menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlierbessensiroop

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Heeft iemand een goed recept voor vlierbessensiroop? Welke kruiden voegen jullie evt nog toe, en welke verhouding sap-suiker gebruiken jullie?

Groetjes, Anke
donderdag 17 augustus 2006 - 08:38
Sisak

Sisak

Vlierbessensiroop

2,5 kg vlierbessen-0,5 l water-pijpje kaneel-5kruidnagelen-een kleinstukje gember-2 kg fijne bruine kandijsuiker (Je kan de kruidnagels en de gember- en eventueel- ook weglaten of vervangen door tijm en pepermunt, zeker als je de siroop voor kinderen wil gebruiken)

Breng kruidnagelen. kaneel en gember met het water aan de kook, laat een half uurtje zachtjes trekken, filtreer en laat afkoelen. Haal de bessen van de steeltjes en was ze. Doe ze met het kruidenaftreksel in een pan en breng aan de kook, laat even sudderen en pers het nog warme sap door een zeef. Breng onmiddellijk terug aan de kook en voeg er al roerend de suiker aan toe. Laat nog even doorkoken en vul de potjes. Los van de siroop 1 à 2 eetlepels op een beker heet water, eventueel met een scheutje whisky. Drink dit s'avonds in geval van verkoudhoud of 's winters als slaapmutsje.
Succes en groetjes van Sisak
donderdag 17 augustus 2006 - 17:29
Annemie

Annemie

Een héél klein beetje vlierbessensiroop in glas witte wijn of schuimwijn is heel lekker voor een herfst- of winteraperitief.

Annemie
donderdag 17 augustus 2006 - 18:04
Anke

Anke

mmm, bedankt allebei!
Vlierbloesemlimonade is dan weer heel lekker bij schuimwijn als zomers aperitief, ook heel leuk: bevroren bolletjes maken met een meloenschepje.
Die kandijsuiker, is dat van die goud-bruine rietsuiker of donkerbruine basterdsuiker?

Anke
donderdag 17 augustus 2006 - 18:38
Victor44

Victor44

Wij gebruiken als kandysuiker de echte blokjes kandysuiker waar koordjes door lopen.Grote kristallen +-1cm³.+een reep zwarte drop.Als afsluiter een geutje rhum.
donderdag 17 augustus 2006 - 21:39
Leentje

Leentje

Viktor,

Wij gebruiken ook die candijsuiker. Kan je kopen in een natuurwinkel. Basterdsuiker of rietsuiker is andere suiker!
De rum doen wij ook
De zwarte drop NIET;

Groetjes,
Leen
donderdag 17 augustus 2006 - 22:09
Victor44

Victor44

Proberen Leen,nog extra lekker smaakje bij!
donderdag 17 augustus 2006 - 22:16
Anke

Anke

Dat klinkt allemaal geweldig, en ondertussen heb ik 2 emmers vol bessen die morgen in de kookpot gaan...
Anke
zondag 20 augustus 2006 - 21:12
tomson

Tomson

hallo
hoelang kan men vlierbessensiroop bewaren, en wanneer is deze klaar voor gebruik?
dank
zondag 16 september 2007 - 18:50
Anke

Anke

Als je evenveel sap als suiker gebruikt blijft deze lang goed, ik heb nu nog een fles van vorig jaar staan. Als de fles open is bewaar je ze best in de koelkast. De siroop is meteen na bereiding klaar voor gebruik.
zondag 16 september 2007 - 19:05
nora

Nora

vlierbessen met rum:
3 liter sap, een 1/2 lliter water, 1 kilo suiker, 6 pakjes vanillesuiker
dit laat je ongeveer 15 min koken en afkoelen. als alles koud is 2 flessen rum toevoegen van minstens 45% goed roeren en in flessen vullen. Dit elke avond een borreltje voor je naar bed gaat.

vlierbessengelei:
op 400 cl sap 200cl appelsap bijvoegen en met geleisuiker 2:1 maken

vlierbloesemgelei
de bloemen een nacht in appelsap laten trekken, door een doek persen en met geleisuiker 2:1
je ruikt en proeft de bloesem in de gelei (voor mij een van de lekkerste)

ik geloof dat je het recept voor de vlierbloesemsiroop al hebt, hopenlijk heb ik je nog wat geholpen
de hoestsiroop word gemaakt met 1kilo suiker op 1 liter sap
dinsdag 18 september 2007 - 09:10
Lilian

Lilian

in plaats van appelsap wat pruimen toevoegen is ook heel lekker!
vlierbessensap met rum maak ik ook, heerlijk borreltje voor de winteravonden.
De hoestsiroop ook met bruine kandijsuiker, drop en een geutje rum.
Als je alles heet in de potten of flessen doet sluit het luchtdicht af en bewaard het goed.

groetjes lilian
vrijdag 21 september 2007 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon