menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Speculaas pasta

Ga naar meest recente reactie

summerspookje

Summerspookje

aan allen (het zijn er zoveel , ik wil niemand vergeten) die recepten en tips doorgeven, bedankt , ik kom niet zoveel op deze topic, maar ik moet toch eens meer komen zien , want die lekkere schotel van an, en al die nuttige tips ,zijn toch heel interressant, ik heb er alvast heel wat opgeslagen , dat mag toch he,
maar weet er ook al iemand hoe ge speculaas pasta maakt?die uit de winkel is wel lekker , maar ik denk als ge hem zef maakt ,dat het nog beter kan zijn , zoals de choco,die maak ik ook zelf , vlug klaar en over heerlijk


graag iemand die het al kan

thanks

annie

Koken uit eigen Tuin

zondag 1 maart 2009 - 19:40
Eliane

Eliane

Hallo

Voor het maken van speculoospasta, zou ik denken in plaats van chocolade, gemalen speculoos en speculooskruiden,en misschien kandijsuiker.
Kan je misschien het recept van choco met ons delen,dan ga ik het eens proberen voor speculoospasta

groetjes
Eliane
zondag 1 maart 2009 - 20:32
summerspookje

Summerspookje

eiliane

hier komt het recept voor de choco

300 gr donkere chocolade( ge kunt ook melk chocolade nemen)naar smaak.
100 gr rietsuiker( dan is hij niet te zoet )
4 grote eieren
250gr melkerijboter of goeie boter, (geen gezouten)

meng de eieren en de suiker in een kom met de mixer

laat de boter en de chocolade smelten(na ze in stukken gedaan te hebben)in de microgolf (6min)of in bain marie

als de chocolade gesmolten is , even omroeren met de boter ,
dan de massa bij de eieren gieten ,en goed mixen

in potjes gieten, deksel op, in de koelkast , en klaar is kees

dat alles duurt ongeveer 20 min

en smakkelijk , betere vind ge niet , laat maar iets weten


smakkelijke groetjes


annie

Koken uit eigen Tuin

maandag 2 maart 2009 - 00:01
Lino

Lino

mmmm

echt mixen of met de kloppers?
maandag 2 maart 2009 - 08:19
summerspookje

Summerspookje

lino


kloppers



groetjes

annie
dinsdag 3 maart 2009 - 11:01
Lino

Lino

ja,... logisch eigenlijk

Ik heb jouw choco-recept opgeslagen in mijn receptenmapje
dinsdag 3 maart 2009 - 15:18
summerspookje

Summerspookje

lino

ge moet hem echt eens maken , dan stopt ge niet meer met hem telkens opnieuw te maken

annie
dinsdag 3 maart 2009 - 18:40
printemps

Printemps

het recept van mijne baas weet ik niet en zal het ook niet mogen geven

maar ik denk dat de basis gemalen speculoos is met een vetstof of nog lekkerder
met boter en dan eventueel wat vocht,welk vocht,geen idee
chocoladezit er zeker niet in

mvg
an
dinsdag 3 maart 2009 - 18:45
summerspookje

Summerspookje

an

thanks , het recept van een ambachts speculaas heb ik , en dat zal er zeker in zijn , maar dan he, en dat uw baas dat niet geeft, gelijk heeft hij wel


groetjes

annie
dinsdag 3 maart 2009 - 19:43
Lino

Lino

dat 'vocht' zal wel koffie zijn dan...
woensdag 4 maart 2009 - 08:34
summerspookje

Summerspookje

hahaha lino, dat zal wel voor te soppen zijn dan he, maar ik heb bij de ingrédienten eens gekeken ,en het zijn plantaardige vetstoffen en olieén, dus veronderstel ik toch boter, en suikers, en de omega 3, moet voortkomen van de boter-olie volgens mij , ik ga dat toch eens proberen,en veel andere ingredienten zitten zo wie zo al in de speculaas,zoals de bloem, want speculaas kan ik maken , maar om te malen vind ik dat zonde(zeker de zelfgemaakte jammmjammm)koop dan wel een lotus pak(hahah)daar zit zeker al de bloem en suikers in, alléén de vetstoffen nog,
ik laat het zeker weten hoe mijn proefkonijn is uitgevallen

groetjes


annie
woensdag 4 maart 2009 - 11:33
printemps

Printemps

@ summerspookje

goed idee om die te kopen
bedankt zal men baas zeggen

mvg
an

@ Lino

er zit geen koffie in
maar wel raapolie

ook mvg
an
donderdag 5 maart 2009 - 16:47
lo

Lo

Waarschijnlijk is die speculaaspasta een pasta op basis van plantaardige vetten waaraan ze dan speculaaskruiden toevoegen. Overigens blijft de firma Lotus speculAAs hardnekkig speculOOs noemen, ofschoon dit geen correct Nederlands is. Dit terzijde.
zaterdag 23 mei 2009 - 00:12
printemps

Printemps

Speculoos dankt zijn smaak het carameliseren van de suiker
In het buitenland noemt dit dan ook caramelised cookie

Speclaas is met speculaaskruiden gemaakt en dus iets heel anders

En wat de concurentie erin steekt weet ik niet maar die L. is met echte specul00s

mvg lentean

zaterdag 23 mei 2009 - 14:51
evadepeva

Evadepeva

Het klinkt goed, die chocopasta..
Ik ben alleen altijd een beetje huiverig voor rauwe eieren...
Is het gewoon veilig om te eten, ook voor mijn peutertje??
woensdag 2 september 2009 - 09:58
summerspookje

Summerspookje

hoi! bang voor eieren moet ge allicht niet zijn , als ge ze koopt in gegoede winkels ,de datum naleeft, is er geen probleem, mijn kleinkinderen smullen van de chocopasta willen geen ander meer eten,ik neem eieren van mijn gebuur zijn kippen ,als ze genoeg leggen natuurlijk, anders houd hij die zelf, één ding KOOPT NOOIT eieren in nachtwinkels , dat is een goede raad , ik ga geen uitleg daarover geven , maar ik weet wat er gebeurd en in welke omstandigheden;
dus probeer maar , ge zult nog nooit zulke gezonde choco gegeten hebben, ( al eens de uitleg gehoord van een insider van een choco fabriek???)
smakelijk dus met je zelf gemaakte choco

groetjes

annie
woensdag 2 september 2009 - 19:06
reinkramer

Reinkramer

Heey,

Ik heb eens speculaaspudding gemaakt. Dit kon je ook op je brood doen, maar ik vnd het een klein beetje zwaar op de maag liggen. Ik heb dit recept als volgt gemaakt: (Het echte recept kan ik niet meer vinden, dus hier een globaal overzicht)

Melk en boter in een kom doen, daarbij verkruimelde speculaas, verkruimelde kruidkoek, speculaaskruiden en bruine bastardsuiker toevoegen. Daarna de kom 1 minuut in de magnetron zetten op 900 Watt. Na de minuut het goedje goed mixen met mixer. Hierna de kom weer één minuut in de magnetron doen. Na deze minuut weer goed doormixen en alles goed laten afkoelen. Nu heb je een soort bruinachtige pudding welke naar speculaas proeft.

Misschien is de oplossing van speculoospasta wel, dat je speculaas op deze manier bereid, alleen dan zonder de melk. Alleen boter dus. De melk zorgt er namelijk voor dat het pudding wordt i.p.v. pasta. Ik wilde het uitproberen, maar ik had geen speculaas meer in huis.
zaterdag 5 september 2009 - 12:04
summerspookje

Summerspookje

als er iemand speculaas bereiding wil , kan ik dat wel bezorgen , ik heb het van een patissier, heel lekker , ik maak die ook ,het is het recept van vroegere jaren, ze maken die nu niet meer op deze manier , te duur voor verkoop,maar over heerlijk voor privé


en de speculaaspasta, ik neem nu de speculaas ,sop die in koffie , tussen de boterham, en lekker , alhans voor mij toch


groetjes

annie
zondag 6 september 2009 - 11:58
Lino

Lino

als er iemand speculaas bereiding wil , kan ik dat wel bezorgen

ja natuurlijk wil ik dat recept! Heel graag zelfs
zondag 6 september 2009 - 13:55
summerspookje

Summerspookje

ok, hier komt dan het recept van een (echte ambachtelijke bakker) geen gezwans dus.

benodigheden:
500 gr bloem
350 gr donkere bruine suiker
1/2 soeplepel maagzout
2 pakjes kaneel
5 gr muskaatnoot
200 gr vetstof(boter dus)
1/2 glas water
2 eierdooiers
1 soeplepel olie


meng:
bloem,suiker,maagzout,kaneel,muskaatnoot, droog onder mekaar,kruimel de vetstof eronder, en meng alles goed ondermekaar

maak een kuiltje, en giet er water,eierdooiers,en olie in

meng het goed doorheen tot een vaste bol

rol het deeg tot een worst en laat het een nacht liggen op een koele plaats

snijd het deeg in schijven ,en leg het op een geboterde en met bloem bestrooide bakplaat

bakken in een warme oven (180-200 graden

de tijdsduur ziet ge aan het kleur van de speculaas, en het rijzen ervan (niet te danig hard bakken , ik prik er na een half uurtje eens in ,of ik snij er al een stukje af en proef hoe hard hij voor mij wel mag zijn ,als ge de schijfjes dun snijd ,duurt de baktijd NIET lang,hoe dikker , hoe langer natuurlijk

ge zult nog in geen jaren nog zulke speculaas gegeten hebben

smakkelijk

annie



zondag 6 september 2009 - 17:35
Lino

Lino

Bedankt!

Ik heb al elk jaar zelf speculaas gemaakt (Sinterklaas) met het recept van "ons kookboek" van de KVLV (boerinnenbond), en dat is ook wel lekker,
maar zal dit recept eens uittesten.

(maagzout, dat zal wel bakpoeder mogen zijn zeker? want dat heb ik niet.)
maandag 7 september 2009 - 13:33
summerspookje

Summerspookje

NEEN!!!!!!!!!!maagzout is weldegelijk maagzout , GEEN bakpoeder, is in de apoteek te verkrijgen

groetjes

annie
maandag 7 september 2009 - 23:24
Eve

Eve

Efkens dit gerecht doorgelezen dat ik vorig jaar bewaard had, maar ik heb een vraagje: hoeveel kaneel zit er in een pakske? Ik neem aan dat dat gemalen kaneel is - is het 10g? Wij kunnen hier alleen die potjes van Schwarz e.d. krijgen, geen pakskes.

Eve
dinsdag 21 september 2010 - 00:06
Lino

Lino


500 gr bloem
350 gr donkere bruine suiker
1/2 soeplepel maagzout
2 pakjes kaneel
5 gr muskaatnoot
200 gr vetstof(boter dus)
1/2 glas water
2 eierdooiers
1 soeplepel olie

Ik heb het deeg gisteren gemaakt en vandaag de speculaas gebakken.
Hij is inderdaad lekker
maar ik vind de mijne lekkerder
al kan dat komen doordat ik niet wist hoeveel kaneel er in moest: ik heb 5g genomen, waarschijnlijk moest dat méér zijn.
Er is een beetje verschil tussen de recepten:
In mijn oude recept zit enkel kaneel en geen nootmuskaat.
gebruik ik zowel eidooiers als eiwitten.
meer boter, maar geen lepel olie
bakpoeder ipv maagzout

Voordeel van dit nieuwe speculaasrecept is dat de koekjes achteraf minder hard zijn. Die van mijn oud recept zijn erg hard om door te bijten, deze zijn krokant maar luchtiger. Vind ik wel beter.
Ik ga het dus bij dit nieuwe recept houden maar ipv 5g kaneel, 10g gebruiken. Dan zal hij lekkerder ruiken tijden het bakken én lekkerder zijn van smaak denk ik.
Bedankt voor het speculaas-recept, Annie (Summerspookje)
donderdag 23 september 2010 - 15:07
summerspookje

Summerspookje

lino @graag gedaan , maar als ge u aan de ingredienten houd is hij nog eens zo lekker en luchtig
het maagzout is om het geheel gemakkelijk verteerbaar te maken , en de speculaas moet inderdaad lekker krokant zijn

groetjes

annie

ps ik vraag me af waar al die A 's met puntjes en rare cijfers en latters vandaan komen die naast de tekst staan
donderdag 23 september 2010 - 19:58
Lino

Lino

Hoeveel gram kaneel is 2 zakjes ? Want daar heb ik gegokt.
Voor de rest heb ik het recept nauwkeurig gevolgd.
een halve soeplepel maagzout ... : gewogen was dat 5 g.


(ps die rare letters dat is enkel als je letters met een accent gebruikt: als je bvb 1 in letters typt met accent aigu dan ziet dat er zo uit: één)
ik probeer nog eens:
één
één
nu lukt het wel gewoon
vrijdag 24 september 2010 - 08:22
summerspookje

Summerspookje

lino@
ik heb nog nooit een zakje kaneel gezien! in potjes wel maar ik denk dat ik eens naar de natuur winkel ga , ik moet toch losse kaneel hebben voor in mijn honing te doen , ook lekker en gezond ,4 lepels honing met 1 lepel kaneel , als thee, 3 tassen kokend water, laten trekken,3x per dag een tas, je mag de thee ineens zetten en koud drinken , goed voor de fysiek, de winter , en de lijn (de honing haal ik rechstreeks bij de imker)een enorm groot verschil hoor als in de winkels

groetjes
annie
vrijdag 24 september 2010 - 11:35
Lino

Lino

in jouw recept staat nochtans: 2 pakjes kaneel

500 gr bloem
350 gr donkere bruine suiker
1/2 soeplepel maagzout
2 pakjes kaneel
5 gr muskaatnoot
200 gr vetstof(boter dus)
1/2 glas water
2 eierdooiers
1 soeplepel olie
vrijdag 24 september 2010 - 14:13
summerspookje

Summerspookje

inderdaad lino, maar ik heb toen 8 grammekes genomen,

maar ik heb het originele recept aan het forum door gegeven,en daar stond 2 zakjes, ik vermoed dat zo een zakje tussen de 4 a 5 gr is,dat is zowat elk zakje van speciale kruiden



gr annie
vrijdag 24 september 2010 - 19:31
Lino

Lino

Dan klopt het met wat ik dacht. gewoon een tikkeltje meer kaneel (8g ipv 5g)
Ik pas even het recept aan zoals ik het vanaf nu zal gebruiken:

500 g bloem
350 g donkere bruine suiker
1/2 soeplepel maagzout (5 g)
8 g kaneel
5 g muskaatnoot
200 g boter
1 likeurglaasje water
2 eierdooiers
1 soeplepel olie



We zijn nog volop van onze speculaas aan het smullen: heerlijk


lino
zaterdag 25 september 2010 - 09:39
renate67

Renate67

maagzout , heet ook wel zuiveringszout, of natriumbicarbonaat
renate
donderdag 7 oktober 2010 - 19:53
Lino

Lino

Wat juist het verschil is tussen maagzout en bakpoeder, daar ben ik nog niet uit...
zou iets met zuren te maken hebben?

Ik vond nog een recept van speculaas met amandelen dat ik eens ga uittesten:

Speculaas met amandelen:

500 gram zelfrijzende bloem (of bloem met bakpoeder)
325 gram bruine kandijsuiker
1 koffielepel goed vol kaneel
250 gram hoeveboter
2 grote eieren
50 gemalen amandelen
50 gram amandelschilfers
vrijdag 8 oktober 2010 - 07:58
annettereek

Annettereek

Ik wil dat recept van de chocopasta proberen , als ik ergens nog de tijd kan vinden.
Er staan zoveel heerlijke recepten op dit forum.
mmmmmm
zondag 15 mei 2011 - 11:43
charelke

Charelke

Ja en op de zoekmachine hier hadden we het er verleden jaar ook over ,kijk maar eens.
groetjes
Charelke
dinsdag 7 juni 2011 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon