menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ijscreme van fruit - het is toch niet eerlijk

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Dag allemaal,

Gewone ijscreme maken = geen probleem.
Ijscreme met aardbeien, frambozen, bananen, peren, gelijk welk fruit dan ook = ijskristallen, zoals waterijs.
Hetzelfde probleem met ijscreme met sherry in.

Wat doe ik verkeerd? Of ik het nu met de hand doe of in het (goedkope) ijsmachientje, altijd zijn er die ijskristallen. Het is zo spijtig!

Iemand?

Groetjes,

Eve
woensdag 15 juli 2009 - 18:14
Eliane

Eliane

Hallo

Ik kan je zeker niet helpen met het ijskristallen probleem.
Bij gewone ijscreme zijn er bij mij ook al de ijskristallen.Heb jij misschien voor mij het receptje van je gewone ijs,dan kan ik dat eens uitproberen.
Ik zou het zeker op prijs stellen
Alvast bedankt
Groetjes
Eliane
woensdag 15 juli 2009 - 18:22
butterflyke

Butterflyke

dat is iets voor sos piet
woensdag 15 juli 2009 - 18:27
Eve

Eve

Hallo Eliane,

Uit "Ons Bakboek"

"Vanilleroomijs: 1/2L room, 200g bloemsuiker, 4 eieren, 6 zakjes vanillesuiker

1) Klop de room stevig op en doe er dan suiker bij.
2) Roer er de eierdooier door.
3) Klop de eiwitten stijd en spatel ze door de massa.
4) Zet in het diepvriesvak.

Tijdens het eerste invriesuur is het nodig het roomijs gereld op te kloppen om een gladde massage te verkrijgen. Bij de bereideing met een electrisch ijsmachine (sorbetiere) gebeurt dit automatisch."

Dat is alles dat erin staat, en dat lukt dus wel. Maar met fruit...

Groetjes,

Eve


woensdag 15 juli 2009 - 18:42
Eliane

Eliane

Hallo Eve

Dankjewel (supersnel antwoord)
Morgen room halen en uitproberen !! Moet het room zijn met vrij hoog vetgehalte?
Ik ga het wel met het electrisch Ijsmachientje doen.
Nogmaals dankjewel
Eliane
woensdag 15 juli 2009 - 19:04
Eve

Eve

Hmmm... geen idee van dat vetgehalte. Ik koop hier in Engeland oftewel whipping cream (speciaal om op te slaan, minder vet), of double cream (vol vet en slaat even goed op).
Single cream (weinig vet en slaat niet op, maakt ook dunne sauzen) heb ik nog niet geprobeerd. Denk ik...

Het kan wel dat ik het altijd met de handmixer gemaakt heb, weet het eigenlijk niet zeker

Gewoon allemaal tegelijk maken en dan een blinde test doen

Succes,

Eve
donderdag 16 juli 2009 - 01:27
printemps

Printemps

Als je uw room opklopt en nadien in een ijsmachine doet ga je boter krijgen
Dus ook niet zo lekker

mvg
donderdag 16 juli 2009 - 12:50
Eve

Eve

Mmm, en dan wat kruiden erdoor!
Hoe kwamen we nu van ijscreme naar boter? Wij zijn toch Bourgondiers, he!

Maar heeft iemand er nu een idee van hoe ik die ijskristallen in de ijscreme weg krijg? Ik moet er toch al die troep van de commerciele ijscreme niet in doen, he? Of ik moet gewoon sorbet gaan maken...

Prettig weekend!

Eve
vrijdag 17 juli 2009 - 15:47
printemps

Printemps

Verse vruchten bevatten teveel vocht
En vocht resulteert in kristallen
Misschien je vruchten eerst laten inkoken of beter mixen
Je droge stof gehalte mag misschien ook omhoog
Dit kan je doen door melkpoeder of condensmelk toe te voegen

mvg

vrijdag 17 juli 2009 - 23:22
Eve

Eve

Aaah, goed idee, eens wat coulis maken en misschien wat laten inkoken. Ik ga wat experimenteren!

Dankuwel, ik laat het resultaat binnenkort weten.

Groetjes,


Eve
zaterdag 18 juli 2009 - 18:01
Eve

Eve

Gelukt! Frambozen geblitst met de staafmixer en dan door het basisrecept van hierboven gedaan. Helemaal geen ijskristallen! Toen deed ik er uiteraard twee keer teveel suiker in - ik was vergeten dat ik een halve hoeveelheid aan het maken was!

Nu nog uitproberen hoeveel de verhouding fruit moet worden. Proever zijn is toch een plezante baan, he!

Groetjes!

Eve
donderdag 23 juli 2009 - 19:09
ellen

Ellen

een ijsje maken zonder kristallen is niet zo moeilijk maar je moet de juiste ingredienten gebruiken.
Voor vanille roomijs gebruik je best room met een hoog gehalte 30 a 40% vet gehalte
Je moet dan een creme anglaise maken en wanneer die koud is mag je hem in het ijsmachine doen.
Het ligt zeker niet aan je machientje want bij mij lukt het ook en het is er eentje van de aldi.
Voor vruchtenijs ga je te werk zoals bij vanille ijs maar je doet er een ingekookte puree van je fruit bij (het fruit ingekookt tot de helft)
Maar je moet de verhoudingen juist handheven want dat is bij desserten zeer belangrijk.
vriendelijke groet ellen
donderdag 30 juli 2009 - 11:33
Eve

Eve

Ah, dat is goed om te weten. Ik keek er al niet bepaald naar uit om zoveel geld uit te geven. En nu maar lekker experimenteren!
Dankuwel,

Eve
donderdag 30 juli 2009 - 22:15
Eliane

Eliane

Hallo

Ik heb vanilleijs gemaakt (Mengsel heet ,niet koken omwille van het schiften van de eieren, en dan laten afkoelen en in de ijsmachine ) deze was zonder ijskristallen en bijzonder lekker

Ik heb chocoladeijs gemaakt, ook met kokende melk maar ik heb maar 1 ei daarin geklopt en hierin waren wel ijskristallen!

Moet ik voor chocoladeijs ,eerst de gewone vanilleijs maken met daarin de choclade laten smelten ?????

Help!!!!!!!!!!!



Eliane
donderdag 30 juli 2009 - 22:48
ellen

Ellen

ja als basis de vanille ijs en dan uw smaak toevoegen.
ellen
vrijdag 31 juli 2009 - 08:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon