menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kun je kruiden binnen zaaien

Ga naar meest recente reactie

Bloempje

Bloempje

Ik heb thuis bieslookzaadjes, thym en peterselie gezaaid in een bloempot, maar ik vraag me af wat nu de juiste methode is hiervoor...
Wie kan me uitleggen hoe je het beste resultaat krijgt?
donderdag 22 maart 2007 - 19:14
apekrul

Apekrul

Hoi,

Ik ga eens antwoorden maar daar ik ook slechts een beginner ben, kan het zijn dat er iemand mij gaat moeten verbeteren

1. Kleine potjes vullen met zaai- en stekgrond. Dit is extra fijne grond dit het de kleine plantjes gemakkelijker maakt om te wortelen.

2. Zaadjes strooien en indien het grotere zaden zijn (zoals bv. Koriander), mag er nog een fijn laagje grond bovenop.

3. Goed nat maken (ik doe het met een plantenverstuiver).

4. Liefst in een kweekbakje (gemakkelijker om de temperatuur min of meer constant te houden en ook een zekere vochtigheid te waarborgen) wegzetten op een plaats níet in het direct zonlicht.

5. Af en toe eens water bijgeven want de zaadjes mogen zeker niet uitdrogen.

6. Van zodra het kleine plantje uitgekomen is, mag het deksel van de bak (of de omgekeerde PET-fles weg vanover het potje).

7. Eventueel overplanten in een grotere pot waarbij je het plantje iets dieper moogt steken.


Hopelijk hebt ge er iets aan
vrijdag 23 maart 2007 - 12:54
Bloempje

Bloempje

Hoi Apekrul, (?)

Dank je voor het bericht, voor een beginner heb je me elk geval goede adviezen gegeven..
Daar heb ik zeker wat aan.
En dat kweekbakje, koop je dat in een tuincentrum?
O ja, in een zakje zitten vaak veel zaadjes, kunnen die allemaal in het potje/kweekbak geplaatst worden, of is het beter om het te verdelen over meerdere bakjes..
Laatse vraag(voorlopig): wanneer kun je overplanten, bij welke grootte ongeveer?

Bedankt nogmaals, apekrul!
vrijdag 23 maart 2007 - 14:02
apekrul

Apekrul

Hey Bloempje,

Mijn kweekbakje heb ik gehaald bij Brico (misschien mag ik dit niet vertellen omdat het als reclame kan beschouwd worden?) en het kostte mij een 10 Euro. Maar je kan volgens mij ook zonder problemen een afgesneden onderkant van een plastieken frisdrankfles gebruiken (mits je der een paar gaatjes in prikt).

Ik heb ook gewoon een 'pakske' zaadjes gebruikt en ik heb er in elk klein potje (diameter van 5cm) een vijftal gezaaid. Voor bieslook en bv. tuinkers mogen dit er natuurlijk meer zijn want anders gaat ge veel potjes mogen bovenhalen

Als je turfpotjes neemt en er slechts één of twee plantjes in overhoudt, mag je de plantjes met potje en al in de grond zetten daar dit laatste gewoon mee opgaat in de grond. Wel opletten dat de turf volledig onder de grond zit want anders zou dit wel eens vocht kunnen onttrekken aan de wortels... is mij verteld.
Als je met gewone potjes werkt, mag je volgens mij 'verspenen' (=overplanten) van zodra er echte blaadjes zijn. De eerste twee kiemblaadjes dus niet meegerekend
maandag 26 maart 2007 - 10:07
Bowie

Bowie

Je kan gelijk wat gebruiken om kruiden in te kweken als er maar een paar gaatjes inzitten. Ik gebruik kleine trays waar men de viooltjes ea in verkocht worden. Ik dek ze af met doorzichtige plastiek totdat het eerste paar blaadjes bovenkomt.
Dan gaat de plastiek eraf.

Verspenen doe ik eigenlijk niet omdat ik niet zoveel in één bakje zaai. Als je verspeent zou ik wachten totdat er meerdere bladparen zijn. Het hangt er ook vanaf (denk ik) van welk soort kruid.

Turfpotjes zou ik niet gebruiken, is nogal duur in aankoop en kan je niet meer hergebruiken.

Voor tuinkers en andere kiemgroenten gebruik ik champignonbakjes met nat keukenpapier erin en dan het zaad erop, groeit vanzelf, heeft dus geen grond nodig. In deze bakjes geen gaatjes maken maar wel keukenpapier goed vochtig houden.
maandag 26 maart 2007 - 10:25
Bloempje

Bloempje

Geweldig Bowie(Tania) en apekrul, dank jullie wel voor de 'kruidige' tips ...er zijn aardig wat mogelijkheden om te zaaien, zie ik.

Groetjes en jullie veel succes ook met het kweken..!
maandag 26 maart 2007 - 16:38
tinam

Tinam

Heb ik deze week zo'n emmertje gekocht met aarde en zaadjes van thym, natuurlijk zonder uitleg hoe het moet.

Lees ik nu hier dat ik dit moet afdekken, maar moet ik nu gaatjes in me plastiek doen waarmee ik afgedekt heb.


dit is dat emmertje
woensdag 10 november 2010 - 11:04
tinam
woensdag 10 november 2010 - 15:19
dennislp

Dennislp

Hey!

Zelf ben ik ook bezig met kruiden kweken.

Inderdaad een klein kasje, of een bakje met wat plastic er over lijkt mij slim. Lekker hoog houden die temperatuur! (Binnen 4 dagen ontkiemde mijn basilicum bij 27 graden, Ok, misschien wel overdreven warm!)

Water geven met planten spuit, maar pas wel op met de kleine plantjes, met water kleven ze snel vast aan de bodem en gaan ze daardoor weer dood.

Maar naar mijn idee, kan iedereen wel kruiden zaaien! Ik noem het alles behalve ingewikkeld


En Tinam, ik zou denk wel gaatjes in het plastic doen. Als het weer te benauwd word heb je denk weer kans op schimmels en dat gedoe, denk ik. Zo nu en dan wat zuurstof er bij kan geen kwaad denk
Alleen denk niet direct gaatjes er in doen, ik zou het doen vlak nadat de zaadjes ontkiemt zijn.


En een klein kweekkasje? Volgens mij hebben ze die bij Overvecht al vanaf 5 euro (Of is dit reclame en mag ik dit niet zeggen??)
vrijdag 14 januari 2011 - 21:20
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hallo,

ja gaatjes er in doen .

Ik denk niet dat jij graag in een emmer zit met plastiek erboven. Want als jouw plantjes opkomen gaan ze stikken door die plastik .

Het voordeel in een kweekkasje is dat je schuifjes hebt

Groeten

Cedric
donderdag 10 februari 2011 - 16:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon