menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwbes

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Ik heb een heel wat blauwbessen die nu rijp zijn,wat kan men er allemaal van maken.Confituur heb ik al gemaakt.
Grtjs.Victor.
zaterdag 28 juni 2008 - 20:43
Rita1960

Rita1960

Hoi Victor,

Maak er siroop van die je later verdunt met water drinkt of over (vanille) ijs heen giet.

groetjes,

Rita

Mag ik je vragen wat je met blauwbessen bedoelt? zijn dit bosbessen of cassisbessen of de zwarte bes?

zaterdag 28 juni 2008 - 22:35
Victor44

Victor44

Rita,blauwbessen zijn eigenlijk bosbessen maar die bestaan in verschillende variëteiten die veredeld zijn.Zo heb ik Chandler,Bleucrop,Nui,enzov...staan,deze geven grotere en dikkere bessen dan de gewone bosbes.Jij spreekt van siroop? Hoe maak je deze?
Grtjs


zaterdag 28 juni 2008 - 23:06
Rita1960

Rita1960

Victor,
Dank voor je snelle antwoord.
Siroop maken: vruchten en suiker en iets water in een pan doen, laten koken (wel blijven roeren) plm 15 minuten, totdat er een stroopachtige massa is ontstaan. Deze door een zeef doen en het vocht opvangen. (eventueel kun je er nog wat citroensap bij doen maar dat is afhankelijk van je eigen smaak). Daarna het stroopachtige vocht in een (goed schoongemaakte) fles of pot doen. Dan kun je het gebruiken. Zo puur op bijv ijs of aangelengd met water als koele drank. Je kunt de flessen het best koel en donker wegzetten.

groetjes,

Rita
zondag 29 juni 2008 - 08:46
jp

Jp

In oost-limburg maken ze daar ook likeur van : Walbertineke (van Waldbeeren , dialect voor bosbes).
Erg lekker, maar een precies recept heb ik niet...
woensdag 2 juli 2008 - 21:57
Fons

Fons

Verwerken in wafels, pannekoeken, taart, wijn maken, eten uit het vuistje zeer lekker en gezond.
Voor het maken van blauwe bessen saus kan je het vruchtvlees er ook bijlaten.
donderdag 3 juli 2008 - 20:51
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/vaccinium/_vaccinium_index.htm
http://www.webchef.be/search.html?query=bosbes

Hier vind je veel informatie over de vaccinium : de blauwbes of de gekweekte bosbes.

groetjes

Hilda
zaterdag 19 juli 2008 - 22:47
Eveline68

Eveline68

oooh ik heb gisteren gelei gemaakt van de blauwe bes [gekweekte bosbes, deze heeft witvruchtvlees, de bosbes heeft paars, heb ze wel gekocht dus geen eigen teelt]

op 1 liter vocht, 900 gr suiker.

blauwe bes wassen en met een laagje water op zetten, de bessen tussen door kneuzen. koken tot de bessen gaar zijn. daarna het sap opvangen, ik zelf heb een zeef gebruikt, maar je kan ook een doek gebruiken dan blijf de gelei helder. meet / weeg het sap bereken de hoeveelheid suiker.
sap indikken tot 2/3 daarna suiker toevoegen evt citroensap toe voegen. heet in potten schenken.
let op soms moet er afgeschuimt worden.

ps ik heb meestal een pan met of jam of gelei op het vuur staan daarnaast staat een pan met water met de lege potjes en flesje op het vuur, zodat ik altijd steriele potjes / flesjes bij de hand heb.
donderdag 24 juli 2008 - 13:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon