menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden laurier

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

hier geen receptje , maar een vraagje:
ik heb een laurierboompje staan, dat nu net weer veel nieuwe blaadjes heeft. ik gebruik deze vers in de keuken, maar zou er ook graag drogen:
gebruik ik daarvoor de al donkerder groene blaadjes, of de nieuwe , nog minder stevige blaadjes?
hoe droog ik deze best en hoe bewaar ik ze dan?
Martine
zondag 18 juni 2006 - 11:44
lacegarden

Lacegarden

je knipt een paar takken af( ik doe het toch zo)
je hangt ze in een plaats van je tuin die veel wind vangt en niet in de zon, met de bladeren naar benden

maar ik overwinter mijn laurier(keukenlaurier) en naar behoefte trek ik blaadjes af.
dat drogen dat is afhankelijk van het weer. Als ze verkleuren en vlug breken zijn ze droog

ik bewaar mijn kruiden altijd in een ijzeren koekjestrommel

als ik zeer veel tijd heb dan maak ik op voorhand kruidenbuiltjes.
zondag 18 juni 2006 - 12:16
Bowie

Bowie

Ik gebruik de donkerste bladeren.
zondag 18 juni 2006 - 15:33
martine

Martine

ik zal voorlopig ook verder de donkerste bladeren gebruiken, en dan zal ik een paar takken laten drogen; dan kan ik in de winter ook verder.
ik laat mijn laurierboompje altijd buiten staan (staat in volle grond) , afgedekt als het erg vriest, en 't is voor die periodes dat ik het zou drogen.
Met dank! Martine
zondag 18 juni 2006 - 15:36
Esem

Esem

Martine
je kan ook je blaadjes drogen in de micro golfoven op de laagste stand +/- 30 min,tot ze volledig hard aanvoelen.
Probeer het niet te versnellen en denken ik zet het wat hoger en dan is het sneller gedaan.
Ne want dan verlieren ze te veel van hun smaak.
Dus doe het al je het op deze manier wil doen langzaam aan,
Laad de blaadjes afkoelen en bewaar ze in een goed afgesloten doos en zorg er voor dat ze zeker droog worden opgeslagen.
En gebruik de oudere blaadjes
Esem,
zondag 18 juni 2006 - 23:16
martine

Martine

ook dat zal ik eens uitproberen, maar hoeveel Watt mag het zijn? ik denk dat het hoogste bij onze microgolf 1100 W is en het laagste 480 of 320W . is dat laagste niet nog teveel?
Martine
maandag 19 juni 2006 - 22:32
florentina

Florentina

Mijn laurier plant ik iedere lente in de vollegrond om in de herfst dan weer in pot binnen te nemen.
De struik is wel zwaar geworden om nog in een pot te steken, ik moet altijd wat van de wortels
wegsnijden. Volgende winter ga ik hem dan ook buiten laten overwinteren, wat beschermd.
Ik heb de struik in de lente gesnoeid en die blaadjes heb ik laten drogen , binnen, op keukenpapier.
Ik gebruik gedroogde en verse blaadjes. Ik vind dat de gedroogde blaadjes meer aroma hebben.
Ondertussen heb ik ook nieuwe planten van de grondscheuten. Eén daarvan zal ik nog eens binnen
laten overwinteren, je weet maar nooit of de andere planten de vorst buiten overleven.
dinsdag 20 juni 2006 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon