menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden verdelen over twee bakken.

Ga naar meest recente reactie

Laurens_Cleyman

Tekst aangepast

Laurens_Cleyman

Hallo allemaal,

Ik heb 11 kruiden gekocht en die probeer ik nu slim te verdelen over twee kruidenbakken. De bak is afhankelijk van hoeveel water ze nodig hebben. Ik heb ze allemaal gesorteerd gekregen behalve 3, helpen jullie me verder? Bedankt!

Bak A - Kruiden die wat minder water nodig hebben (Mediterrane kruiden):
- Salie
- Tijm
- Rozemarijn
- Oregano

Bak B - kruiden die wat meer water nodig hebben:
- Dille
- Basilicum
- Bieslook
- Peterselie

Te sorteren:
- Koriander
- Dragon
- Munt
woensdag 1 april 2020 - 14:17
Dany

Dany

Munt is wel een woekeraar, ik zou die apart zetten in een grote pot.
woensdag 1 april 2020 - 17:16
Laurens_Cleyman

Laurens_Cleyman

Goed idee. Dat zal ik doen.

Enig idee in welke bak ik de koriander en dragon zou plaatsen?
woensdag 1 april 2020 - 18:07
kriestien

Kriestien

Het is nog te vroeg om basilicum buiten te planten. Ik zet die ten vroegste na 15 mei buiten. Dan is de kans op nachtvorst voorbij want daar kan de plant absoluut niet tegen.
woensdag 1 april 2020 - 19:07
Patrikc

Patrikc

Verkijk u daar maar niet op, in een pot of bak hebben die mediterrane kruiden ook best veel water nodig.
Minder water, dat is alleen in vollegrond en bij volwassen goed doorwortelde planten.
woensdag 1 april 2020 - 21:00
leerling

Leerling

Nog een paar aanvullingen:

Ik denk dat ik de meeste kruiden in aparte potten zou zetten.
Als je plantjes koopt of zelf zaait, zien die er allemaal schattig klein uit. Tenzij je echt veel tuinkruiden gebruikt, worden die kleine plantjes al gauw groot.
Zeker salie en rozemarijn kunnen grote struiken worden.
Tijm herplant je best om het jaar, zo dat de groene blaadjes net boven de grond uitsteken. Lastig als je dat moet doen in een bak waar ook andere kruiden staan.

Peterselie houdt niet van volle zon. Die geef je best een plekje in halfschaduw.

Dille, basilicum en koriander zijn éénjarigen. Als je die tussen vaste kruiden gaat zetten, dan wordt het moeilijker om ze het tweede jaar te vervangen zonder de wortels van de andere kruiden te beschadigen.
Peterselie kan je best na 2 jaar vervangen.
zondag 19 april 2020 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon