menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte bladluizen op munt en citroenmelisse

Ga naar meest recente reactie

lokevanroost

Lokevanroost

Ik heb kleine witte bladluizen (waarschijnlijk is het dat) op mijn citroenmelisse en munt.Hoe kan ik deze biologisch bestrijden? Ik heb eens gehoord van een aftreksel van netels.maar hoe maak ik dat en heeft iemand daar ervaring mee?
Ieder advies is welkom.
Danku alvast
maandag 16 april 2007 - 04:36
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Netelgier helpt tegen bladluis.
Je stopt de netels in een waterdoorlatende zak en die doe je verzwaard met een steen in een emmer met (regen)water (1kg netels met 10 liter water). Dat dek je af met een plank, zo dat er toch nog lucht aan kan. Regelmatig omroeren en na één of twee weken als hij niet meer schuimt en donker is.
Je kan er wat valeriaan extract toevoegen tegen de geur want die is erg
Als je ze op de bladeren gebruikt moet je hem extra aanlengen.

Ik lees hier net als je er wat groene of bruine zeep er door mengt , het nog beter werkt.
Zelfs een oplossing enkel van de zeep zou een goed resultaat behalen mits het optijd herhaald wordt.
Groetjes
Ann
maandag 16 april 2007 - 17:39
phili

Phili

Hoi,
je kunt ook heermoeskruid gebruiken, dat moet je hetzelfde bewerken als de brandnetelgier maar het stinkt wat minder,
groetjes catootje
vrijdag 20 april 2007 - 05:11
Frieke

Tekst aangepast

Frieke

Ajuinschillen.

Vanaf maart haal ik mijn fuschia's naar boven en dan moet ik steeds opletten want dan komen er vlug bladluizen op (in mijn veranda is het snel heel warm soms), telkens als ik ajuin schil leg ik de schillen boven op de grond in mijn bloempotten en begiet ik zo mijn fuschia's, na een tijdje zijn de bladluizen verdwenen. oké het is geen zicht die ajuinschillen in je potten maar liever dat dan bladluizen.
Wat ik ook nog doe is met pasen dan kleur ik mijn eieren telkens op een naturlijke wijze en dat is : ajuinschillen in water koken,vervolgens de schillen verwijderen en de eieren erin koken. eieren zijn mooi gekleurd en het water laat ik dan afkoelen en giet ik dan aan mijn planten of mijn fuchia's en weg zijn de bladluis en je hebt geen schillen in je potten liggen.
Misschien kun je dit ook toepassen voor de planten in de buiten? Ik weet wel niet of dit middeltje goed is voor alle planten?

groetjes Frieke
zaterdag 21 april 2007 - 01:38
annd6

Annd6

Die tip past wel bij de topic Biologisch tuinieren Frieke!
Groetjes
Ann
zondag 22 april 2007 - 01:36
Frieke

Frieke

Ja eigenlijk wel Ann,
Ik had er niet bij stil gestaan.

Groetjes
Frieke
maandag 23 april 2007 - 03:56
annd6

Annd6

Is niet erg hoor Frieke,
als je wil kan je het daar nog eens opzetten hé
Ik ga het inieder geval onthouden én uitproberen!
Groetjes
Ann
maandag 23 april 2007 - 07:12
Siebke

Siebke

Lieveheersbeestjes vinden bladluisjes lekker. Bordje zetten met : gratis voer !
dinsdag 23 oktober 2007 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon