menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden drogen

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Lilian

Weet iemand wat een goede manier is om kruiden te drogen? Ik zou graag oregano, citroenverbena, tijm, rozemarijn etc. willen drogen kan ik die gewoon in bosjes te drogen hangen of in de oven laten drogen.

groetjes lilian
zaterdag 23 juni 2007 - 05:51
Helianthus

Helianthus

Hallo Lilian,

Om kruiden te drogen kan je op verschillende manieren te werk gaan.
Eén héél belangrijk puntje, droog kruiden NOOIT in de volle zon !
Ze zullen verkleuren en hun waardevolle bestanddelen verleizen op die manier.
Kruiden moeten donker, droog en warm liggen om te drogen.
Als je een zolder hebt dan is dat alvast een prima plaats daarvoor.
Een vliegenraam kan dan ook goed dienst doen om je kruiden op uit te strooien , zo kan de lucht er goed aan langs alle kanten.

Heb je geen zolder dan kan je de oven gebruiken.
Zet die op 35° en laat de deur op een kiertje staan door er iets tussen te steken , zo kan het vrijgekomen vocht makkelijk ontsnappen.
Zelf heb ik hiermee geen ervaring maar 't zou wel moeten lukken want ook Daniëlle Houbrechts (vlaanderen's bekendste kruidenheks ) haalt deze methode aan in haar boeken.

Voilà, hopelijk heb je hier al wat aan.
Succes en de groetjes!

Gert
zaterdag 23 juni 2007 - 15:27
Lilian

Lilian

Hoi Gert,

bedankt voor de uitgebreide info hier staat alles wat ik nodig had!
We hebben nog een schuur met zo'n grote houten poort in, ik denk dat dat een ideale plek is om ze te drogen dan gaat er een beetje de wind doorheen en het is er donker.

groetjes lilian
zaterdag 23 juni 2007 - 17:35
annd6

Annd6

Lilian,
schud de afgesneden stelen goed zodat je eventuele insecten verwijdert.
Je kan ook katoenen lappen of keukenpapier eronder leggen.
Het drogen in de oven: zeker niet hoger dan 35° want dan vervliegen de etherische oliën.
Droge kruiden zijn een jaar houdbaar in een luchtdicht doosje.
Groetjes
Ann
vrijdag 29 juni 2007 - 17:03
Lilian

Lilian

Hoi Ann,
ik hang ze bij de lavendel in de schuur daar waait het een beetje en is het donker. Ik hoop toch dat het een beetje droger word het is nogal vochtig op het moment.
Van mijn oven wisselt de temperatuur nogal eens een keer ik kan het niet heel juist instellen dus dat riskeer ik liever niet.
Ik kan de droge kruiden toch ook in glazen (jam)potjes doen en donker wegzetten? Lekker voorraadje voor de winter aanleggen het is eigenlijk het eerste jaar dat ik dat doe. Meestal is het zo druk in de zomer dat er niets van komt en achteraf vind ik het toch altijd weer jammer.
Bedankt nog voor je reactie,

groetjes lilian
vrijdag 29 juni 2007 - 20:54
annd6

Annd6

Die jampotjes zijn prima.
Het is inderdaad niet zo'n goed weer voor het drogen van kruiden.
Je kan het in de oven proberen op een lagere temperatuur en langer.
Groetjes
Ann
vrijdag 29 juni 2007 - 23:21
Lilian

Lilian

Leg je die dan gewoon op de bakplaat of op een rooster?
Inderdaad ik kan de oven lager zetten dan loop ik niet het risico dat 't te heet is.
Heb je enig idee hoe lang, is dit een uurtje of spreek je over meerdere uren?
Morgen ben ik de hele dag thuis dan ga ik het uitproberen.

groetjes lilian
zaterdag 30 juni 2007 - 05:09
annd6

Annd6

Lilian,
je kan ze gewoon op de bakplaat leggen met wat bakpapier eronder.
Hoelang het duurt hangt van veel dingen af maar als je ze tussen je vingers kan verpulveren zijn ze goed, het moet een knispergeluidje geven Toch zal je al gauw een paar uurtjes nodig hebben.
Je kan het ook in de microgolfoven doen maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee:
Twee handenvol schoongemaakte bladeren en takjes gelijk verdelen over een dubbele laag keukenpapier en 2,5 min op vol vermogen. Laurierbladeren zullen iets langer nodig hebben.

Je kan ook kruidenboters (en invriezen) en kruidenolie maken.

Laat maar weten hoe het gaat vandaag!
Veel succes.
Je huis zal inieder geval lekker ruiken!

Groetjes
Ann
zaterdag 30 juni 2007 - 14:54
Lilian

Lilian

Hoi Ann,
een heerlijke geur kwam me tegemoet vandaag in de keuken.
Ik heb de citroenverbena gedroogd in de oven en het is prima gelukt, ik had de oven op de kleinste stand gezet en de deur op een kiertje. Dus komende week ga ik met de oregano en de basilicum experimenteren.

Mocht je recepten hebben van de kruidenboters en de kruidenolie mag je ze altijd sturen ga ik die ook eens proberen te maken. Ik wist trouwens niet dat je de kruidenboter kon invriezen!

Trouwens ik heb vandaag ook nog calendula zalf gemaakt, we gebruiken die voor ruwe handen (na een dag tuinieren!) kloofjes enz. misschien iets voor jou?

In ieder geval hartelijk dank voor de tips en de uitleg.
Fijn weekend

groetjes lilian
zondag 1 juli 2007 - 06:41
annd6

Annd6

Lilian,
leuk dat het gelukt is, dat zal inderdaad erg lekker hebben geroken bij jullie!

Toch nog dit: basilicum drogen heeft weinig nut, éénjarige verliezen hun smaak en geur na drogen haast helemaal, munt is daar een uitzondering op.
Je kan de basilicum fijnhakken en zoals peterselie gewoon invriezen. Als je het in een zakje doet, duw het dan goed plat en in een dunne laag dan kan je makkelijk een stukje afbreken dat je nodig hebt.

Die boters en oliën kan je maken naar jou eigen smaak: bieslook, steentijm en tijm bv
Of peterselie, chinese bieslook, koriander, ....enz
Je kan er ook wat specerijen bijdoen om het wat pittiger te maken: peper, kardemom, piment,cayennepeper,....
Laat je fantasie zijn werk doen en zie wat je zelf lekker vindt.
Als je het in folie wikkelt in een rolletje kan je aangepaste porties maken.
Voor de olie kan je weer gewoon de kruiden nemen die je lekker vindt, gebruik extravergine olijfolie, zonnebloemolie of druivenpitolie.
Je bewaart ze best in het donker en als hij goed is van smaak giet je het door een zeef.

Calendula is goudsbloem, hoe maak je die zalf? Dat heb ik nog niet geprobeerd, heb nog geen kloofjes maar beter voorkomen dan genezen zeker

Groetjes
Ann
zondag 1 juli 2007 - 17:48
Lilian

Lilian

Ann,

het recept val calendula zalf kreeg ik ooit van mijn oma, in ben zelf 51 dus kun je nagaan hoe oud dit al is. Zij gebruikte slaolie ikzelf gebruik olijfolie ik heb het dus een beetje aangepast.

De afgelopen winters gaat het goed met mijn handen, maar jaren geleden had ik echt van die rode handen en ruw. 's Avonds doe ik er zalf op, het lijkt vet maar trekt er zo in, en 's morgens zijn de handen lekker zacht. We gebruiken het hier overal voor: eelt aan je voeten, rode jeukende vlekjes, schaafwondjes etc. zelfs bij de honden als die kale plekjes hebben! Een klein potje gaat dus ook altijd mee op vakantie.

1 lepel vaseline
3 lepels olijfolie
een hand vol bloemenblaadjes (+- 20 gram)

verwarmen en dan laat ik het op een theelichtje trekken 1 tot 2 uurtjes
wegzetten 3 dagen en dan opnieuw verwarmen en zeven
ik voeg er wat druppels etherische olie bij bv roosmarijn

Wat betr. de basilicum die doe ik dan maar invriezen, ik wist niet dat er ook meerderjarige bestaat.
Is daar zaad van te krijgen?

groetjes lilian

zondag 1 juli 2007 - 19:54
annd6

Annd6

Dat ga ik dan toch eens proberen misschien, die zalf.

Basilicum is eigenlijk éénjarig, er zijn heel veel soorten.
Je kan proberen een plant binnen te laten overwinteren maar dat heeft weinig nut.
Zaaien gaat zeker zo snel.
Ik heb dit jaar de gewone staan, citroenbasilicum en Sweet salade.
Groetjes
Ann
zondag 1 juli 2007 - 20:04
Anke

Anke

Die calendula zalf wil ik zeker ook eens proberen! Hoe lang is die houdbaar? Want ik vermoed dat de olie toch wel ranzig wordt na een tijdje?

Groetjes,
Anke
maandag 2 juli 2007 - 16:11
Lilian

Lilian

Hoi Anke,

ik heb er nog staan van 2 jaar geleden (vorig jaar heb ik er geen gemaakt) en die is nog prima.
Ik denk als je slaolie gebruikt dan deze ranzig wordt, maar de olijfolie uit mijn ervaring niet.

Suc6 ermee,
groetjes lilian
maandag 2 juli 2007 - 16:56
Siebke

Siebke

Tip om de houdbaarheid van zalven te verlengen. Tarwekiemkiemolie bijvoegen !
In plaats van vaseline, beeler-crème of cetamacrogolcrème gebruiken. verkrijgbaar bij apotheker.
dinsdag 23 oktober 2007 - 22:44
Lilian

Lilian

Hoi Siebke,

tips zijn altijd welkom natuurlijk!
Mag je deze crème dan ook verwarmen? Ik ken ze niet ...

groetjes lilian
woensdag 24 oktober 2007 - 09:12
Siebke

Siebke

Nee, koude bereiding ! Dat maakt het ook zo praktisch. Bijenwas kan je ook gebruiken en deze moet je verwarmen.
woensdag 24 oktober 2007 - 21:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon