menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Confituur die te stijf is

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Ik had op 't net een recept gevonden voor citroenmarmelade: schilletjes, in dunne schijfjes én het vruchtvlees van 1kg citroenen vermengen met 1kg geleisuiker. 24u afgedekt laten staan. De volgende dag 10min borrelend laten koken en dan in potten gieten.

Ik heb het merk Candico geleisuiker minut 1+1 gebruikt én maar 800gr (ik gebruik altijd minder dan in een recept staat.

Resultaat: mijn confituur staat gewoon stijf, je kan er bijna schijfjes van snijden ipv uit te smeren op de boterham. De smaak is wel héél lekker, niet zoetig maar nog met de iets zurige smaak van de citroenen.

Toch zou ik die iets minder stijf willen, wat kan ik hieraan nog doen?

Volgende keer zal ik wel minder geleisuiker gebruiken.
dinsdag 10 oktober 2006 - 13:15
Nigella

Nigella

zal niet alleen aan geleisuiker liggen, maar ook het feit dat citroen een fruit is dat veel pectine heeft, daarom doen ze ook bij ander fruit, vaak een beetje citroen, dus niet alleen voor de smaak zoals demeeste denken.
dinsdag 10 oktober 2006 - 13:59
Bowie

Bowie

Dus had ik misschien beter maar half zo veel geleisuiker gebruikt of nog minder?

Kan ik er nog iets aan veranderen?
dinsdag 10 oktober 2006 - 14:14
tuinheks

Tuinheks

Hoi,

Ik denk dat je de confituur nog opnieuw ff langzaam kunt opwarmen met toevoeging van citroensap.
De hoeveelheid hangt ervan af, dat moet je zelf zien.
Onder voortdurend roeren kan je terug een gelijkmatige confituur krijgen, die dan wat minder stijf is.

Het is inderdaad zo dat citroenen zeer veel pectine bevatten.
Zelf hou ik steeds de pitten(in de diepvries) als ik citroenen uitpers.
Die pitten gaan in een zakje mee de confituur in (vaak samen met wat citroensap) en dit omwille van de pectine.

Hopelijk lukt het je !

groetjes

Tuinheks
dinsdag 10 oktober 2006 - 16:39
Bowie

Bowie

Beste tuinheks, het langzaam opwarmen dat ga ik vanavond nog proberen.

Weeral iets dat ik bijgeleerd heb, nl dat citroenen er ook voor zorgen dat confituren stijver worden.

Die pitten gaan in een zakje mee de confituur in

Wat bedoel je met een zakje, is dat dan een klein linnen zakje waar je die pitten insteekt?

Wat zorgt er eigenlijk voor dat de conf. stijver wordt, het sap, de schil, de pitten, of gewoon alles van de citroen?
dinsdag 10 oktober 2006 - 17:10
tuinheks

Tuinheks

Dat zakje kan een linnen zakje zijn, maar ook zo'n papieren theezakje.
Ik koop deze ook om zelf mijn thee te maken als er geen stukjes vd plantjes mogen inzitten.

Volgens mij zijn het vooral de pitten en het sap dat pectine bevat.

liefs
dinsdag 10 oktober 2006 - 20:51
DannyC

DannyC

gebruik in het vervolg gewoon klontjessuiker, die confituur wordt ook hard. heb nog nooit van die minuutsuiker gebruikt en altijd goede confituur , al 30 jaar.
woensdag 11 oktober 2006 - 10:28
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

@ DannyC
Ik heb altijd gedacht dat je geleisuiker moest gebruiken om conf & gelei te laten dikken?

Gebruik je dan dezelfde hoeveelheid suiker, en waarom dan klontjes en geen gewoon kristalsuiker?

Hoeveel gebruik je dan voor 1kg fruit?

@de anderen
Als de confituur te slap is, dan kan je die dus opnieuw opwarmen en citroensap erbij doen tot ze weer dikt??
woensdag 11 oktober 2006 - 12:09
DannyC

DannyC

Ik voeg ongeveer een 700 gram suiker toe per kg vruchten.
Waarom klontjes? heb het zo van mijn moeder, is of was misschien goedkoper als kristalsuiker.

tot zover mijn ervaringen
woensdag 11 oktober 2006 - 13:57
tuinheks

Tuinheks

@ DannyC
Ik heb altijd gedacht dat je geleisuiker moest gebruiken om conf & gelei te laten dikken?

Gebruik je dan dezelfde hoeveelheid suiker, en waarom dan klontjes en geen gewoon kristalsuiker?

Hoeveel gebruik je dan voor 1kg fruit?

@de anderen
Als de confituur te slap is, dan kan je die dus opnieuw opwarmen en citroensap erbij doen tot ze weer dikt??


Hierna volgen enkele tips ivm confituur en gelei.

Algemene methode voor jam:

Niet teveel ineens maken. Keuze maken voor combinaties naargelang de pectine en het zuurgehalte.
(zie beneden)
Per kilo vruchten 650 à 800 gr suiker.
De vruchten moeten snel tot moes koken, de volledige hoeveelheid suiker toevoegen (niet te vroeg anders heb je meer suiker nodig, en verwordt dan tot glucose)
Blijven roeren (pan op een laag vuur tot de suiker opgelost is).
Bij jam niet afschuimen tijdens koken (wel bij gelei).


* Om te kunnen stollen is er pectine nodig.
Deze werkt echter enkel als er zowel suiker als zuur aanwezig is.
Zuur kan aangevuld worden door citroensap, pectine door pectinehoudende vruchten (bv appel, citroen, aalbes) toe te voegen.
(In geleisuiker zit pectine)
Zo zou je ook vers, zelfgeperst appelsap kunnen toevoegen.

* Om te weten of de bereiding stijf genoeg gaat zijn moet je het stollingspunt bepalen.
Hoe doe je dat ? Enkele mogelijkheden :
--Giet een klein beetje kokende jam op een schoteltje en laat afkoelen.
Als het vel op de jam zo stevig is dat het rimpelt als je er met een vinger op drukt is het stollingspunt bereikt.
(Als de jam 105 ° C bereikt heeft.)
--Doop een houten lepel in de jam. Hou hem een paar tellen horizontaal (niet boven de pan) en laat de iets afgekoelde jam naar beneden vallen. Het mengsel is klaar als de jam de de lepel zich splitst in twee grote druppels die dan weer samengaan en van de lepel vallen.

----
Om te antwoorden op jouw vraag :
Als confituur of gelei te lopend is kan je die idd opnieuw opkoken tot de gewenste dikte bereikt is.
Citroensap toevoegen kan, maar is daarom niet echt nodig.

----

Groetjes

Tuinheks
woensdag 11 oktober 2006 - 16:43
tuinheks

Tuinheks

Oeps, pectine en zuurgehalte vergeten te vermelden.

Dus : hebben een hoog pectine EN hoog zuurgehalte (stijven zeer fel)

Aalbessen
Appels
Citroenen
pruimen
Zwarte bes

Hebben een laag pectine EN laag zuurgehalte (stijven veel moeilijker en kunnen "hulp" van bovengaand fruit gebruiken)

Mango, meloen, aardbeien
nectarine, perzik, peer,
pompoen, vlierbes, vijg,

Rabarber en ananas hebben een laag pectinegehalte maar een hoog zuurgehalte
woensdag 11 oktober 2006 - 16:50
Nigella

Nigella

als je gelfix van Oetcker neemt , moet je maar 1/2 minuutsuiker op 1 kg fruit nemen
woensdag 11 oktober 2006 - 20:15
lacegarden

Lacegarden

gebruik die zeer dikke confiture nu enkel voor uw desserten. Je kan er prachtige desserten mee maken. oa. bij ijscrème, bij vullingen in pâtisserie, zelfs bij wild kan je dit gebruiken;

ik heb juist een kookstage gevolgd in de ardèche en daar nog speciaal zeer dikke appelgelei moeten gebruiken bij everzwijn
donderdag 12 oktober 2006 - 16:47
erna

Erna

hallo !
ik las jullie perikelen met confituur. Zelf maak ik ook mijn eigen confituur, ik gebruik maar de helft suiker, ik bedoel 1 kg fruit en 1/2 kg suiker. Hij wordt wel stijf maar je moet hem in de ijskast bewaren.
een alternatief is stevia : het plantje dat zoet, wordt in de handel ook wel honingplantje genoemd. Is in België nog steeds verboden, waarom weet ik niet, maar ik gebruik het toch. je moet er flink wat voor hebben, bovendien moeten de blaadjes ook wel gedroogd zijn. Deze stevia gebruik ik voor mijn schoonmoeder die diabeet is en anders geen confituur zou mogen eten.
groetjes
erna
ps : ik gebruik altijd appel als pectineleverancier, is neutraal in het gebruik, bv bij 2 kg aardbeitjes gooi ik 4 appels erbij. dit vergroot je hoeveelheid en dikt je confituur zonder smaakverandering
zondag 29 oktober 2006 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon