menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziet dit er niet superlekker uit

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Heb vandaag nog eens brood gebakken met tomaatjes en kruiden erin.

Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 22 augustus 2006 - 21:19
Bowie

Bowie

Ge moet ons er niet lekker voor maken, graag het recept (als 't tenminste geen geheim oud familierecept is)

Het ziet er ongelooflijk smakelijk uit, daar nog een paar augurken en een goed glas wijn.
dinsdag 22 augustus 2006 - 21:28
nientje

Nientje

mmmm, dat ziet er ook iets voor mij uit
nientje
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:03
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Neenee, ik heb er zelf zo'n beetje op zitten zoeken tot ik het goed vond
600gr bloem, witte
20gr gist
thl suiker
thl zout
200gr kerstomaatjes zonder pitjes fijngesneden daar nog wat zout opdoen, samen met eenhalve thl gedroogde oregano, beetje peper , klein handje fijngehakt basilicum en een teentje look uitgeperst.
+- 1,5 tot 2 dl lauw water
Als ik de gist met wat water al wat omgeroerd heb in een kuiltje in 't midden dan doe ik de tomatenstukjes erbij en dan kneden tot het goed voelt en dan gewoon rijzen, nog eens kneden ,rijzen en de oven in! Op 180à200gr, klein half uurtje, is te zien hoe je je korst wilt.
Is ook lekker met wat stukjes cobourg ham erbij.
Smakelijk
Ann
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:03
Adrienne

Adrienne

Ja Ann,

Dat ziet er idd héél lekker uit.
Als ik een ding niet kan is het brooddeeg maken.
Ik bak ze wel zelf maar met de broodmachine.
Da zal ook wel lukken zeker !!!
K' zal in ieder geval eens proberen.

Gtjs adrienne
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:10
annd6

Annd6

Adrienne, dat is zo simpel en leuk! en veel lekkerder dan uit die machientjes
Ik heb het nog niet geprobeerd, heb zo'n ding niet, maar dat zal wel gaan denk ik
Ann
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:29
florentina

Florentina

Ann,

Je brood ziet er bijzonder smakelijk uit . Maak je ook een versie met olijven ?

Adrienne,

Zouden de tomaatjes in de broodmachine geen moes worden ?

florentina

dinsdag 22 augustus 2006 - 22:32
Bowie

Bowie

Dat is iets om van 't weekend te proberen.
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:36
Adrienne

Adrienne

Florentina,

Ik heb geen idee !!
Ga het eens uitproberen en laat het dan weten.
gtjs adrienne
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:54
Anke

Anke

Misschien een tip: Ik gebruik mijn broodmachine enkel om het deeg te kneden, dan heb je minder geklieder in huis. Ik zet dat op programma 'deeg': 30 min kneden + 1u rijzen. Daarna kneed ik het nog eens door en voeg evt rozijntjes, noten, ... toe. Dan leg ik het op de bakplaat om nog een uur te rijzen en dan gaat het de oven in. Zo heb je de voordelen van de broodmachine maar toch een mooi gebakken brood met flinke korst. Met die tomaatjes ga ik zeker eens proberen. Wat ik al wel deed: het water vervangen door tomatensap + kruiden, dan heb je eens een vrolijk kleurtje!

Anke
woensdag 23 augustus 2006 - 09:26
annd6

Annd6

Ben benieuwd of jullie het lekker gaan vinden.

Florentina, met olijven? Mm...en welke kruiden zou jij dan daarbij doen of puur olijven? Of misschien samen met tomaat....het proberen waard.

Ik ken ook een heel lekker ajuinbrood met tijm en look! Als iemand dat recept wil, laat maar weten.

Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 12:17
Bowie

Bowie

Ann

Ik kan mijn oven apart inschakelen voor intensieve warmte, onder- en bovenwarmte normaal en speciaal voor koekjes, soufflés ed, hetelucht, conventionele warmte en magnetron en voorgeprogrammeerd of zelf geprogrammeerde gerechten.

Mijn probleem is nu dat ik de handleiding ben kwijtgeraakt en ik geraak daar niet meer aan - het meeste weet ik wel nog - maar niet alles meer - zoals bv het brood.

Dus een paar vraagjes over broodbakken:hoe hoog zet je die in de oven, ik bedoel onderaan, bovenaan of in 't midden - best op heteluchtwarmte bakken? - of misschien onder- en bovenwarmte speciaal voor koekjes?

Enne laat dat ajuinenbroodrecept maar komen.
woensdag 23 augustus 2006 - 12:43
Tine

Tine

Ik ben ook eens mijn handleiding kwijtgeraakt maar heb er gratis één toegestuurd gekregen van de importeur. Probeer dat ook maar eens, nee heb je en ja kun je krijgen.

Tine.
woensdag 23 augustus 2006 - 12:46
annd6

Annd6

Tania, bij mij gebruiken ze de termen : statisch en statische functie + ventilator.
Brood kan je altijd best in het midden van de oven zetten en ik gebruik de statische functie. Als ik er twee tegelijk bak dan verander ik ze halverwege van plaats.
Misschien kan je statisch vergelijken met onder en boven warmte maar zeker ben ik daarniet van.
Misschien best proberen en de eerste keer vaak gaan kijken.
Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 13:00
Bowie

Bowie

Al geprobeerd Tine, maar die ovens worden niet meer gemaakt.
woensdag 23 augustus 2006 - 13:02
Bowie

Bowie

Ja dat zal idd het beste zijn, gewoon proberen en veel controleren.
woensdag 23 augustus 2006 - 13:02
annd6

Annd6

Recept ajuinbrood:

Alles hetzelfde als het tomatenbrood maar ipv die tomaatjes doe je het volgende:
Twee uien fijnsnipperen en een pannetje met flinke scheut olijfolie warm laten worden dan een flinke teen look in uitpersen en flink wat gehakte tijmblaadjes (el) Wel oppassen want dat spettert een beetje.Let wel op dat de look niet verbrand want dan wordt ie bitter Goed roeren (je weet niet wat je ruikt!). Daar de uitjes bij en het vuur wat zachter zetten. Kan eventueel even dekseltje op. Optijd omroeren, stoven tot ze glazig zijn, op smaak brengen met peper en zout.
Dat laat je afkoelen en meng je onder je brooddeeg zoals de tomaatjes.
Dit brood is lekker met haast elk soort beleg!

Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 13:14
Bowie

Bowie

Over die ajuien: gewone uien, zoete uien, rode ui, stengelui, .... of maakt dat niet uit?
woensdag 23 augustus 2006 - 13:17
annd6

Annd6

Ik neem gewone uien, die rode zijn superlekker om te roosteren in de oven met boter en tijm in zijn gehele maar als je die versnipperd en warm maakt vind ik de kleur niet meer zo aantrekkelijk.
Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 13:22
florentina

Florentina

Brood met uien vind ik superlekker , brood met olijven en notenbrood eveneens.

Olijvenbrood kan gewoon zó , misschien zou het ook lekker zijn met stukjes paprika en eventueel
wat rozemarijn of tijm.

florentina
woensdag 23 augustus 2006 - 15:05
annd6

Annd6

Ja uienbrood is inderdaad heel lekker.
En Foccacia met ui of met tijm, steentijm rozemarijn en look.
Of brood met pesto.
Met brood kan je zovele kanten op.
Dat olijvenbrood ga ik eens proberen, ik denk met wat tijm en munt misschien.
Moet ik wel eerst om olijven.

Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 15:45
Adrienne

Adrienne

Joepi, kan ik allemaal eens proberen.
Soms zijn ze mijn brood hier moe en moet ik naar de bakken.
Nu kan ik eens een ander op tafel zetten hé.

grjs adrienne
donderdag 24 augustus 2006 - 00:15
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Florentina,
Als je zo gek bent op uienbrood moet je dit eens proberen
Een flinke ui fijngehakt
1/2 tl komijnpoeder
1 tl korianderpoeder
2 tl gehakte verse munt
flinke scheut olijfolie
Dat alles mengen en het deeg plat uitrollen ( zoals focaccia) of individuele bolletjes platrollen en dat mengsel erop verdele. Bakken en danheb je superlekkere Syrische uienbroodjes!

Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 11:42
marie

Marie

indien je tomaten wilt toevoegen aan het brood,is het beter zon gedroogde tomaten te nemen,die kan je kopen op olie.Met gewone tomaten zal het veel sap geven.
Groetjes Marie
vrijdag 25 augustus 2006 - 20:15
annd6

Annd6

Met zongedroogde tomaten is lekker maar verse gaat ook prima als je de zaadjes eruit haalt en de waterhoeveelheid aanpast
Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:22
rialle

Rialle

Hoi Ann, ik heb je topic gevonden hoor!
Als ik straks mijn eigen lekkere tomaatjes heb ga ik het beslist uitproberen! De tomaten uit de winkel zijn beslist niet lekker genoeg!!

Bedankt voor de tip.

Groetjes Rialle
donderdag 28 februari 2008 - 21:47
an

An

ja ann dat ziet er zeker l;ekker uit
om zo aan te beginnen
zaterdag 1 maart 2008 - 23:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon