menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mierikswortelplant

Ga naar meest recente reactie

hen

Hen

Hallo,

Weet iemand waar ik een mierikswortelplant kan begaan?
Ik heb gehoord dat ze erg woekeren dus dacht er aan het in een grote pot te kweken; heeft iemand ervaring hiermee?

groetej Hen
zaterdag 26 november 2011 - 21:09
minouke

Minouke

Hen, niet echt maar wat ik wel al gehoord heb is dat als je hem éénmaal in de tuin hem ook niet meer kwijt geraakt... een beetje teveel van het goede dus.

groetjes
Chantal
zaterdag 26 november 2011 - 21:19
danny2

Danny2

Heb al meer dan 30 jaar mierikswortel in de tuin, een echte woekeraar is dit nu ook niet, om de vijf jaar steek ik deze langs alle kanten af tot terug een normale plant. Wel oppassen dat je de uitgestoken wortels niet op de compost doet want elk stukje groeit opnieuw.
Je kan deze perfect in een grote pot planten, je moet alleen zien dat je plant voldoende vocht kan opnemen.

groetjes danny
zaterdag 26 november 2011 - 21:42
hen

Hen

Hoi Danny,
heb jij enig idee waar de planten te koop zijn? Of kan ik ze ook uit zaad opkweken?

groetjes!
zaterdag 26 november 2011 - 22:07
danny2

Danny2

Je kan ze uit zaad opkweken, maar in elk degelijk tuincenter staan hiervan kleine plantjes tussen de tuinkruiden.

groetjes danny
zondag 27 november 2011 - 12:48
Lorie

Lorie

Hen, ik zou Danny s mooi vragen om een mini-stukje in omslag op te sturen en daar heb je genoeg aan, om te planten en je eigen mierikswortelplant zal zeker groeien!
Het hoeft echt maar klein stukje te zijn!
vrijdag 2 december 2011 - 20:48
kenny001

Kenny001

als je wilt en nog even kunt wachten tot mijn mierikswortel geseteld is in mijn kruiden bak wil ik je gerust een stukje opzenden zodat je verder kan
zaterdag 31 maart 2012 - 21:32
hen

Hen

dat zou geweldig zijn Kenny, ik houd me aanbevolen voor een scheutje!!

groetjes Hen
zaterdag 31 maart 2012 - 22:05
kenny001

Kenny001

heb hem 14 dagen geleden uit de pot naar buiten geplant dus zal weldra beginnen te groeien en dan kan ik je een stukje opsture

zaterdag 31 maart 2012 - 23:15
hen

Hen

Super!
Ik betaal uiteraard de verzendkosten dan.

groetjes Hen
zaterdag 31 maart 2012 - 23:36
Lorie

Lorie

Laat maar weten of je het ondertussen zal krijgen, anders heb ik gezien dat er een stukje aan onderkant van mijn pot beginnen groeien is....
vrijdag 6 april 2012 - 19:07
lo

Lo

Ik heb enkele jaren terug een mierikswortelplantje in een hoekje in de tuin gezet, in de schaduw, en het gedijde niet. Het bleef klein, met hoogstens een blaadje of twee, drie. Toen kwam ik op het idee het plantje op een plaats in de zon te zetten en zie... op korte tijd had ik een prachtige plant (beetje té prachtig zelfs ).
zaterdag 7 april 2012 - 14:02
Boerke

Boerke

Lo, ik heb naar U geluisterd.In de volle zon en moet zeggen;het valt best mee.
Nu heb ik wel een andere vraag. Als je hem oogst,mag je dan direct weer een stuk wortel in de grond steken of moet je hem in een pot met grond binnen bewaren.
't Is het eerste jaar dat ik één staan heb. Vroeger had ik dhalia's en toen bewaarde ik de wortels in de kelder. Is dit ook zo? Zal niet want een wierikswortel is normaal winterhard zeker?
zondag 18 november 2012 - 20:43
lo

Lo

Plant is winterhard. Wortel maakt zijwortels. Je oogst niet de hele plant, maar enkele zijwortels die je het best voor gebruik bewaart op een manier dat ze niet kunnen uitdrogen (ze worden nl. zo droog en taai als een schoenzool en dan kun je er niet veel meer mee doen), vb. in een bloempot met aarde of op een plekje in de tuin of serre ingegraven in de buurt van de keuken of ook een tijdje in de frigo.
maandag 19 november 2012 - 20:50
hen

Hen

Dank jullie wel voor alle tips en info!!
Ga hem binnenkort eens uitgraven, het is mijn 1e plantje en hij was prachtig groot met enorme bladeren.

groeten Hen
maandag 19 november 2012 - 22:57
Boerke

Boerke

Nu weet ik ook hoe te beginnen.Bedankt voor het vlug antwoorden.
dinsdag 20 november 2012 - 15:24
lo

Lo

Graag gedaan. De plant valt wel in de smaak van de slakken (de bladeren dan). Oogsten gaat eigenlijk gemakkelijk. Je graaft of steekt met de spade een beetje rondom de plant en zo haal je altijd wel een paar wortels boven. De grote wortel per ongeluk kwetsen is niet zo erg, want het is een sterke plant. Als je een stuk wortel begraaft loopt het uit tot een nieuwe plant. Veel geluk!
PS: maar zeg eens, op welke manier gaan jullie de plant in de keuken toepassen?
dinsdag 20 november 2012 - 20:26
Boerke

Boerke

Man,man ,man.
Heb een heel klein stukje willen opeten. Zo straf zeg. Kreeg het niet binnen.
Daarna hebben we een beetje geraspt en in de saus gedaan. Dat was al een héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél stuk beter.
Zelfs bij het raspen begonnen de ogen van mijn vrouw te tranen. Ze zei het ook dat je het zo al ruikt dat het iets straf is .
woensdag 21 november 2012 - 17:15
lo

Lo

Mierikswortel kun je het beste vergelijken met straffe mosterd. Als je het raspt en je snuift er eens goed aan... Je kunt het onder room of yoghurt mengen en dan heb je een soort saus. Maar goed, ik ben op zoek naar keukentips voor het gebruik, want in de meeste kookboeken staat er niet veel over.
woensdag 21 november 2012 - 18:16
hen

Hen

Ja Lo, zo zie ik het ook die mierikswortel, als straffe (hele scherpe) mosterd.
Ik ken het gebruik in de keuken alleen van mijn moeder voorheen. We aten het zoals beschreven geraspt in een roomsaus bij o.a. gekookt rundvlees en ook bij zalm op toast, eigenlijk een vervanging van mosterd maar dan lekker pittig!
Ik gebruik het ook op mijn boterham met ham, in plaats van een beetje mosterd, heerlijk!!
Misschien vind je iets in kookboeken of tijdschriften richting Oostbloklanden, want daar is het (bijna) dagelijkse kost!! Of via Jeroen Meus

groetjes Hen
donderdag 22 november 2012 - 00:30
myriam56

Myriam56

Goeie middag,
Ooit ben ik eens uitgenodigd bij een poolse dame... en die had dus een mierikswortelsaus koud klaargemaakt als broodbeleg( het is wel al meer dan 20 jaar geleden, dus het was eventjes nadenken) Maar de saus die heb ik overgenomen en dat gaat als volgt, je rapst een stuk mierikswortel, en meng dit met gerapste gekookte rode bietjes.... en een beetje griekse yohurt /of halfopgeklopte room/zelfs mayonaise kan, samen met koud varkensvlees is het super heerlijk...
donderdag 29 november 2012 - 16:57
BOSVROUW

BOSVROUW

Geraspt en opleggen in olie. Zo kan je hem zeer lang bewaren!
donderdag 29 november 2012 - 22:54
hen

Hen

Hallo Bosvrouw,

wat bedoel je precies met opleggen , is dat gewoon in een potje doen en olie of olijfolie erover gieten?? Ik ken de uitdrukking niet nl.

Ik vind het wel geweldig dat je op dit forum allerlei tips krijgt om uit te proberen van mensen met ervaring, geweldig vind ik dat!


maandag 3 december 2012 - 16:33
charelke

Charelke

Ja ,ik zet ook regelmatig een stukje mierikswortel in een glazen pot met olijf olie,je kan dan ook de olie gebruiken,net zoals met look of andere kruidenolie. het stukje mierikswortel kan je dan ook gebruiken ,raspen, en terug in de olie met de rest. Heb er ook in de tuin staan maar de grond is nu bevroren dus gebruik ik die in mijn olie opgelegde pot.
groetjes
Charelke
woensdag 16 januari 2013 - 17:29
myriam56

Myriam56

Die poolse dame die had dat in een wit glazen potje... en ze nam daar met een koffielepeltje de nodige hoeveelheid uit, dus ik neem aan dat de mierikswortel al geraspt was en dan op olie gezet ( en in de ijskast uiteraard)
de roze brei ( van geraspte mierikswortel en rode bietjes smeerde ze op boterhammen met koud vlees (overschotjes van gebakken warme maaltijd, bv varkensgebraad )
woensdag 16 januari 2013 - 18:03
miriam

Miriam

mierikswortel is heel goed tegen verkoudheid
gewoon op een heel klein stukje knabbelen


wij verkochten dat vroeger in de winkel (lang geleden)
woensdag 15 mei 2013 - 19:32
krak73

Krak73

Hallo allemaal

Mijn vader is op zoek naar een mierikswortelplant. Hij oogst rode bieten en maakt deze in met mierikswortel. Ook ik had graag van iemand een stukje van een plant gehad zodat mijn vader die zelf in de tuin kan planten. Ik wil het ook vergoeden.

Hartelijk dank voor de hulp.

Groetjes
vrijdag 2 augustus 2013 - 11:29
lo

Lo

In de meeste tuincentra kun je de plant vinden. Bij de kruiden. Kost bijna niks.
vrijdag 2 augustus 2013 - 13:18
miriam

Miriam

ik vindt dat er in de tuincentra's tegenwoordig niet veel staat
vrijdag 2 augustus 2013 - 13:32
Boerke

Boerke

Krak,ik zie dat je in Vl.-Brabant woont. Ik ook . Maar wel de hele andere kant,tegen O-Vlaanderen . Ik zou zeggen moest je eens in de buurt komen kan ik je wel een stukje geven. De onze staat er op het moment zo bij . En zo als iemand hierboven al schreef,het groeit als zot . Ieder jaar goed bijhouden .

Kruiden

vrijdag 2 augustus 2013 - 14:45
leerling

Leerling

Je kan mierikswortel ook raspen (hou je zakdoek klaar) en dan in een platic zak invriezen. Is handig als je kleine porties nodig heb. Bv. om onder mayonaise te mengen.
zaterdag 8 maart 2014 - 02:03
hen

Hen

Zeker een goede tip, ga ik doen!
Dank je wel en groeten!
woensdag 12 maart 2014 - 17:43
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik heb mierikswortel voor het eerst gegeten, toen ik in de broodjeszaak Subways in Amerika 'horseradish' saus nam. In Duitsland wordt het heel vaak gegeten als alternatief voor mosterd. Daar heet het 'Meerrettich'.

Nog een vraagje: ik heb het ook staan, maar hoe dik moet een wortel eigenlijk zijn voor hij handig raspbaar wordt? En schillen jullie de wortel dan voor hij geraspt wordt?




De tuinkabouter
donderdag 3 april 2014 - 22:55
krak73

Krak73

Aan allen hartelijk dank oor jullie hulpvaardigheid. we hebben vorig jaar een paar plantjes mierikswortel gekregen en het groeit inderdaad zeer goed.

Nog veel succes aan allen die dit ook planten en gebruiken in de gerechtjes

Smakelijk!
vrijdag 4 april 2014 - 07:14
hen

Hen

Zo langzamerhand weten we wel wat te doen met de mierikswortel..... helemaal geweldig alle tips op dit forum.

Uiteindelijk werkt het bij mij het best de wortels goed schoon te boenen en in zijn geheel in te vriezen. Als ik wat nodig heb haal ik eentje uit en schil een stuk en daarna raspen zoveel ik nodig heb (zoals bij bv. bij gemberwortel). Hoe dikker de wortel hoe gemakkelijker het gaat!

groetjes en een fijne oogstrijke zomer!
vrijdag 4 april 2014 - 08:26
lo

Lo

De wortel van de plant kan met de tijd vrij dik worden, maar een stuk ter dikte van een vrouwenpink valt best te raspen en is dus al gangbaar. Je hoeft de volledige plant ook niet telkens te rooien voor gebruik. Ze maakt zijwortels en als je met een spade langs de 'hoofdas' steekt kun je die zijwortels opwippen. Je hebt dan voldoende aan een paar zijwortels en die graaf ik ergens in zodat ik ze altijd vers bij de hand heb tot dat voorraadje op is.
En voor degenen die ernaar op zoek zijn: je vindt de plant tegenwoordig in de meeste tuincentra bij de kruiden.
vrijdag 4 april 2014 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon