menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nu nog bieslook zaaien

Ga naar meest recente reactie

beuk

Beuk

hallo,ik wil graag binnen bieslook zaaien.
nu is mijn vraag:kun je binnen nog bieslook zaaien?
en hoelang zou dat kunnen duren?
en is er wel genoeg licht?
alvast bedankt
zaterdag 21 januari 2012 - 11:15
Pieter2

Pieter2

Bieslook kan je jaarrond zaaien, zolang er geen strenge vorst is. Binnen zaaien gaat dus ook perfect. Ik denk dat de kiemtijd ongeveer 1 week is bij +-15°C.

zaterdag 21 januari 2012 - 13:02
TuinmanTom

TuinmanTom

Mag ik hier op inpikken?
Zijn er zo nog kruiden die je nu *al*/*nog* binnen mag beginnen zaaien? Gezien het toch wel eigenaardige winterseizoen jeukt het hier al om er aan te beginnen

Ik heb namelijk zaadjes gekregen van: marjolein, tijm, lavendel en peterselie. Ik heb deze 2 weken geleden even op kiemkracht getest: marjolein en tijm kwam 100% op, lavendel en peterselie 1 zaadje op 5 zijn gekiemd.

Ik kan niet wachten om nu al binnen te zaaien om later buiten uit te planten...
zondag 22 januari 2012 - 23:34
Pieter2

Pieter2

Je mag altijd vanalles uittesten, niemand zegt dat het niet gaat... Marjolein zaai ik in maart - april, maar niemand houdt je tegen om nu al iets te zaaien.

Belangrijk is, eenmaal je zaadjes gekiemt zijn deze naar een koelere plaats te brengen. Anders krijg je gevoelige plantjes die buiten niet kunnen groeien aangezien ze het binnenklimaat gewoon zijn. Daarbij zijn ze gevoeliger voor ziektes zoals de omvalziekte, die praktisch altijd voorkomt wanneer een plantje te lang binnen blijft staan.

Ik zaai bij 18 - 20°C. Van het moment dat er enkele zaadjes gekiemt zijn, gaan ze naar 10 - 15°C. Als ze daar hun 2de bladpaar hebben gevormd worden ze verspeend naar een P9 potje, en gaan ze naar buiten (met uitzondering van de vorstgevoeligen = na 15/05).

Vanaf april zaai ik de meeste soorten buiten in bakjes of ter plaatse. Dan heeft het geen zin meer om binnen te zaaien. Zaden die buiten kiemen zijn sowieso veel sterker dan binnen gekweekte plantjes.

Niet alle soorten zijn binnen te zaaien, sommige hebben vorst nodig vooraleer ze kunnen kiemen. Soorten die kiemen bij lage temperaturen zaai ik sowieso buiten.

Hou rekening: hoe trager een plantje groei, hoe sterker. Stel het dus zo snel mogelijk bloot aan weersinvloeden (wind, regen, zonneschijn), maar voorkom plotse overgangen van binnen naar buiten.

maandag 23 januari 2012 - 19:17
TuinmanTom

TuinmanTom

bedankt voor de tips.
Zaden die vorst nodig hebben vooraleer ze kiemen had ik nog niet van gehoord.
Ik heb voorlopig nog niets gezaaid - 't is te zeggen een beetje pluksla en die doet het goed, maar heb hem zoals je zei eerst aan 20° laten kiemen en staat nu in een ruimte waar het amper 15° wordt, en toch genoeg licht komt.
woensdag 7 maart 2012 - 11:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon