heeft, gaan eventueel even in de keuken kijken en bestellen dan diverse dingen,naar gelang met hoeveel personen ze aan tafel zitten, die allemaal links en rechts door elkaar op tafel gezet worden, w.o inderdaad haast altijd wel tzaziki voorkomt.
Hiervan gaan ze dan gezamelijk eten. Zodoende eten ze dan ook van alles wat. En natuurlijk ontbreekt het brood niet en de uzo !
dinsdag 20 juni 2006 - 13:32
Adrienne

Adrienne

Lijkt me héél lekker Nigella.
wij zullen eens proberen.

Gtjs adrienne
dinsdag 20 juni 2006 - 15:44
martine

Martine

als de komkommers er zijn, ga ik dit zeker eens maken, ik maakte al koude komkommerssoep, maar dan zonder knoflook en met gewone yohgurt, dit lijkt me nog beter,...
Martine
dinsdag 20 juni 2006 - 19:08
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Yvonne wij vroegen bij een visser die het eten ook zelf klaarmaakte ook wat de pot (zijn netten) verschafte, heerlijk verse vis. En ik moet zeggen dat ik op die plaats ook de beste Stifado van konijn gegeten heb van gans Kos

en die Ouzo die kunnen ze nogal achterover slaan he. Ik doe het toch al jaren met genoeg water er bij
dinsdag 20 juni 2006 - 19:55
Zara

Zara

klinkt lekker
dinsdag 20 juni 2006 - 20:14
lacegarden

Lacegarden

alles wat jullie opnoemen vind ik zo lekker, maar die uzo dat krijg ik niet binnen

ik denk dan altijd aan een maagradiographie, dat spul (die contraststof die je moet inslikken) dat smaakt ook zo.
nigella gebruikt gij een mandoline om te raspen? zo van die echte prof. Ik heb er gezien bij Aveve in Dendermonde, maar het was wel 100 €ik zoek daar al zo lang naar, maar zo echt een zeer degelijke zoals in een restaurant. wel zeer gevaarlijk hé
dinsdag 20 juni 2006 - 21:41
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

neen dat heb ik niet zo'n duur spul, ik gebruik zo'n snijsysteem (niet electrisch, ik denk Börner of zo iets)

tegenwoordig moet je geen zo'n contrastpap meer drinken hoor, gaat met een cameratje in je maag of in je poep
dinsdag 20 juni 2006 - 21:45
Anja

Anja

Nigella,

Ik heb al gegeten, maar bij het lezen van het recept komt het water me al in de mond.
Ik ga get zeker eens uitproberen, en laat het resultaat weten.

Groetjes
Anja
dinsdag 20 juni 2006 - 21:56
jp
woensdag 21 juni 2006 - 21:13
cetinel

Cetinel

ge zijt de munt vergeten
in tzatziki hoort munt hoor!!
zaterdag 1 juli 2006 - 19:57
Nigella

Nigella

cetinel
er zijn recepten van tzatziki met en er zijn recepten zonder munt

maandag 3 juli 2006 - 22:35
cetinel

Cetinel

weet ik,maar ik ben een eigenwijs iemand!! en ik vind dat er munt in moet!!
de oorspronkelijke manier is trouwens altijd met munt( ik weet dat want als turkse ben ik ermee opgegroeid)

trek u niks aan van wat ik zeg!! doe maar zoals ge zelf wil hoor,den dezen zwetst soms nogal es.....
dusse,mét munt hé
maandag 3 juli 2006 - 22:54
Tomateboer

Tomateboer

Dat weet ik (sorry,... )
grt
maandag 3 juli 2006 - 23:31
jp

Jp

Haaa, Turkije, wat was dat een zalig vakantieland... en lekker eten... Ik weet dat ze het niet zo graag horen maar Turkse keuken (in het westen) lijkt toch wel wat op de Griekse (& vice versa).
Het was daar zo lekker dat ik gewoon 2 x warm per dag ging eten...(slecht voor het dieet !)
dinsdag 4 juli 2006 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon