menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Creatief met eikels

Ga naar meest recente reactie

Flurkie

Flurkie

Je hebt er waarschijnlijk nog niet bij stilgestaan maar met eikels kan je meer doen dan je denkt.
Je kan er lekkere broodjes mee maken en hier volgt hoe dat gaat.
Allereerst verzamel je een kleine hoeveelheid eikels en je kookt ze in water tot ze gaar zijn. Rauwe eikels bevatten tannine wat giftig is maar als je ze kookt zijn ze bruikbaar. Als de eikels gaar zijn ( de meeste splijten open bij het koken ) pel je ze en stamp je ze tot bloem, en laat de bloem drogen.
Als de bloem droog is meng je ze met gewone bloem, half om half en voeg een snuifje zout en wat water toe. Je kan nu schijfjes maken de grootte van een hamburger en ze bakken in een pan met boter.
De smaak is heel lekker en het smaakt naar puur natuur. Smakelijk !

Greetz, Flurkie
maandag 1 september 2008 - 19:21
hannibal

Hannibal

Merci voor de tip en smakelijk.

dinsdag 2 september 2008 - 07:37
Rita1960

Rita1960

Hallo Flurkie,

Welke eikels bedoel je? (nu serieus) die van inlandse eik of die van de Amerikaanse eik? Wat is de braadtijd? Kook je ze met of zonder de "schil"? En welke bloem gebruik je dan ? tarwebloem of maisbloem want daar zit wel wat verschil in. Welke boter (echte of margarine) gebruik je of kan je ook vloeibaar vet gebruiken? en hoelang laat je ze in de pan?

groetjes,

Rita

Ben altijd in voor een nieuw recept!!
woensdag 3 september 2008 - 19:21
Flurkie

Flurkie

Hallo Rita,
Ik gebruik eikels van inlandse eiken en kook ze tot er een heel deel opengebarsten zijn en je kan er altijd al eentje pellen om te voelen of de eikels gaar zijn..... je kan ze dan platknijpen. Ik meng eikelbloem met tarwebloem en bak ze in zonnebloemolie tot ze opzwellen en lichtbruin worden.
Zeker het proberen waard, ik eet ze altijd als ontbijt met een beetje chocopasta of confituur, en de smaak is heel verrassend, laat maar weten als je het geprobeerd hebt.
groetjes en succes,
Flurkie
woensdag 3 september 2008 - 20:00
Cesar

Cesar

Gegroet allemaal.
Ik kwam dit onderwerp tegen terwijl ik via google op zoek was naar iets heel anders wat met mijn hobbies te maken had, maar toevallig sluit dit onderwerp aan bij enkele interesses van me.
Ik ben zelf ook kortgeleden tot de ontdekking gekomen dat eikels heel makkelijk tot bloem kunnen worden verwerkt.

Ik miste echter een paar puntjes, die ik hierbij maar zal noemen, voor de meesten (en zeker op dit forum) zullen het waarschijnlijk wel vanzelfsprekende punten zijn, maar voor iemand die zoals mij bijvoorbeeld via google op dit onderwerp stuit is de kennis misschien niet zo vanzelfsprekend.
Let wel op dat de eikels die je gebruikt geen gaatjes in de schil hebben (dit kan op wormen of andere niet-zo-smakelijke gasten wijzen).
En een tweede controle die ikzelf na aanraden van een kennis met flink wat ervaring uitvoer, is de eikels na het verzamelen in een kuip met water plaatsen - eikels die na een tijdje aan de oppervlakte komen drijven, zijn volgens die kennis ook niet geschikt - ik heb er nog nooit een van de drijvers opengemaakt maar ik vermoed dat ze drijven omdat er lucht in zit, wat op zich wel logisch is, en dat die lucht er in zit omdat de eikel zelf verschrompeld is of door een of ander insect is aangevreten.

Verder is het koken een heel goede manier om van het tannine af te komen, doe ik zelf ook.
De kennis die me aanraadde om de eikels met behulp van de kuip water te controleren, heeft me verteld dat spoelen van de gemalen eikels ook werkt, en dat het ook met het laten weken van de eikels (ik neem aan zonder omhulsel maar ik kan het mis hebben, ik zal het moeten opzoeken) de tannine effectief wordt gescheiden.
Spoelen en weken kom ik ook op andere websites tegen, ikzelf vind het koken gewoon het handigst.

Overigens, ik zag in een van de posts de vraag of er inlandse of Amerikaanse eiken werden bedoeld; ik heb het nog niet kunnen vergelijken, maar er is mij op een ander forum verteld dat de Amerikaanse eik veel minder tannine bevat en dus iets geschikter zou zijn, maar qua geschiktheid gaan ook de gewone eikels van hier er met goede smaak in.
donderdag 20 november 2008 - 04:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon