menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidentuin beginnen

Ga naar meest recente reactie

eileenposthuma

Eileenposthuma

met welke kruiden kan ik dan het beste beginnen?
dacht zelf aan thijm, rozemarijn, basilicum, kruizemunt
hoe kan ik dat het beste doen dmv zaaien of kleine plantjes kopen?

kan ik dit het beste in potten doen of beter in de volle grond?

wie kan me helpen

gr
zaterdag 22 oktober 2011 - 14:34
Mandy

Mandy

Inderdaad kun je het beste die kruiden gaan zetten die je het meest gebruikt en dus het lekkerst vind.......
Kijk uit als je ze in de volle grond zet dat ze niet woekeren... Munt bv eerst in een pot en dan in de vollegrond bv.....
zaterdag 22 oktober 2011 - 22:06
bakbeest

Bakbeest

Een deel heb ik bij de L**l gekocht,(oregano,thijm,basilicum,citroenmelisse)
Een deel bij het tuincentrum ,waar ze in de herfst ook weinig kosten.Het zijn natuurlijk dan ook niet de mooiste plantjes meer,maar uit ervaring weet ik dat de muntsoorten terug komen als onkruid.Mijn laurier is nu al een prachtig struikje aan het worden.
Basilicum koop ik overigens elk jaar opnieuw,want overhouden lukt me niet.
Ik heb alleen kruiden staan die ik vers veel gebruik,en da's best veel achteraf gezien
zondag 23 oktober 2011 - 11:34
Mandy

Mandy

Sla je slag -- alleen in nederland.....
zondag 23 oktober 2011 - 20:03
Mandy

Mandy

nee, das elke week weer lachen.... Belgie en Nederland schelen in aanbiedingen.... Sommige dingen hebben ze hetzelfde maar dat scheelt dan een tot drie weken.......

Voor mij is het makkelijk.... heb er een in elk land binnen een paar kilometer.....wat een luxe... wat een luxe.......



zondag 23 oktober 2011 - 20:39
christinedewilde

Christinedewilde

Ik heb zelf onlangs een kruidentuin aangelegd en ben begonnen met: Allium (bieslook), Laurus (laurier), Melissa officinalis (citroenmelisse), Menha piperita 'Chocolate', Origanum (marjolein), Rosmarinus (rozemarijn), Salvia officinalis 'Berggarten' (salie), Satureja (bonenkruid) en Thymus (tijm).
Ik vind het beter als je al kleine plantjes koopt, de mijne heb ik gehaald bij Guido Van de Steen in Wetteren - Massemen (Oost-Vlaanderen). Dat is een kwekerij van vaste planten, siergrassen, bamboes, ...
Succes!

Kruiden

maandag 24 oktober 2011 - 08:50
eileenposthuma

Eileenposthuma

iedereen bedankt voor de antwoorden
wist niet dat ik nu nog kruiden kon kopen bij tuincentrum of bij l**l zal eens gaan kijken

kunnen de kruiden met vorst buiten blijven of is binnen beter als ze in potten zitten?
kunnen kruiden in de volle zon of beter half schaduw?

gr
dinsdag 25 oktober 2011 - 11:12
bakbeest

Bakbeest

Meestal staat het wel er op.Bieslook kan buiten blijven,basilicum niet.Mijn rozemarijn zet ik altijd dicht bij huis,en bij strenge vorst gaat ie naar binnen.
Muntsoorten staan vast in d etuin,die komen volgen voorjaar vrolijk weer boven in grote getale.Thijm en oregano zet ik in de koude kas,laurier staat in volle grond.
Ik heb mn kruiden deels in potten (vorstgevoelige) en anderen in de volle grond
Met google kom je al erg ver (het grappige is dat je constant hits van het tuinforum krijgt)
woensdag 26 oktober 2011 - 21:01
Mandy

Mandy

Diverse muntsoorten redden het ook niet in de winter... het beste is ook daar stekjes van te nemen en binnen overwinteren... de afgelopen twee jaar met die strenge vorst , minus 20, voor een lange tijd, ben ik er diverse kwijtgeraakt..... dus nu gaan er van alle muntsoorten een aantal in een pot ( voor de zekerheid )
woensdag 26 oktober 2011 - 21:47
eileenposthuma

Eileenposthuma

en jullie hebben ze al als plantje gekocht of zelf gezaaid?
bedankt voor de antwoorden

je komt idd steeds weer uit op dit forum

gr
donderdag 27 oktober 2011 - 13:15
bakbeest

Bakbeest

Weet je ook welke muntsoorten je bent kwijtgeraakt?
Ik heb gewone,maar die komt telkens weer op,turkse pepermunt,en een soort die wat citroenig smaakt.
donderdag 27 oktober 2011 - 19:25
bakbeest

Bakbeest

Hallo Itseflits
Ik gebruik munt voor thee,limonade,maar ook bij vlees,vis bbq,en soms in een salade.
vrijdag 28 oktober 2011 - 10:16
renate67

Renate67

De munt die ik heb woekert nogal maar is echt winterhard.
Ook oregano woekert hier en is winterhard (ik trek handenvol per jaar weg)
Basilicum zaai ik ieder jaar,
peterselie en selderij koop ik elk jaar plantje van of zaaien (bij peterselie niet echt makkelijk), deze blijven (hier) niet over.
De andere kruiden heb ik als plantje gekocht: rozemarijn, thijm, oregano, munt, citroenmelisse (zaait zichzelf uit) salie.
Lavas (maggieplant), koriander en dille wordt ook meestal gezaaid.
Maar kies vooral wat je lekker vindt of lekker vindt ruiken of mooi vindt.
Renate
zondag 30 oktober 2011 - 22:22
Polleke1515

Polleke1515

Zou mss nuttig zijn een balans op te maken welke je zeker gaat gebruiken in de keuken daaruit een keuze van wat in volle grond kan ( plaats ) , wat bv bij buurman of familie te verkrijgen ???????
In volle grond zou ik voor mezelf in't voorjaar beginnen en waarom geen plantjes kopen op de Markt ?????
zondag 30 oktober 2011 - 23:08
biemar

Biemar

Heeft iemand ervaring met het kweken van diverse kruiden in houten bloembakken. We hebben naast ons huis een hoge haag van bijna 2 meter.
Tussen de haag en ons huis is er een ruimte van 2,5 meter.
Het is een schaduwrijke plaats (noord-oost). Enkel de vroege ochtend zon bereikt de bloembakken.
Zou ik daar mijn bloembakken kunnen zetten en welke kruiden zijn geschikt?
zaterdag 14 januari 2012 - 21:48
TuinmanTom

TuinmanTom

Je hebt bij de typische keukenkruiden enkele "bosplanten", die het dus in (half)schaduw erg goed doen, ik denk dan vooral aan bieslook, peterselie en kervel.

Maar ik zou je daar niet op vastpinnen en gewoon uitproberen... bvb basilicum: tegen een muur die smorgens goed opwarmt en daarna uit de felle middagzon staat, maar toch genoeg (onrechtstreeks) licht krijgt is ideaal.

De echte mediterraanse "zonnebaders" als rozemarijn, tijm, oregano die gaan mogelijk iets minder uitbundig te keer gaan als ze wat te donker staan...
maandag 16 januari 2012 - 21:11
Zaadhof
maandag 23 januari 2012 - 15:27
christinedewilde

Christinedewilde

Ik zou bvb. ook bieslook (Allium) Hyssopus (lekker bij slaatjes en vlees- en eiergerechten, smaakt naar anijs), Melissa (blaadjes smaken naar citroen, lekker bij visgerechten) en Sanguisorba (Pimpernel, lekker bij slasausjes, slaatjes en asperges).

Ik koop mijn kruiden in pot en plant ze dan in de tuin, planten zijn sterker dan gezaaid en je hebt sneller resultaat.

Al mijn planten koop ik bij Guido Van de Steen in Wetteren - Massemen. Een vaste plantenkwekerij die naast de gewone vaste planten en kruiden ook siergrassen, bamboes en varens kweekt.

URL GEBLOKKEERD


Kruiden

dinsdag 24 januari 2012 - 08:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon