menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koken

Ga naar meest recente reactie

Sisak

Sisak

Weet er iemand onder jullie een goed resept voor gebonden pompoensoep ?
Groetjes, Sisak
woensdag 16 augustus 2006 - 17:02
florentina

Florentina

Sisak,

Pompoensoep kan je heel eenvoudig houden of je kan er allerlei andere groenten aan toevoegen.
De soort pompoen is wel belangrijk. De kleinere soorten ( zoals Japanse hokaïdo 's) zijn vast en
binden heel goed. De grote gevaarten zijn moeilijker te manipuleren , hebben minder smaak en
binden minder. Je kan je soep al dan niet met een bouillon ( groenten - , vlees -) maken.

De meest eenvoudige soep maak je door voldoende ui of sjalot wat te stoven . Daar komt de in
blokjes gesneden pompoen bij, eventueel nog wat blokjes knolselder , tijm, laurier,....
Bouillon of water bijgieten en ca. 15 minuten laten koken. Takjes van tijm en laurier verwijderen,
mixen, eventueel wat ( zure ) room toevoegen en veel verse kruiden ( peterselie, kervel,basilicum...)

Wil je de soep wat meer geraffineerd maken, dan voeg je er naar keuze wat prei, tomaten, paprika,...
aan toe. Wat kerrie- of korianderpoeder geven ook weer een andere toets.
Als je voor de presentatie wat kerstomaatjes gedurende 6 minuten in een oven van 250 ° steekt en ze
onmiddellijk blust met water of wijn , dan haal je de schilletjes er zo af en zijn ze ook vanbinnen erg
lekker. Die tomaatjes drijven dan in je soep. Daar weer evt. (zure) room en veel verse kruiden bij.
Wat gestoomde of gekookte erwtjes als afwerking is weer een andere mogelijkheid.
Met pompoen kan je veel kanten uit hoor.
( De room kan je vervangen door sojaroom. )

mvg, florentina

woensdag 16 augustus 2006 - 21:30
Victor44

Victor44

Maak altijd een dikke gebonden pompoensoep voor mijn zoon.Die neemt hij gans het jaar mee als lunch naar zijn werk. Hij eet 's middags gewoon niets anders,en hoe het komt weet ik ook niet!maar hij wordt ze gewoon niet moe.Ik gebruik ajuin,veel pompoen,bouillon,en een doosje tomatenpuree of in de zomer een deel verse tomaten.Kruid met chili pepertje,zout ,laurier,tijm,worchestersaus(geutje naar smaak)Mix en voeg alpro room toe.Soms wil hij ook al eens dat ik er curry aan toe voeg.
Maar de tomaten doe ik er bij omdat pompoen nogal zoet is en dit wat getemperd wordt door de tomaat.
Grtjs Mia
woensdag 16 augustus 2006 - 21:44
Anke

Anke

Mijn varianten zijn ook de hierboven beschreven pompoen-tomaat of pompoen-curry, maar wat ook heel lekker en feestelijk is: een zachte pompoensoep met wat room, daarover in het bord flink wat vers geraspte nootmuskaat en afwerken met geroosterde amandelschilfers, smakelijk!

Anke
donderdag 17 augustus 2006 - 08:36
florentina

Florentina

Anke,

De nootmuskaat deed ik al, maar de amandelschilfers ga ik zeker ook eens over de soep strooien.

florentina
donderdag 17 augustus 2006 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon