menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Mierikswortel

retje

Retje

Hallo,

Enkele jaren heb ik mierikswortel gekregen en gewoon geplant; elke jaar kwam er één plantje uit met enkele bladeren, en dat was het dan. Maar dit jaar staan er véél uitlopers die hun kopje bovensteken maar hoe bloeit die , dat heb ik nog nooit gezien! En hoe kan ik die gebruiken?
Bedankt Retje
donderdag 11 mei 2017 - 21:43
leerling

Leerling

Mierikswortel staat hier in een diepe bloempot, om te vermijden dat straks heel de tuin vol staat.

In het late najaar, als het loof afgestorven is, haal ik de plant uit de pot, breek er de dikste wortels af. De rest gaat terug in een paar diepe potten met een mengeling van tuinaarde (2/3de) verrijkt met compost (1/3de).

De geoogste wortels schil ik en rasp ik fijn, bij voorkeur buiten in open lucht als het lichtjes waait. (Als je ergens een duikersbril hebt liggen, dan komt die nu goed van pas.)

Wat niet onmiddellijk gebruikt wordt, gaat in een plastic diepvrieszakje. Plat en dun maken en dan gewoon invriezen. Als je er dan later terug wat wil gebruiken, breek je er gewoon een stukje af.

Heel lekker in mayo of andere dressing, in boter, zalig bij zalm...
Ik kook of bak het nooit mee.

Ik kan me niet herinneren dat ik zelf ooit bloem heb gezien, maar op Internet vind je foto's van grote, zuiverwitte bloemtrossen. Zie bv.
http://www.wildebloemen.info/pages%20bloemen/M/mierikswortel.php
donderdag 11 mei 2017 - 23:26
retje

Retje

Bedankt!! Dus zal ik maar even intomen anders de tuin vol!
En ja ik heb wel al eens mierikswortel , in potje , gekocht en gemengd met mayo voor bij gerookte zalm maar nu kan ik hem zelf maken dus!
Ik hoop dat ik wel eens een bloempje zie!
Bedankt!

Retje
zaterdag 13 mei 2017 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon