menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten invriezen

Ga naar meest recente reactie

Nicolette

Nicolette

hallo allemaal,
Ik lees op het Net, dat er mensen zijn die tomaten gewoon rauw in parten gesneden invriezen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Tot nu toe verwerk ik ze tot saus, en vries die in.
Nicolette
zondag 3 september 2006 - 12:28
martine

Martine

ik heb me een "passe-fit", oftwel roerzeef aangeschaft en maak daar tomatenpuree mee. deze vries ik dan in, en ik verwerk er ook al een deel van in spaghetti-saus, balletjes in tomatensaus, en vegetarische groentesaus,soep, ook voor de vriezer.
zo heb ik zowel al klaargemaakte sausen en nog te verwerken tomatenpuree.
Martine
zondag 3 september 2006 - 16:16
lacegarden

Lacegarden

je kan ook soepen maken en inmakn i bokalen

heel dikke concentré maken, door veel vocht te laten verdampen

tomaten dorgen en dan op olie met look en kruiden in bokalen te doen
tomatenconfitures
tomtencoulis voor bij gevogelte
ik heb vandaag vullingen gemaakt van tomatencoulis en nog geheime dingen erbij om in pralines te verwerken.
Het is zooooooooooooooolekker , morgen worden er paralines van gemaakt.
zondag 3 september 2006 - 21:01
louise

Louise

zomaar rauw invriezen gaat best, om later in de soep of saus te verwerken. De pitjes en vellen blijven dan behouden als vezels in je voeding. Maar het neemt wel veel plaats in de diepvriezer. Bij mi is rauw invriezen een noodoplossing als ik ineens een berg overrijpe tomaten krijg. Maar ik vind wel dat je wat meer werk hebt om ze later helemaal op smaak te brengen.
maandag 4 september 2006 - 11:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn vrouw doet ze ook door de passe vite. Dan ben je de pitten en de schillen kwijt en ze nemen veel minder ruimte in in de diepvries. We gebruiken ze dan om daar later heerlijke tomatensoep van te maken of pasta saus.
maandag 4 september 2006 - 22:01
Adrienne

Adrienne

Ikke niet
Pellen in 8 snijden en de vriezer in.
Er uit halen even in een panneke met een geklopt eitje en ..... t'is feest
maandag 11 september 2006 - 20:26
florentina

Florentina

Ik doe het op beide manieren ; bereid en gepureerd , in potjes en in de diepvriezer en
rauw in partjes gesneden in de diepvriezer . De smaak van de rauwe tomaten vind ik de beste,
smaken frisser dan de bereide tomaten.
Nu liggen tomaatjes klaar om te drogen en in olie te leggen.

mvg, florentina
dinsdag 12 september 2006 - 20:28
annd6

Annd6

Ik doe het zo:
pellen en in stukken snijden. Een pan met scheut olijfolie en twee teentjes look uitgeperst erbij, wat roeren zodat de olie de looksmaak opneemt ( niet laten kleuren dan wordt de look bitter) dan hup alle tomaten erin en laten pruttelen op een redelijk hoog vuur. Eventueel wat "prakken" met een vork of pureestamper en laten doen voor zo een half uurtje. Van het vuur halen en kruiden met flink wat zout, peper en gedroogde oregano en nog een flinke hand fijngesneden basilicum. proef er eens van, het is dan op zichzelf al erg lekker. Laten afkoelen en zo vries ik het in. Goed voor soep, saus, chili con carne, enz (veel beter dan wintertomaten of tomaten uit blik!)
Groetjes
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 22:12
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Dit is ook wel een goed manier als je wat plaatsgebrek hebt in de vriezer. Zoals ik.

Ik doe het met kerstomaatjes maar het kan best met grote tomaten ook denk ik.
Ik snij ze in de helft ( grote doe je best kleiner) en duw er de zaadjes uit, ik leg ze in een bakblik met dezelfde kruiden als hierboven: olie, look, zout, peper, gedroogde oregano een een flinke hand basilicum. Dat zet ik drie uur in een oven van 100 gr. , ik roer het af en toe om zodat de kruiden er echt intrekken dan mix ik alles in een blender, je krijgt dan een puree, die erg lekker smaakt. Ik vries het in, soms ook in vormen van ijsblokjes die ik dan eens bevroren in een zakje doe, los. Als ik dan eens een beetje nodig heb neem ik één of meerdere blokjes.
Groetjes
Ann
woensdag 13 september 2006 - 16:23
tuinheks

Tuinheks

Hoi,

Als ik tomaten rauw wil invriezen doe ik het als volgt :
Pellen, in vier snijden, pitten en rest van het binnenste eruit (gebruik ik voor iets anders), stukken in grote platte tupperware potten tot ze bevroren zijn.
Dan ff losmaken en los in een (of meer) plasticzakken, zo kan ik er net zoveel uithalen als ik wil.

Als er echt te weinig plaats is in de vriezer :
Tomaten (echt heel rijpe) + eventueel het binnenste van de ingevroren tomaten in grote stukken snijden.
Enkele ajuinen stoven, + aantal teentjes knoflook daar dan de tomaten bij en eventueel enkele pepers en/of paprika's.
Hierbij voeg ik een tuil(tje) van de volgende kruiden : thijm, laurier, lava's, salie, rozemarijn, oregano, peterselie (enkel de stengels is ook goed), bieslook, soms wat goudsbloemblaadjes. Dit laat ik goed doorkoken, haal de kruiden eruit, voeg wat verse basilicum toe en ik mix het geheel tot een fijne "saus".
Dit doe ik in potten met een schroefdeksel, zodat ik de saus kan gebruiken als ik ze nodig heb.
Je kan dit natuurlijk ook doen zonder de kruiden, en die later toevoegen.
Maar ik heb meestal veel kruiden staan als de tomaten rijp zijn, en zo worden de kruiden mee "ingemaakt".

Groetjes

Tuinheks
zaterdag 30 september 2006 - 22:47
cetinel

Cetinel

ook ik gebruik vaak tomaat om in te vriezen en dan doe ik het op zijn geheel
aangezien ik graag de pitjes nog in mijn gerechten heb( lekker knisperend tussen je tanden)
ontpit ik dus niks...ook niet als ik er eerst saus van maak
als je de tomaat gewoon rauw invriest( en ik snij ze helemaal niet in stukken of zo)dan heb je dus van die keiharde ballen.
heb je nu een recept waar je tomaat voor nodig hebt,dan neem je er zo een en onder de lopende kraan komt de pel zo los...
nog efes wachten( niet ontdooien!! dan heb je drab)en dan snij je er stukken af,mogen best grote stukken zijn want tijdens het koken valt het toch volledig uiteen....
ik vind dit een heel makkelijke manier om op die manier gerechten te hebben waarop je tomaat naturel kan gebruiken,dus zonder extra kruiden en olie en zo( die maak ik ook hoor!)
en ik heb een grote vriezer,dus das lekker makkelijk..
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:19
an

An

wat hebben jullie veel tomaten , ik koop ze soms wel eens 3 kilo maar die zij binnen een week op.
dan maak ik soms ook tomaten met ei mee.(dat is eerst 2 uien bakken tot ze bruin zijn , dan ruim 1 pondtomaten in stukjes er bij roeren en prakken tot er een prutje is onstaan van uien en tomaat , en dan een stuk of 5 eieren er bij en afmaken met zout ,peper, magie(e.v.t een maggie blokje )naar smaak en dan lekker op brood en eten maar.
en ze eten bij mij vaak gewoon een tomaatje zo uit de hand.

maar weet iemand voor mij een goed recept van tomaten soep (verse).
en ik zoek het echte recept van chineese tomaten soep die je bij de chinees haalt (die zoete tomaten soep)
heb verschillende chinezen tomaten soepen geprobeerd, maar ik kan die je bij de chinees haalt niet vinden want ik vind die zo lekker volgens mij kom je ook niet achter dat recept denk ik i.v.b met een kook geheim of zo.
gr an
vrijdag 3 november 2006 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon