menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden invriezen

Ga naar meest recente reactie

Bloempjexxx

Bloempjexxx

Inmiddels staat de tuin vol met verse kruiden zoals: peterselie, kruizemunt, oregano, citroenmelisse, salie , thijm en basilicum. Ik wil de kruiden gaan invriezen zodat ik ook in de winter een voorraadje heb. Heeft iemand ervaring en tips voor het invriezen van kruiden,.
donderdag 7 juli 2011 - 13:25
printemps

Printemps

Tijm is niet nodig in te vriezen, de plant blijft in de winter groen

Peterselie vries ik ook in (gehakt)
Je kan een gewoon potje nemen en er gewoon wat af krabben met een vork als je wat nodig hebt
Maar nu neem ik van die kleine confituur potjes (glas) dan moet ik niet terug naar beneden om het potje terug in de vriezer te plaatsen (plastiek potjes vliegen weg in mijn vaatwasser , daarom glas
De meeste mensen maken blokjes met een ijsblokjes bakje en nadien in doos of zakje in de vriezer

Andere kruiden vries ik niet in
donderdag 7 juli 2011 - 13:52
Bloempjexxx

Bloempjexxx

Ik neem aan dat je de kruiden eerst wast met water en zo goed mogelijk droog maakt?
Vallen de kruiden bij gebruik van een ijsblokjes bakje niet uitelkaar, blijft het zitten als een klontje?
donderdag 7 juli 2011 - 14:28
printemps

Printemps

Inderdaad eerst wassen en drogen en dan doe ik ze in de keukenrobot

Ik denk dat ze er dan een likje water bij doen in de ijsblokjes bakjes
donderdag 7 juli 2011 - 15:39
cee

Cee

In ijsblokjes,
dat is nu nog eens een gedacht!

Ik heb dat al gedaan met driekleurig viooltje en komkommerkruid, lekker bij coctails, maar peterselie ga ik nu ook in blokjes invriezen,
bedankt voor de tip!
donderdag 7 juli 2011 - 16:00
renate67

Renate67

Ik doe tuinkruiden NOG NIET FIJNGESNEDEN droog in dunne laag uitgespreid in grote diepvrieszak, goed laten bevriezen, dan even flink knijpen en bewegen in plastic zak en blaadjes breken worden fijn (snel werken anders ontdooit het weer)
Als nog niet fijn genoeg is nog een keer hard laten bevrezen en herhalen (vind ik eigenlijk nooit nodig). Als fijn genoeg is evt overdoen in kleiner zakje of potje.
Ik laat zelf meestal in 1 hoek van diepvrieszak zitten (of van paar diepvrieszakken bij elkaar schudden) en dichtmakertje eraan.
Zo kan ik door het jaar heen pakken zoveel als ik op dat moment nodig heb.
Deze methode is niet geschikt voor thijm en rozemarijn, salie gaat wel.
Renate
zondag 10 juli 2011 - 09:39
deGroot_NL

DeGroot_NL

Wat het beste is, is om de kruiden eerst te blancheren, ofwel heel kort de kook erover. Dit om eventuele bacteriën e.d. te doden en om de smaak naar boven te halen.

Vervolgens dep je ze droog met keukenpapier hoewel het ook snel droog stoomt natuurlijk. Kruiden zoals basilicum kun je goed uitknijpen, dit gaat niet te koste van de smaak.

Vervolgens kun je de kruiden in voorraad bakjes doen en invriezen. Telkens wanneer je iets nodig hebt, pak je de gewenste hoeveelheid.

De eerder genoemde tip met ijsblokbakjes is natuurlijk dan ook geniaal, het water wat er dan bij zit heb je toch bijna altijd wel nodig en is dus niet erg.

Dit kan ook heel goed met knoflook. Op een regenachtige dag lekker plukken en plerten
woensdag 18 januari 2012 - 13:14
yvan_be

Yvan_be

Ik oogst ze, was ze, dep ze droog met keukenpapier. Daarna worden ze fijngehakt, waarna ik ze even laat drogen om aan elkaar plakken te vermijden. Dan gaan ze in de diepvriezer.

Ik doe het zo, omdat ik er de voorkeur aan geef sommige kruiden even te laten aanbakken om vervolgens de pan de deglaceren, bijvoorbeeld voor de bereiding van peterseliesaus.

Knoflook vries ik gewoon als gepelde teentjes in, omdat die doorgaans toch lang meestoven, meekoken in bereidingen.

Het zelf maken van kruidenolie raad ik met klem af! De meeste oliën zijn pH-neutraal en nemen relatief weinig zuurstof op uit de lucht. Ze worden bij kamertemperatuur bewaard. Dat is dus een ideaal biotoop voor Clostridium botulinum.
dinsdag 15 mei 2012 - 09:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon