menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Potas of Potasch

Ga naar meest recente reactie

Tjeuke01

Tjeuke01

Wie kan mij iets meer vertellen over een chemische toevoeging bij het bakken, met name potas i.p.v. gist.
Ik heb een orgineel recept gekregen van koek dinant, wat een een soort taai-taai is.
Daar in staat potas als ingredient vermeld.
vrijdag 13 november 2009 - 17:30
printemps

Printemps

Ben aan het googlen maar ik vind er enkel voor gebruik in de tuin

???

Ben nog niets tegengekomen voor in koekjes te doen

mvg
vrijdag 13 november 2009 - 18:24
Mandy

Mandy

Potash of wel pot-as ( kaliumhydroxide) = eigenlijk niets anders dan de as van een houtvuur + water, verwarmen = pot-as.
In deeg met zuurdesem ( zoals yoghurt en karnemelk)komt er koolzuur vrij en dat geeft een baksel dat luchtig is.
Het wordt gebruikt om deeg of beslag te verstevigen om de gist vast te kunnen houden.
Nu kun je tegenwoordig beter bakpoeder gebruiken.
Potas kun je vervangen door zuiveringzout/ maagzout.
vrijdag 13 november 2009 - 19:58
Victor44

Victor44

Natriumbicarbonaat of ook wel maagzout genoemd hier ,voeg je toe als volgt:1 koffielepel per 500gr bloem. Dit wordt wel gebruikt in wafels ,cake,enz.. Ik zou het wel niet gebruiken in brood. Het wordt ook gebruikt om koolsoorten,nml. groene - en spruitkool en spinazie hun groene kleur te behouden tijdens het koken en om in dit geval ook de verteerbaarheid van deze koolsoorten te bevorderen. In dit geval is een mespunt in het kookwater voldoende..
Grtjs
vrijdag 13 november 2009 - 21:31
Rita1960

Rita1960

Zuiveringszout, Bitterzout of maagzout wordt hier gebruikt om kippen met meer dan 1000 vlieguren gaar te krijgen alsook voor een darmlediging voor af gaande aan een onderzoek..

het gebruik voor de verschillende koolsoorten was mij niet bekend..

grt'n

Rita
maandag 16 november 2009 - 21:25
Victor44

Victor44

Rita,
En toch is het zo wat betreft de koolsoorten en spinazie! De kippen met 1000 vlieguren ermee gaar krijgen is ons hier niet bekend,daar gebruiken wij de drukkookpan voor.
Grtjs
Mia
maandag 16 november 2009 - 21:54
Rita1960

Rita1960

Hoi Mia (van Victor),
de koolsoorten blijven hier groen van kleur(?), net als de spinazie. De drukkookpan ( snelkookpan ) gebruik ik niet.
Maar om on topic te blijven... potasch/potas in de keuken ken ik niet, wel in de tuin om kalium toe te voegen aan de bessenstruiken..

groetjes,

Rita

dinsdag 17 november 2009 - 20:49
Victor44

Victor44

Het wordt hier ook in kristalvorm verkocht(de potas) ,wanneer je een aangebrande pan hebt doe je wat water en potas en laat het koken,de aangebrande koek van je pan lost dan heel gemakkelijk. Ook kan je het een tijdje laten weken wanneer je thermosflessen of wijnflessen met aanslag hebt.,alles wordt dan mooi opgelost. Maar om eten te bereiden wordt potas niet gebruikt,maar wel het maagzout of bicarbonaat.
Grtjs
Mia
dinsdag 17 november 2009 - 22:15
Rita1960

Rita1960

Potas= kalium...
(baking-)soda, zuiveringszout, bitterzout= natriumbicarbonaat.

soda ken ik ook van de aangekoekte pannen en potten. Potas weer niet...
toch een kleine spraakverwarring??

lieve groetjes,

Rita

PS: ook een goed idee tegen de aanslag van thee e.d in kopjes/thermokannen:

Steradent ( dat spul voor de 3e tanden )
woensdag 18 november 2009 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon