menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozemarijn kweek

Ga naar meest recente reactie

Cacao

Cacao

Hoi allemaal
Laatst kreeg ik een mooie grote tak rozemarijn(zonder wortel). Eerder probeerde ik al eens een grote tak te planten, direct rechtstreeks in aarde maar dat wordt denk ik niks(is al maanden een lege tak).
Deze wil ik dus beter laten groeien. Voorlopig heb ik de tak binnnen in water staan. Wat is/zijn de beste manier/en om deze tak de meeste overlevings- en groeikansen te geven?

Alvast bedankt!????
maandag 28 januari 2019 - 15:42
Dany

Dany

Je bent beter af als je een plantje met wortel koopt en plant in je tuin, veel simpelder volgens mij is een plant kweken uit een tak lastiger.
maandag 28 januari 2019 - 16:28
verbena46

Verbena46

Heeft de grote tak ook zijtakjes?
Daarmee zou je nieuwe.planten mee kunnen maken
lengte 20-25 cm de onderste blaadjes verwijderen en zet dan de stek in een pot met goede grond. Wel beschermd plaatsen( tegen kou en vorst) en veel geduld hebben.
Zijn er geen zijtakjes, dan proberen met de punt van de grote tak.
Succes!

gr.verbena

maandag 28 januari 2019 - 17:07
leerling

Leerling

De winter lijkt me niet de beste tijd om te stekken...

Heeft je tak zijtakjes? Dan zou ik er daar voorzichtig een paar van afscheuren. Normaal heb je dan aan elk afgescheurd takje een hieltje, eigenlijk een stukje van de hoofdtak.
Haal de onderste blaadjes van het afgescheurde takje. Bedoeling is bovenaan wat groen over te houden, maar te veel vochtverlies door verdamping te voorkomen.

Steek de stekjes in stekpoeder en schudt er het overtollige poeder af.
Plant ze dan in een potje vochtige teelaarde. Steek er in de aan de rand wat langere dunne stokjes/rietjes/... in, trek er een plastic zak over die je met een touwtje/elastiekje rond het potje vast zet. Bedoeling is een ruimte te maken die vocht en warmte vast houdt, en licht binnen laat, zonder de stekjes zelf te raken (om schimmel te vermijden).

Af en toe controleren dat de vochthuishouding in orde blijft.

Als het takje verdort, is de poging mislukt.
Als er nieuwe blaadjes aan het takje komen, kan je het plastic verwijderen en het plantje verder opkweken. Pas buiten zetten als de ijsheiligen het land uit zin (mid mei) en dan best eerst een paar dagen in de schaduw zetten.

Zo heb ik het een paar keer gedaan.

Op [url]http://plantaardiger.nl/rozemarijn-stekken/[/urhttp://plantaardiger.nl/rozemarijn-stekken/http://plantaardiger.nl/rozemarijn-stekken/l] vind je nog een andere methode, en die ga ik ook eens proberen, want die lijkt me eenvoudiger.
dinsdag 29 januari 2019 - 01:54
Cacao

Cacao

Bedankt voor de tips!

Verbena de grote tak is ongeveer 50 cm schat ik. Ik zal een paar rozemarijn 'pluimpjes' (ik noem dat niet echt takjes voorzichtig afscheuren en zo proberen.

Zou wel leuk zijn de grote tak ook te kunnen behouden dus die laat ik voorlopig in water staan en zal die dan naar aarde overbrengen als de tak worteltjes geeft.

Dit alles lekker warm binnen uiteraard

Fijne dag nog
vrijdag 1 februari 2019 - 14:52
Boudicca

Boudicca

Hoi,

Als je wil kan je bij mij één komen halen, ik heb twee mooie planten rozemarijn. Als je het zou hebben, ruil ik graag met bloemenzaadjes.

Ik heb het een tweetal jaar geleden met een stek gedaan, het werkt als je de stek zo veel mogelijk 'negeert' en laat doen lol. Ik las die tip eens op het net en het werkte bij mij wonderwel.
woensdag 10 april 2019 - 07:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon