menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hyssopus officinalis weer verdwenen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Al een paar jaar Hyssopus officinalis op een drietal plaatsen opnieuw aangeplant. Hij schijnt het telkens goed te doen, maar na de winter vind ik hem niet meer terug.

't Is hier droge zandgrond en de planten staan in volle zon tot half-schaduw. Vorig jaar heb ik ze tijdens de ergste droogte af en toe flink water gegeven.

In onze vorige tuin (leemgrond) deed die het jaar na jaar prima.

Zijn er dieren die ze de das omdoen? (Er lopen hier o.a. nogal wat konijnen rond.)
Doe ik wat fout?



zondag 19 april 2020 - 00:11
Plantadvies

Plantadvies

Wat ik nog mis is wat extra kalk en je kunt door het zand wat grit mengen. In principe is plant winterhard, mits de grond goed gedraineerd is. Maar enigszins bescherming tegen de koude winter (Wind) is wel nodig.
zondag 19 april 2020 - 09:51
Louisa S

Louisa S

voor plantadvies
zondag 19 april 2020 - 13:07
leerling

Leerling

Een beetje verward. In de plantengids hier staat neutrale pH en goed winterhard.

Beschutting tegen wind is in orde. En de voorbije winter is niet echt koud geweest.

Natte wintervoeten is hier geen probleem. Zelfs na weken regen mag je hier een emmer water uitgieten zonder dat er ook maar een plasje blijft staan.

Om die droge grond wat te compenseren, maak ik meestal een ruim plantgat en meng 1/3 compost en een flinke schep bentoniet door de grond. Bentoniet zou een alkalische pH waarde hebben.
Maar de grond is hier eerder zuur. Als ik terug aan plantjes geraak, zal ik af en toe wat bij kalken.

Bedankt voor de tip, Plantadvies.
zondag 19 april 2020 - 23:53
Plantadvies

Plantadvies

Winterhard wil niet zeggen dat de bovengrondse delen bij stevige wind zouden kunnen bevriezen. Al hebben we geen strenge winters gehad, dienen we wel rekening te houden met de wind. Winterharde planten maken een soort antivries aan als het kouder wordt. Ze veranderen hun stofwisseling en komen in een rustfase. Er komt dan minder vocht in hun cellen en dat betekent minder kans op bevriezing. De mate van winterhardheid varieert per soort. Zowel vorstgevoelige als winterharde planten hebben in de winter baat bij wat extra bescherming. Het is een bevinding en bij jou giswerk of de plant windvrij staat. Bovendien heb ik al een paar keer mijn ruiten van de auto moeten krabben. Verder heb je het prima gedaan met de bekalking, maar tuinieren is ook van afstand bekijken wat het wel en niet goed doet in je tuin. Bij mij zijn dat de rozen. Hoe ik ook de grond bewerk en tegen ze praat, ze denken allemaal bekijk het maar.

Succes verder.
maandag 20 april 2020 - 07:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon