menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat zit er op de oregano

Anke

Anke

Hallo,
Ik heb een mooie bos oregano staan, maar sinds enkele weken merk ik heel veel witte stipjes op de blaadjes. Ik dacht eerst dat het bladluis was, maar het blijkt iets anders... Aan de onderzijde van de blaadjes zitten kleine geel-groene larven, en ook zitten er volgroeide beestjes op. Die springen/vliegen nogal als je de plant aanraakt, en ze zijn ongeveer 2 mm lang, met een gestreept lijfje. In elk geval geen bladluis, maar wat is het wel, en hoe kom ik ervan af? Ik ben maar bang dat ze de hele kruidentuin en moestuin inpalmen, en ook de oregano zou ik liefst terug consumeren...
Alle tips zijn welkom!!
Alvast bedankt,
Anke
zondag 13 mei 2007 - 20:49
PascalBrysse

PascalBrysse

Hallo,
Kun je er foto's van maken en op het forum zetten. Dit zou de identificatie vergemakkelijken;
groeten
Pascal
maandag 14 mei 2007 - 05:03
Anke

Anke

Mja, ik zou wel willen maar dat is niet doenbaar: de larven zijn veel te klein en er zit er steeds maar 1 of 2 op een blaadje, met het oog nauwelijks zichtbaar dus met de camera heeft het geen effect. De vowassen beestjes zie je alleen bliksemsnel rondvliegen als je met je hand door de plant strijkt... Bestaat er nergens een overzicht van soorten ongedierten? Ik heb al gezocht maar niet gevonden... Mss best eens proberen met water en zeep, dat kan nooit kwaad. Of de plant kortwieken, dan zit ik maar even zonder oregano!
Groetjes, Anke
maandag 14 mei 2007 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon