menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebak

Ga naar meest recente reactie

DannyC

DannyC

ik vind dat er op dit forum veel keukenprinsen ( princessen) zijn; zou mij iemand kunnen helpen aan een heel speciaal recept van gebak ( zou moeten dienen voor mijn eindwerk in school).
moet eveneens zelf een dessertbord maken met een 4 tal desserts (speciaal en innoverend)
iemand die sugesties heeft,??,
vrijdag 29 september 2006 - 10:23
Adrienne

Adrienne

Danny,

Wat soort gebak wil je ?
Taart, cake, vlaai ?
vrijdag 29 september 2006 - 13:17
DannyC

DannyC

liefst cake voor 8 personen, mag ook een soort gateaux zijn
als het maar iets speciaals is
vrijdag 29 september 2006 - 13:20
hugo

Hugo

[afbeelding verwijderd niet-https]

-chocokade rouladebiscuit bestrijken met kriekenconfiture
-hierop een laagje chocolademousse strijken en oprollen en invriezen
-een zanddeegbodem(vetdeeg) bakken en in een metelen ring van ong 8 à 10 cm hoogte leggen
-deze bestrijken met gesmolten chocolade
-de roulade na invriezen in stukken van 4 cm snijden en met behulp van wat chocolademousse vertikaal in de ring plaatsen tot deze gevuld is
-verder vullen met chocolademousse, bovenkant gelijk strijken en laten opstijven in de koeling
-in stukken snijden en versieren met gebloemsuikerde chocoladeschavelingen

tip: om de taatrt te snijden je mes even in heet water dompelen, krijg je een mooie gladde snede en de mousse plakt niet aan het mes

succes

groetjes
vrijdag 29 september 2006 - 17:20
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik heb eens als dessert een schilderspalet gemaakt van chocola en dan drie kleuren sorbetbolletjes erop en een penseel van marsepein met een chocoladesteeltje. Ik had het afgewerkt met een coulis bovenaan het palet alsof het was geschilderd.
Dat was een letterlijk dessertpalletje, vond ik wel grappig.

Ik ken ook een lekker rosésoepje met fruit en dat kan je afwerken met een karamelkrulletje.
Dat soepje had ik samen met denk ik een frangipanegebakje en een bolletje semi-fredo met een chocoladedecoratie geserveerd, denk ik, ik zou het eens moeten nakijken.

Veel succes
Ann
vrijdag 29 september 2006 - 17:22
Adrienne

Adrienne

Ja watte Hugo,

Stuur mij ne keer uw verjaar datum he, dan kom ik eens langs

Jongens Choclade mousse nog wel MMMMMMM
vrijdag 29 september 2006 - 18:08
louise

Louise


Hallo

Ik ben geen echte keukenprinses, heb alles moeten leren uit de kookboek van de KVLV.
Ik varieer daar graag op.

Gewone 4/4 cake, maar dan met toevoeging:
ofwel met appelen en kaneel, iets meer suiker toevoegen
ofwel met gemalen noten en chocolade, gewone nesquick poeder
ofwel met gemalen cocos en wat cocosmelk toevoegen, maar dan minder boter gebruiken
ofwel met een halve kilo platte kaas door het deeg, afbakken en eten met een vruchtencoulis. Deze cake kan je ook makkelijk meegeven als toetje bij het lunchpakket, maar dan zonder vruchtensaus.

Als dessert maak ik vaak het volgende:
- een halve kilo platte kaas opkloppen met enkele lepels griessuiker
- een pot van 750 gr opgelegde krieken mixen (een beetje sap apart houden)
- 200 ml room stijf kloppen
alles bijeen voegen
- het sap van de krieken warm maken, enkele gelatine blaadjes weken en daarin oplossen
- de gelatine al roerend door de hele massa doen
- in de ijskast laten opstijven.
Is mooi afgewerkt met gespoten room.

Variaties op tira misu
- een blik perziken mixen, mascarpone luchtig kloppen met suiker, room opkloppen, samen voegen en met gelatine binden, laten opstijven in ijskast. Bij het opdienen schijfjes perzik bovenop de crême leggen.

- mascarpone opkloppen met suiker en een scheutje amaretto of een andere likeur (mandorla uit Sicilië), room stijf kloppen, koekjes dopen in warme sterke koffie.
Gelatine oplossen in warme koffie en bij de mascarpone gieten.
De mascarpone en room samenvoegen, laag koekjes leggen, overgieten met mascarpone, weer koekjes, weer mascarpone. Ook weer laten opstijven in de ijskast; (het echte recept van tira misu vermeldt rauwe eieren, maar dat durf in niet aan met eieren van scharrelkippen)

- een mini schaaltje crême brulée misstaat ook niet op een gevuld dessertbord.

succes
-
vrijdag 29 september 2006 - 19:07
hugo

Hugo

dessert spéciale

Aardbeien met sabayon van rode wijn
4 eierdooiers
3 zakjes vanillesuiker
3 soeplepels fijne poedersuiker
250 g goed rijpe gehalveerde aardbeien
peper: grof gemalen van de molen
4 soeplepels rode wijn (type Madiran)
4 verse muntblaadjes voor de afwerking



Giet de eierdooiers en de fijne poedersuiker in een kleine braadpan die u net onder de kooktemperatuur au bain-marie verwarmt.Klop de bereiding 10 minuten met een elektrische mixer op gemiddelde snelheid: het volume moet verdubbelen. Voeg er de wijn aan toe en blijf 5 minuten verder kloppen op lage snelheid.Schik de stukjes aardbei op aparte, ovenvaste schoteltjes. Bestrooi ze met een snufje grof gemalen peper van de molen en overgiet ze met de wijn.Bestrooi met de vanillesuiker en zet de borden 1 tot 2 minuten onder de warme grill.Versier met muntblaadjes en dien onmiddellijk
op.

succes
groetjes

vrijdag 29 september 2006 - 20:57
DannyC

DannyC

Was effe weg, maar bedankt voor alle suggesties
zondag 1 oktober 2006 - 10:38
Adrienne

Adrienne

Zeg Hugo, hoeveel verborgen talenten heb jij nog !!!
Gij zijt zeker ne nieuwe man
zondag 1 oktober 2006 - 20:03
hugo

Hugo

ben altijd zelfstandige geweest (bakkerij-patisserie), na dik veertig jaar stiel kan ik hier het hele forum volzetten met receptjes en foto's, speciallekes en gewone;;
en 'ne nieuwe man' ???????,, denk het niet;; voor mij is het de normaalste zaak van de wereld dat ge alles met twee doet,, anders houd ge geen zaak overeind hé?;; de kinderen zijn ook zo (kwestie van grootbrengen zeker?), die vragen ook niet veel, dat zijn ook 'doeners',, behalve als er moet geoefend worden dan weten ze pa altijd wel te vinden (en ook voor de grote en kleine geheimpjes en probleemkes)

groetjes
zondag 1 oktober 2006 - 20:54
Adrienne

Adrienne

Aha, vandaar uw kennis over al dat lekkers.
Wel ge moet u niet inhouden salle.
Af en toe een lekker receptje is zééér welkom.
En nu nog een vraagske k'ben weeral aan t'profiteren hé
Ik heb enkele receptjes waarin witte en bruine bastaardsuiker moet.
K'weet al dat ge die in Nederland kunt krijgen, hier vindt ik het niet.
Kan daar een ander soort suiker voor gebruikt worden ?
maandag 2 oktober 2006 - 22:05
Bowie

Bowie

Adrienne, witte basterdsuiker, is dat niet diegene die wij kennen als blonde suiker?(heel lichtbruin)

Ben efkens gaan kijken in de keukenkast.

Op mijn doos staat: cassonade Graeffe van Tienen.
Deze cassonade wordt gewonnen uit suikerbieten. Ze is zacht, bekoorlijk lekker en teder blond. Haar authentieke smaak komt perfect tot uiting yoghurt, platte kaas, rijstpap, appelen in de oven, pannekoeken en zelfs op de boterham.
maandag 2 oktober 2006 - 23:11
Adrienne

Adrienne

Hallo Tania,

Ik zou het niet weten, sommige zeggen dat witte bastaardsuiker kan vervangen worden
door gewone witte suiker, andere zeggen door blonde suiker.(bruine suiker)
Donkere bastaardsuiker zou kunnen vervangen worden door donkere kandijsuiker.
Pffff, ik weet het echt niet.
maandag 2 oktober 2006 - 23:46
hugo

Hugo

de benaming basterdsuiker kom je meestal tegen in Nederlandse recepten,, basterdsuiker is gewoon witte suiker (kristalsuiker),, bruine basterdsuiker is de donkerbruine suiker die wij kennen en gele basterdsuiker is de lichte varieteit van de donkerbruine,, de cassonade graeffe is nog een ander soort bruine suiker, meer poedervormig, die noemden wij vroeger 'kinderkessuiker', en wordt niet zoveel gebruikt bij het bakken,, wel lekker op een boterham met een dikke laag platte kaas

een greep uit mijn cursus warenkennis van vroeger over 'zoetmakers'

Fructose: vruchtensuiker
Lactose: melksuiker
Glucose: druivensuiker
Maltose: moutsuiker

Kristalsuiker: In de keuken beter gekend als de ‘witte suiker’. Deze suiker wordt gebruikt in koffie, thee, voor de productie van chocolade, yoghurt, koeken, snoep, frisdrank en ijs.

Basterdsuiker: Basterdsuiker is een typisch, traditioneel Nederlands product. Het wordt verkregen door aan fijngekookte of fijngemalen kristalsuiker een invertsuikeroplossing toe te voegen. Om basterdsuiker bruin te kleuren wordt een karameloplossing (verhitte suiker) toegevoegd. Zo ontstaan er drie soorten: witte, gele en bruine basterdsuiker. Hoe donkerder de basterdsuiker, hoe hoger het gehalte aan invertsuiker, vocht en karamel.

Poedersuiker: Poedersuiker is heel fijn gemalen kristalsuiker. Deze suiker lost veel sneller op in het speeksel. Men gebruikt poedersuiker veel als versiering. Poedersuiker wordt niet alleen gebruikt bij zoete bereidingen zoals oliebollen, pannenkoeken en wafels, maar ook bij de productie van chocolade, snoepjes en roomijs.

Suikerklontjes: Tegenwoordig worden suikerklontjes gemaakt van vochtige suiker die eerst samengeperst worden, daarna gedroogd en verpakt. Suikerklontjes worden vooral in de horeca gebruikt.

Kandij: Kandijsuiker was oorspronkelijk bekend als een middel tegen keelpijn en verkoudheden. Kandij ontstaat wanneer men in een onverzadigde warme suikeroplossing kristallen laat groeien. Om de donkere kandijsoorten te bekomen wordt er een carameloplossing toegevoegd. Kandijsuiker wordt voornamelijk gebruikt in koffie of thee.

Geleersuiker: Wanneer men bij kristalsuiker pectine en citroenzuur voegt, bekomt men geleersuiker. Deze suiker is geschikt voor het maken van jam, marmelade en gelei.

Invertsuiker: Invertsuiker is een mengsel van glucose en fructose dat men verkrijgt door invertie van suiker. Deze suiker wordt voornamelijk gebruikt bij de bereiding van koeken om ze langer zacht te houden.

Rietsuiker: Rietsuiker wordt vervaardigd uit suikerriet. Eigenlijk wordt er voor ruwe rietsuiker één stap van het zuiveringsproces bij de suikerproductie overgeslagen, daarom heeft rietsuiker een bruine kleur.

Suikerstroop: Stroop wordt bereid uit de kooksels van de suikerfabricage. Er is donkerbruine en goudkleurige stroop. Stroop wordt vaak gegeten bij pannenkoeken of als broodbeleg, maar in de industrie gebruikt men stroop vooral bij de bereiding van koeken en stroopwafels. Bietsuikerstroop is een stroop die erg in trek is. Bietsuikerstroop bevat erg veel mineralen waaronder een hoog ijzergehalte.

Ahornsiroop is een suikervervanger die ideaal is voor gebak, mousses, bonbons, als zoetmiddel voor koffie of thee of als broodbeleg.

Melasse: Melasse verkrijgt men uit de kooksels van suikerriet of –biet waarin onzuiverheden van sappen opgehoopt zitten. Melasse wordt ook zoute stroop genoemd en is rijk aan mineralen. Deze stroop is bijna zwart van kleur en de smaak is minder zoet dan bij andere stroopsoorten. Men gebruikt deze stroop vooral in de levensmiddelenindustrie.

Honing: Een belangrijke zoetstof is honing. Honing wordt veel gebruikt bij de bereiding van snoepgoed, gebak, pannenkoeken en stroop. Honing geeft een extra zachte smaak en wordt gebruikt bij de productie van noga en caramel. Bovendien bevat honing minder calorieën dan suiker.

groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 06:22
sylvain

Sylvain

hela dat was het een en het ander kwam daar juist op deze forum ik weet het hugo wat ik in het weekend ga proberen klaar te maken, GE ZYT NE KRAK MAN? ZOVEEL KENNIS VAN ETEN,en dan noch de tuin in duiken chapeau groetjes ik kryg honger
dinsdag 3 oktober 2006 - 18:53
hugo

Hugo

Adrienne, zal er es over nadenken om af en toe eens een receptje en werkwijze te posten hé, met gebruik van seizoensgebonden fruit,, of misschien opsturen naar Kurt voor zijn nieuwsbrief

groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 20:11
Adrienne

Adrienne

Da's lief, ik kijk er al naar uit.
Met de winter voor de deur gebruik ik graag mijn oven.
Kan ik mijn mannen lekker verwennen.
In de zomer is het vééél te druk.
woensdag 4 oktober 2006 - 22:59
DannyC

DannyC

Zijn er nog suggesties voor de eindejaarsdagen?
Ik kijk al uit naar al dat lekkers en iets nieuws? Hugo de patissier??,
zondag 26 november 2006 - 11:58
Edith

Edith

Voor Hugo,

Kan U mij misschien het receptje van vatel verklappen. Zo'n gebak dat je bij de bakker koopt met stukje verharde biscuit(vatel) stukje biscuit en creme au beurre. Ben er al zo lang naar op zoek. Bij voorbaat dank. Edith
zondag 26 november 2006 - 12:13
Nigella

Nigella

sta volledig achter de vraag naar een recept van Vateltaart
zondag 26 november 2006 - 17:49
DannyC

DannyC

Ik heb het recept geprobeerd van de chocoladeroullade biscuit met de chocomousse.
maar de choccomouse was iets te plat en liep van de biscuit af eens hij uit de vorm was.
Hoe kan ik dit verhelpen? mag daar gelatine bij in en zo ja hoeveel?
Hugo kan jij mij helpen , het is voor mijn exaam in januari.
Dank bij voorbaat
Danny
maandag 4 december 2006 - 09:03
lacegarden

Lacegarden

ik kan jullie niet verder helpen door tijdsgebrek: ik zit van s'morgens tot s'nachts voor het tomatenblad bezig. éen ding kan ik zeggen , en daar gaat Hugo jullie zeker verder kunnen helpen: in de patisserie gebruikt men niet meer die zware crème au beurre die ons moeders vroeger maakten.
maandag 4 december 2006 - 10:00
hugo

Tekst aangepast

Hugo

chocolademousse
----------------------

280g eidooiers
100g suiker
500g pure couverture
15 blaadjes gelatine
1 liter room
150g suiker

de dooiers met 100g suiker stevig opkloppen en hier de gesmolten chocolade (ong 50°C) onderroeren,, de gesmolten gelatine onmiddellijk onderroeren,, even wachten tot begin van geleren en dan de voor 2/3 opgeklopte room (met 150g suiker) onderspatelen,, onmiddellijk je vorm vullen en in de koelkast laten opstijven,, voor het ontvormen steek je deze een uurtje in de diepvries (gaat makkelijker)

indien de omgevingstemperatuur niet al te koel is mag je het aantal blaadjes gelatine verhogen

om de gelatineblaadjes te smelten ga je als volgt tewerk ; laat de blaadjes in koud water weken, als ze volledig slap zijn neem je deze eruit en giet het water weg, de blaadjes onmiddellijk terug in het potje samen met een klein scheutje water en op een zacht vuurtje laten smelten onder voortsdurend roeren tot het lauwwarm is ( niet te warm (heet), anders geleren ze niet meer);; waar je ook moet op letten is dat je de gelatine direct na het onderroeren van de chocolade toevoegt, je mag gelatine nooit in een koude mengeling gieten maar altijd in een lauwwarme;; indien je met poedergelatine werkt moet je rekenen op ongeveer 40g per kilogram slagroom

je kan de mousse best in twee keer maken, eenmaal om tussen je rolbiscuit te strijken en eenmaal om op te vullen

en als je niet gewend bent om met bavaroises te werken zal je waarschijnlijk ook rekening moeten houden met enkele mislukkingen

succes

groetjes

maandag 4 december 2006 - 15:34
DannyC

DannyC

heb gisteren mijn praktisch exaam gedaan en het gebak is prachtig gelukt, zelfs de chocomouse was hard met 4 blaadjes gelatine.

Bedankt
dinsdag 9 januari 2007 - 14:31
hugo

Hugo

mijn gelukwensen

groetjes
dinsdag 9 januari 2007 - 17:00
Bowie

Bowie

Proficiat, welk gebak heb je dan uiteindelijk gemaakt?
woensdag 10 januari 2007 - 08:47
DannyC

DannyC

chocoladeroulade biscuit met krieken en chocomousse
zie beetje hoger, recept Hugo
woensdag 10 januari 2007 - 08:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon