menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewaren basilicum

Ga naar meest recente reactie

lieljan

Lieljan

Ik heb in juni 2 half "verslokerde" basilicumplantjes alsnog in mijn kruidentuintje geplant. Groot was mijn verbazing, toen ik zag dat ze allebei aansloegen, nu , het is een bloedhete julimaand geweest. Nu zijn het 2 grote bossen basilicum geworden. Is er iemand die mij zou kunnen vertellen, hoe ik ze kan bewaren of verwerken, vooralleer ze kapot gaan? Dank aan allen !!! Gr Lieljan
woensdag 4 oktober 2006 - 16:29
annd6

Annd6

Hallo Lieljan,

in mijn kruidenboek staat dat je ze het best kan pureren met wat water of olie en invriezen in ijsblokvormpjes invriezen.
Ik hak ze ook wel eens fijn en vries ze dan zo in.
Je kan ook kruidenboter maken of pesto (als je daar een laagje olie opzet kan je het ook bewaren)
Drogen is niet zo aangewezen bij basilicum, dan verliest het zijn smaak.
Laat een paar takjes doorschieten dan kan je zaad winnen voor volgend jaar.
Groetjes
Ann
woensdag 4 oktober 2006 - 17:07
Victor44

Victor44

Of pluk enige takjes met hieltje en zet ze in een potje met water zoals ik verleden jaar gedaan heb,en dit jaar opnieuw.Er waren er verschillende die worteltjes gekregen hebben,dan heb ik ze in een potje met aarde geplant en binnen gezet.Wel ik heb de ganse winter blaadjes kunnen afplukken.Momenteel heb ik weer 2potjes kunnen planten,ze staan momenteel nog in de tunnel,maar later komen ze binnen en worden ze niet te warm gezet. Je kan er ook enige tussen tomaten doen die je inmaakt of invriest.
Succes gewenst
mia
vrijdag 6 oktober 2006 - 14:56
annd6

Annd6

Victor,
dat vind ik een goeie tip!
Ik begrijp wel niet helemaal wat je bedoelt met hieltje, kan je dat uitleggen?
Ann
vrijdag 6 oktober 2006 - 15:03
Victor44

Victor44

Dit zijn takjes die je afscheurt van de hoofdstengels,niet afsnijden of breken.
vrijdag 6 oktober 2006 - 15:13
annd6

Annd6

Azo,
Ik ga het meteen doen!
Bedankt voor de tip!
Ann
vrijdag 6 oktober 2006 - 15:18
lisa

Lisa

victor de idee is heel goed met de ijsklopjes vind ik ook leuk
goede tips
lisa
vrijdag 6 oktober 2006 - 23:49
Bowie

Bowie

In ijsbakjes invriezen doe ik met heel verschillende kruiden. Daarna kan je ze eruit halen en in plastiek zak steken en als je kruiden nodig hebt, haal je er een blokje uit.
zaterdag 7 oktober 2006 - 07:29
LILY1953

LILY1953

Om ze te bewaren in ijsblokvormpjes moet je de basilicum mixen en dat vind ik niet zo mooi in een tomatensaus of pastagerecht. Ik vroeg me af of je de blaadjes niet gewoon in een pot onder olie kan zetten ?
woensdag 7 augustus 2013 - 14:36
Annemie

Annemie

Je kan inderdaad basilicum onder olijfolie zetten, maar die moet je er na een tijdje uithalen, omdat de basilicum begint te rotten. De olie heeft dan de aroma en smaak van basilicum. Lekker voor de spaghetti. Als je de olie niet aromatisch genoeg vindt, kan je opnieuw verse basilicum een week laten trekken in dezelfde olie.
maandag 12 augustus 2013 - 12:15
daelman hendrik

Daelman hendrik

basilicum bewaren doe je best zo, de blaadjes fijn versnijden Samen met de stengels in wat op voorhand opgewarmde olijfolie( 100gr) leggen ,vuur afzetten en een uurtje laten trekken, de stengels er uithalen .Je kan de hoeveelheid olie aanpassen zoals je wenst.De olie zal dan de smaak van de basilicum opnemen en is zeer goed geschikt om op salades of dergelijke te doen vb mozzarella met tomaat en basilicumolie. Op deze manier zal de basilicum niet rotten, enkel wat van kleur veranderen.Indien je niet genoeg stengels hebt , bewaar deze in de loop van het seizoen in de diepvries tot je er genoeg hebt en maak dan de olie.
vrijdag 11 april 2014 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon