menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vliegjes rond het fruit

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Ik haal regelmatig vers fruit binnen, er liggen tomaten te rijpen, meloenen.... en nu krijgen we veel kleine vliegjes in de keuken. In het verleden kregen we dezelfde vliegjes soms met potgrond binnen. Dan vlogen er enkele vliegjes op als ik de plantjes water gaf.

Heeft iemand een trucje om van deze plaag af te geraken? (geen insecticide)
bedankt.
vrijdag 28 juli 2006 - 17:41
hugo

Hugo

Een appelsien doorsnijden en kruidnagelen er in steken, na een dag de andere helft en weer hetzelfde doen, deze bij je schaal leggen

groetjes
vrijdag 28 juli 2006 - 19:31
Tine

Tine

Een schaaltje met azijn helpt ook.

Tine.
vrijdag 28 juli 2006 - 23:29
kurt

Kurt

Ja, dat zijn fruitvliegjes. Ze vermenigvuldigen zich razensnel en worden daarom veel gebruikt in labo's om proeven op te doen. Ze hebben maar 4 genen en ik dacht dat die al volledig ontcijferd werden. Dit ter zijde Ze komen af op de geur van rijpend fruit.

Die zwarte vliegjes die in uw te natte potgrond zitten zijn varenrouwmugjes. Het zijn dus zeker niet dezelfde. Deze laatste leven van het natte organische materiaal in de potten en veroorzaken geen schade aan de planten.

Mvg,
Kurt
maandag 31 juli 2006 - 00:21
Kris

Tekst aangepast

Kris

Die zwarte vliegjes in potgrond zijn inderdaad varenrouwmugjes. In tegenstelling tot de muggen zelf zorgen de larven wel voor schade aan planten, vooral aan stekken en zaailingen.

http://www.entocare.nl/nl/plagen/Sciaridae.htm

groetjes,
Kris
maandag 31 juli 2006 - 08:51
louise

Louise

hallo

we zijn enkele dagen later en heel wat graden minder, maar de vliegjes houden stand.
Er stond al een tijdje een schaaltje azijn, zonder effect.
Van een petfles heb ik een vliegenvanger met fruitsap gemaakt, het succes is gering : een tiental vliegjes.
Ik nam knoflook van de tros die ik in de keuken bewaar : een stofregen van vliegjes, alles in de vuilbak gekieperd. Ook sinas met kruidnagel helpt niet. Elke dag wordt er tweemaal gezeemd en gedroogd, alle fruit wordt afgedekt... Op een Nederlandse site las ik dat er meer mensen last hebben. Stofzuigen lijkt het enige doeltreffende middel te zijn, maar dan moet je keuken zo goed als leeg zijn.
Morgen gaan we de muren schilderen, dus hopelijk gaan ze van de verflucht op de vlucht.
doei.
maandag 31 juli 2006 - 19:06
an

An

hoi louise ik heb er ook last vanniet steeds maar wat je zegt bij een bepaalt soort fruit en bij planten
volgens mij komt het door het vocht gehalte van de aarde en de rijpheid van het fruit
grtjs an
zaterdag 5 augustus 2006 - 23:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon