menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gember

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

Iemand ooit geprobeerd, om zelf gember te kweken?
gember is trposch en komt in vele tropische landen voor.
ik bedenkt nu,
als ik verse gember koop, en er twee stukken wortel afhaal en die apart plant
verder behandelen als mijn tropische bloemen en fruit?
na 10 tot 12 maanden, zouden de gember wortels oogstbaar zijn.
Graag wil ik mensen hun mening horen, of het kan lukken, of dat het ten dode is opgeschreven?
dankalvast
woensdag 30 september 2015 - 11:51
deHaan

DeHaan

Ik heb alleen siergembers (zelfde familie)
Als ik daar naar kijk, dan zou ik de wortelstokken in het vroege voorjaar in een grote pot voortrekken en daarna met pot en al in de tuin zetten.
woensdag 30 september 2015 - 17:27
mia_heyl7

Mia_heyl7

haertelijk dank DeHaan, gember is een exoot, maar dringend veel nodig in de keuken, dus, dank U wel, Merci beaucoup, danke schön en thanks a lot
woensdag 30 september 2015 - 21:13
traveler1963

Traveler1963

eerst op water wortels trekken, dan in de aarde als het warm genoeg is in het voor jaar zeker geen nachtvorst in de tuin zetten in de aarde.
Deze wortel groeit aardig door, bloem is paars en steel is stevig. Indien je soep maak kan je bij het trekken van de bouillon de steel als sereh toevoegen als smaakmaker,
Sereh kan je ook zo kweken. beiden vragen veel warmte
maandag 5 oktober 2015 - 17:49
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik ben zinnens de gember in pot te kweken, of kuip, van 40 X 70 cm en 40 cm diep
dinsdag 6 oktober 2015 - 22:08
charelke

Charelke

Mia, Ik ga dat dit jaar ook proberen,enkele stukken van een gemberknol zelf door te kweken in metserskuipen die ik voorzien heb van een aantal gaten op zo'n 2 vingers aan de zijkant van de bodem. Ik gebruik nogal veel gember,daarom eens proberen wat het wordt.
groetjes
Charelke uit Ham
maandag 2 mei 2016 - 22:43
mia_heyl7

Mia_heyl7

mijn gember heb ik in een lange bloembak geplant,, op dat ogenblik kreeg die gemberstok een "oog" een bloembak gevuld, en de gember in z'n langs ingelegd, niet te diep, en regelmatig vochtig gehouden
sinds enkele dagen staat er een sprietje uit, de gember dus, nu is het afwachten, of het zich verder ontwikkeld
dinsdag 3 mei 2016 - 09:30
mia_heyl7

Mia_heyl7

het minuscule sprietje van over enkele weken, is uitgegroeid tot een stammetje om ongeveer 60 cm, en heeft 7 bladeren, het 8ste blad is gevormd
vrijdag 10 juni 2016 - 10:40
charelke

Charelke

Hoy Mia, Ik moet nog afwachten of de knol nog meerdere ogen laat op komen momenteel ,2 ogen die een 5cm zijn en zo al efkes staan. Amai en jij al zo'n ferme plant,schoon.
groetjes
Charelke
maandag 13 juni 2016 - 12:52
mia_heyl7

Mia_heyl7

zijn ze al wel geplant?
schijnt dat je ze plant, alle dagen moet vochtig houden, tot een scheutje is gevormd
nu ja
dat is wat ik er van google af gehaald heb
dinsdag 14 juni 2016 - 09:30
eileen_posthuma

Eileen_posthuma

ik vraag me af of het gelukt is met de gember?
ik wil nl in het voorjaar een kruidentuin aanleggen dus zou mooie aanvulling zijn
hoe hebben jullie het gedaan? met gember uit de winkel?

woensdag 12 oktober 2016 - 12:22
mia_heyl7

Mia_heyl7

ja, ik kocht een stukje gember bij AH, omdat wij vrij veel gember gebruiken,ik heb ook gember poeder staan hoor, daar niet van, op ade aangekocht gember merkte ik , na een paar weken, dat een uitstulpje aankwam, zeg maar zoals een mee eter, dan heb ik een lange bloembak genomen, potgrond erin, gember erop, potgrond erover.
op de vensterbank en alle dagen gieten,
tot het blad verschijnt, dan vochtig houden, hoeft niet meer dagelijks
onze gemberplant heeft ondrtussen z'n 4de blad, en dat is ongeveer 25 cm hoog
donderdag 13 oktober 2016 - 09:04
eileen_posthuma

Eileen_posthuma

dus eerst op water en dan in de grond?
of direct in de grond zetten? gewoon een stukje eraf snijden en dat gebruiken als stekje?

vrijdag 14 oktober 2016 - 11:14
mia_heyl7

Mia_heyl7

niet op water, in een bloempot, planten, alle dagen water geven, tot het blad verschijnt, dan vochtig houden en niuks volle grond, vensterbank
zaterdag 15 oktober 2016 - 20:51
Figo

Figo

Ter info: (zelf nog niet geprobeerd...)
http://www.gembergezond.nl/gember-kweken/
zaterdag 15 oktober 2016 - 21:41
mia_heyl7

Mia_heyl7

beste Figo de gember, de originele heb ik terug uitgehaald, enkele dagen voor't treffen
de plant blijft leven, de andere stengels zitten op een andere stengel die nieuw aangemaakt is




zondag 16 oktober 2016 - 23:04
charelke

Charelke

Ik moet de gember gaan binnen halen want buiten word het te koud,er vormen zich nu ook al meerdere zij scheuten.
maandag 17 oktober 2016 - 17:32
mia_heyl7

Mia_heyl7

de gember is nooit buiten geweest, die staat in de omgeving van't raam, de originele gember weg gehaald, en de rest, laat mar groeien
donderdag 20 oktober 2016 - 21:59
charelke

Charelke

Okee dus mijne gember binnen laten opgroeien en daar zullen dan nieuwe knollen vormen,dan moet ik de knol wel in een lange bloembak steken ,merciekes Mia.
maandag 24 oktober 2016 - 14:51
charelke

Charelke

Zelf gember opkweken is bij mij niet meegevallen want ik had hem buiten staan.
Nu heb ik prachtige gember knollen gekocht voor gebruik in turkse winkel in Beringen -mijn.
groetjes
Charelke uit Ham
zaterdag 21 januari 2017 - 21:55
retje

Retje

Hallo , k heb het binnen geprobeerd in bloempot: de gember met ogen eraan even laten weken in water, dan in bloempot zetten en ik had er een plastieke zak over gemaakt (zoals een serre) met gaatjes in, maar....voor mijn wortelknol groot genoeg was om te oogsten was de plant ziek van allemaal beestjes erop en dus weggedaan, maar het gaat wel hoor!
groetjes ,Retje
maandag 8 mei 2017 - 16:54
charelke

Charelke

Retje, zou het kunnen dat de beestjes in uwe potgrond zich hebben ontwikkeld door binnen te laten opgroeien; ik heb ook al eens gehad dat er kleine vliegjes of zo zich in de pot rond kropen van een zakje goedkope potgrond gebruikt en door de warmte binnen onder een plastiek zakje over de pot.
groetjes
Charelke
dinsdag 9 mei 2017 - 09:29
mia_heyl7

Mia_heyl7

zakje over? je verstikt je gember
gewoon, oppotten, elke dag water tot je groen ziet verschijnen, dan mondjesmaat water, NOOIT buiten, binnen achter 't raam
dinsdag 9 mei 2017 - 20:49
retje

Retje

Mia_hey ,
nee de gember was niet verstikt, zo doe ik dat met vele planten (tategetes, oost indishe kers, , bonen , en véél meer
zakjes met gaatjes erin erover en elke dag omdraaien en binnen achter raam en als het tijd is plantjes buiten!

Retje
zaterdag 13 mei 2017 - 16:23
charelke

Charelke

Okee Mia geen zakje erover doen.
groetjes
Charelke
dinsdag 16 mei 2017 - 00:57
Dany

Dany

Hoe je het moet telen weet ik niet maar ik weet wel dat de gemberplant een heel mooie bloem heeft

dinsdag 5 september 2017 - 20:04
charelke

Charelke

Prachtige bloem Dany,hier staat de knol enkel nog in blad.
groetjes
Charelke
zaterdag 9 september 2017 - 13:00
Carib

Carib

Dat is geen bloem van de eetbare gember Zingiber officinale, maar van een familielid Eltingera elatior. De eetbare gember kan ook bloeien, maar minder spectaculair.
donderdag 14 september 2017 - 17:26
Dany

Dany

Je hebt gelijk, ik heb die foto genomen in Laos en daar heeft de inlandse bevolking gezegd dat het gember was maar er zullen wel wat misverstanden aan te pas zijn gekomen want die mannen flappen er soms ook maar wat uit.
Maar het blijft een mooie bloem.
vrijdag 15 september 2017 - 12:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon