menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Halfzongedroogde tomaten -ervaring mee

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

Heeft iemand ERVARING met zelf tomaten drogen?

Als we ze kopen eten we liefts de halfzongedroogde, minder taai

Ik heb wel wat rondgeneusd op het net; maar misschien heeft iemand van dit forum ERVARING , dat vind ik altijd beter dan zo maar een recept uit een boek of van internet
vrijdag 14 augustus 2009 - 14:06
verbena46

Verbena46

heb weer tomaten gedroogd zoals vorig jaar
maar die van vorig jaar deed ik, na ze gedroogd te hebben , in potjes met olijfolie en wat kruiden enz. maar zijn taai gebleven dus heb er nu naar geinformeerd(ook op internet) hoe het beter kan
heb het recept veranderd: nadat ze goed droog zijn, kook ik ze 2-3 min. in witte
wijn en azijn (half/half) en een snufje zout en heb ze zo in de potjes weer met olijfolie gedaan
(ook doe je ietsje zout op de tomaat als je ze in de zon droogt)

gr verbena



vrijdag 14 augustus 2009 - 18:28
Lander

Lander

we zijn momenteel het recept van Piet huysentruyt aan het proberen van SOS Piet
ben benieuwd naar resultaat

als je zongedroogde tomaten koopt zijn de pellen er nog altijd aan, terwijl er ook recepten op internet staan waar met de pel er af haalt
vrijdag 14 augustus 2009 - 19:32
Lander

Lander

Verbena

de datum van dat programma kan ik niet zeggen
hier heb ik het gevonden door te googlen

http://www.vtm.be/sospiet/index_programma_sos_piet_recept125.htm

ik heb sommige stukken toch nog iets langer moeten drogen dan Piet aangeeft, en heb de temperatuuur ook verhoogd tot 90
Boven de 90° ga je best niet, anders liggen ze dicht bij het koken

We hebben ze met veel plezier verorberd, niet in olie gedaan, ze droog, lekker met italiaanse kruiden
maandag 17 augustus 2009 - 17:08
cetinel

Cetinel

ik heb vorig jaar mijn tomaatjes in de oven gedroogd en opgelegd in olijfolie.
woensdag 19 augustus 2009 - 20:20
Lander

Lander

hoe lang heb je die kunnen bewaren en waar heb je ze bewaard
woensdag 19 augustus 2009 - 20:56
cetinel

Cetinel

heb ze een paar maand bewaard(de eerste al na twee weken aangebroken )
ik heb ze in van die weckpotjes gedaan.
ik heb ze in de koelkast bewaard.

in deze topic zie je meer:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=15&tid=19401&hl=tomaten_drogen

als je naar beneden scrollt zie je mijn antwoord met fotos van mijn ovengedroogde tomaatjes
dinsdag 1 september 2009 - 05:45
Thanja

Thanja

Ik halveer de tomaten en laat de zaden en alles erin zitten, wat olijfolie, zout, peper, kruiden en een takje rozemarijn.

Vervolgens gaan ze 6-8 uur in de oven. Daarna laat ik ze afkoelen en doe ze in een potje. Ik overgiet ze met olie en bewaar ze in een donkere, koele kast. Als ik een potje heb aangebroken, bewaar ik ze in de koelkast. Vaak ben ik in januari door mijn voorraad heen. Dus in ieder geval 4-5 maanden.

Kijk eens op de houdbaarheidsdatum in de winkel. Dat geeft, denk ik, wel een indicatie hoe lang je de zongedroogde tomaten op olie zou kunnen bewaren.

Voor het maken van zongedroogde tomaten gebruik ik tomaten van het roma-type. Deze blijven stevig, ook na het drogen, zonder de smaak te verliezen.
dinsdag 1 september 2009 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon