menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Stevia - veilig insecten bestrijden

Ga naar meest recente reactie

Javamatic

Javamatic

Ik ben op zoek naar een veilige manier om insecten te bestrijden in stevia planten.

Deze steviaplanten staan binnen. Ik ga even uit van witte vlieg , en er zijn ook eitjes of anders.. aanwezig aan de onderkant van het blad. Daarnaast zit er waarschijnlijk rouwvlieg in de aarde van de steviaplanten.
Ik denk dat het hier niet om fruitvlieg gaat omdat ze zich niet aangetrokken voelen door wijnazijn of andere zoetigheid....

Aangezien ik deze stevia gebruik als zoetstof in de keuken etc...zou ik graag een manier van bestrijden willen gebruiken die niet schadelijk is voor de steviaplant en dus ook niet voor inname voor de mens dus.

Misschien heeft iemand een suggestie ? brandnetelgier ?

de pot en
Ik ben op zoek naar een veilige manier om insecten te bestrijden ( witte vlieg , rouwvlieg ....etc)

Bijvoorbaat dank !
zaterdag 16 juli 2016 - 13:00
LT

LT

Zelf heb ik (ieder jaar nieuw stek) één plant, gewoon in pot in de tuin. In de herfst worden alle bladeren geplukt....Geblancheerd....In héél kleine porties ingevroren. Van één portie wordt dan thee getrokken en ingekookt....In klein flesje...Genoeg voor 10 dagen. Dus van één plant het hele jaar zoetstof. Op die ene plant geen last van ongedierte.
zaterdag 16 juli 2016 - 18:08
Javamatic

Javamatic

Dank voor uw reactie. Aangezien mijn Stevia in een veranda of serre staan laat ik ze overwinteren binnen dus. In de verwachting dat ik binnen ook minder last heb van insecten , schimmels , ziekteverwekkers , slakken etc....

Misschien weet iemand of het gebruik van die Insectenpinnen (Bayer Garden / Alleen toegestaan voor gebruik binnneshuis / Provado - insectenpin ) veilig is voor Stevia, en dus ook voor eigen gebruik in de keuken ?

Deze zg. pinnen kan je in de aarde van de pot steken , vervolgens wordt het door de wortels van de plant opgenomen en naar de bladeren getransporteerd.
Werkzame stof ; imidacloprid gehalte ; 2,5 % ( ookwel plantenstaafje genoemd.)


bijvoorbaat dank.!
zondag 17 juli 2016 - 10:33
deHaan

DeHaan

Voor de Stevia is het veilig, maar voor het beestje of mens wat ervan knaagt is het zeer ongezond.
zondag 17 juli 2016 - 11:27
Javamatic

Javamatic

Tja , brandnetelgier dan maar ...?
zondag 17 juli 2016 - 11:59
jdcoster

Jdcoster

In plaats van symptomentherapie toe te passen met vergif of stinkende brandnetelgier zou ik de subtiele raadgeving van LT nog eens goed lezen.
Plaats die plant maar snel buiten. Planten in serres of huiskamers, of je dat nu wil geloven of niet, worden juist door die beschermende omgeving, lichtgebrek en een onregelmatige waterhuishouding in de potten, weker en slapper. Ze zijn dan extra gevoelig voor belagers die daar weer geen natuurlijke vijanden hebben.
Als je die plant absoluut wilt overwinteren (m.i. geen langlevende planten op onze breedtegraad), kun je ze in oktober nog altijd binnen halen.
zondag 17 juli 2016 - 12:45
Javamatic

Javamatic

Beste Jdcoster ,

Dat ben ik wel met je eens, echter de slakken zijn mij meestal voor.
Vooral dit jaar met die lange regenperiode.
Jonge planten en zaailingen vreten ze in een paar dagen geheel kaal.
Vandaar...
maandag 18 juli 2016 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon