menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Valeriaan toepassen / Kruidkundige gezocht

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Hoi ik zoek nu iemand met verstand van praktische kruidkunde.
Ik ben gestopt met roken inmiddels bijna 6 weken geleden en het is een zeer zwaar proces geweest durf ik wel te zeggen (op deze plaats met specifieke vraag ; ik hoef dus geen kat met verwijzing naar website voor medische of mentale problemen aub). Nog steeds burnout-achtige klachten zoals huilbuien, niet in slaap komen, rare tijd wakker worden als de wereld verder slaapt, verwardheid, vergeetachtigheid, zenuwachtigheid, emotionele labiliteit. Enfin, het komt goed en het ergste is al achter de rug.

Viel laatst plotseling op dat bij mij de Valeriaan uit de Heemtuin zich enorm enthousiast heeft uitgezaaid overal. Globaal wel op de hoogte van rustgevend gebruik; nu maar eens gegoogeld: en tjonge, wat wil mijn tuin graag voor mij zorgen ! Wat een toepasselijkheid.
Alleen probleempje : volgens mij zijn dit allemaal 1jarige babies. Je schijnt de 3- of 4 jarige wortel te moeten hebben. Misschien heb ik die wel ergens, onder de grond, maar waar ? Hij is ondergronds gegaan en ik heb geen idee meer waar ooit geplant. Dus vraag 1 : tip hoe herken ik de al wat oudere plant tussen alle zaailingen ?
En vraag 2: kan ik misschien toch iets heilzaams met de jonkies ? En hoe dan ?
3: ik las wortel in herfst opgraven voor gebruik. Kan ik misschien toch nu al iets ? Of maar naar de winkel toch ? Veel dank vast, Marina
donderdag 26 april 2018 - 15:48
lilyboskat5

Lilyboskat5

Marina, ik heb geen oplossing voor jou.

Maar wil je een heel groot compliment geven.

Het zal inderdaad erg zwaar geweest zijn en er is veel moed voor nodig om door te zetten.
Mijn petje af voor jou.

Liefs en sterkte om tot een goed einde te komen !

Groetjes
Lily.
donderdag 26 april 2018 - 16:23
lilyboskat5

Lilyboskat5

http://www.puurkruid.nl/contact-gegevens/

Deze link kan ik je wel sturen.
Inmiddels heeft zij de opleiding voltooid.
Het is een goede bekende van ons, die hier ook in Arcen woont.
Misschien dat zij jou kan helpen.

Gr. Lily.
donderdag 26 april 2018 - 16:29
weijandmari17

Weijandmari17

Dankje wel Lily voor de link en complimenten ! Marina
vrijdag 27 april 2018 - 10:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En heb ik van deze plant juist je stekken met pot en al in de tuin gezet. Kan het zijn dat hij daardoor niet boven komt en heb je mij het mooiste stuk gestuurd. Ik zal even een foto nemen. En Marina geweldig om te stoppen met roken. En nu hopen dat je weer helemaal uit je dak kunt gaan op je tuin. Ik heb stukken pachisandra uit mijn tuin gewipt. Help. Lily had me gewaarschuwd, maar het stond deze winter zo mooi.
vrijdag 27 april 2018 - 11:37
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier de foto.

Kruiden

vrijdag 27 april 2018 - 11:42
weijandmari17

Tekst aangepast

Weijandmari17

Hoi Joukje. Misschien zou je ze toch iets verder uit elkaar kunnen zetten ? (Ik had net al een persoonlijk briefje aan je geschreven maar nu zie ik de foto nog es).
Bij mij ziet de Knolspirea er precies zo uit dus niks ad hand. En ik weet niks van jou t mooiste stuk gegeven; er zaten heel veel knollen verspreid over n stuk border en ik heb juist op verschillende plaatsen 'steekproeven' gedaan om jou te sturen.
Zo te zie zijn t er minstens 15 dus als je ze wat ruimte geeft heb je volgend jaar een mooi bosje. Ik denk wel dat ze dit jaar al bloeien maar misschien niet allemaal. De knollen willen ook eerst nog wat groter groeien.
Wat de Pachysandra ertussen doet ontgaat me n beetje.... geeft niks he ? Vroeger ook es gehad maar vergeten hoe dat eruit zit. Fijne verjaardag meisje !
zaterdag 28 april 2018 - 13:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon