menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidenplanten binnen

Ga naar meest recente reactie

Greyjewel

Greyjewel

Ik heb over een 3-tal weken op de tuindagen in Beervelde een aanta kruidenplantjes gekocht.
Door het slechte weer die moment, zei de verkoper ze in de potjes te laten staan in de garage en ze goed vochtig te houden.
Daar we vloerverwarming hebben, had ik ze op hoogte in onze living voor het schuifraam gezet.

Na een 2-tal weken kwamen de wortels in de potjes er langs onder uitgegroeid.
Nu heb ik ze in curverbakken op de grond in de living gezet.
Curverbak eerst gevuld met potgrond met organische meststof. In het putje waar de plant kwam eerst stekgrond ingedaan, dan de grond van het potje met de plant in de stekgrond en aangeduwd.

Momenteel zijn er een 2-tal kruiden (honingmeloensalie)die in hun bladen laten hangen, en 1 ( marokaanse munt) waar de blaadjes afvallen.

Is dit goed, kan ik ze zo laten staan tot volgend jaar?
Ik veronderstel dat ik ze regelmatig water moet geven met de vloerverwarming?
Had ergens gelezen dat je uw vinger ene 3-tal cm in de grond moet steken en het vochtig moet aanvoelen. Zoniet, water geven?

Ben ik goed bezig?

Met vriendelijke groeten,

Barry
zondag 6 november 2011 - 15:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Welkom Greyjewel, op dit forum.

Om welke kruiden gaat het? Er zijn veel kruiden winterhard, die kun je toch het beste buiten zetten. Munt is volledig winterhard. Een aantal salie-soorten is dat niet en die moeten dan vorstvrij (maar wel koel) staan. Mogelijk staan ze wel te warm bij de vloerverwarming.
Veel planten sterven in de winter bovengronds af en dan is het normaal dat ze er nu niet fris bij staan.
maandag 7 november 2011 - 15:20
Greyjewel

Greyjewel

Beste,

Het gaat om onderstaande kruiden:

Citroenverbena, bronsbladige venkel, bieslook, bosaardbei, citroenmelisse, chocolademunt, wilde marjolein, bloedzuring, honingmeloensalie, eenkleurige salie, driekleurige salie, bergbonenkruid, kleine pimpernel en citroenkruid.


Ik zal ze een plaatsje geven in de garage dan. 1x per 2 weken water is dit voldoende in de garage?
Is de gebruikte grond goed?


Met vriendelijke groeten,

Barry
maandag 7 november 2011 - 17:36
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De citroenverbena verdraagt niet al teveel vorst en een paar salies ook niet maar de overige planten zijn echt winterhard en staan liever buiten dan te warm. Afgelopen winter was het best koud en gedurende lange tijd. De annanassalie en de citroenverbena hebben het hier buiten prima doorstaan. Als het dan echt binnen moet staan, dan zo koel mogelijk. Dan hoef je niet vaak water te geven.
maandag 7 november 2011 - 22:59
renate67

Renate67

curverbak zonder gaatjes onderin?? dan vooral oppassen dat je ze buiten het groeiseizoen niet te veel water geeft , omdat water onderin niet weg kan kan onderin laag water staan terwijl bovenin de grond droog lijkt.
Als veel te nat is gaan wortels wegrotten.
Renate
maandag 7 november 2011 - 23:55
nathalieke

Nathalieke

ik denk te veel vocht, het is super gevaarlijk om bakken zonder gaatjes en te veel water te gebruiken, ik denk dat de worteljes aan het rotten zijn en daarmee vallen de blaadjes af, vlug verpotten...
vrijdag 11 november 2011 - 17:52
Greyjewel

Greyjewel

Tot nu toe besproei ik de grond en de plant 1x per week. Veel vocht zal er niet inblijven.
zaterdag 12 november 2011 - 15:07
miriam

Miriam

beter houten bak met worteldoek
zaterdag 16 juni 2012 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon