menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg klassieke kruidentuin

Ga naar meest recente reactie

kristel

Kristel

Naast ons terras hebben we een vrij grote ruimte (15m2) waar we een kruidentuin willen aanleggen. Omdat we in een oud huis wonen, zouden we graag een "klassieke" kruidentuin willen aanleggen. Hiermee bedoel ik een ontwerp met bakstenen en/of kleine haagjes (geen buxus) in de vorm van een karrewiel of een andere geometrische vorm. Heeft iemand hierover meer informatie of eventueel een foto?

dinsdag 28 november 2006 - 21:49
annd6

Annd6

Hallo Kristel,

je zou best eerst bepalen hoeveel soorten je wil zetten zodat je weet hoeveel indelingen je moet hebben of wel per vak meerdere soorten zetten.
Je kan de scheidingen ook met natuurstenen maken en misschien in een iet wat avontuurlijkere vorm.
Je hebt bijvoorbeeld hele mooie keltische figuren.
Veel succes ermee en oja welkom!
Groetjes
Ann
woensdag 29 november 2006 - 10:54
Flupke

Flupke

Kristel,

Voor onze kruidentuin hebben we de mosterd gehaald in de abdij van Orval. Daar hebben ze in hun kruidentuin allemaal vierkante stenen in een dambordplan gelegd en de kruiden dan in de vakken tussen de stenen geplant. Het grote voordeel is dat je gemakkelijk bij al je kruiden kunt!

Ik zou je de goeie raad willen geven om eerst eens verschillende kruidentuinen te bezoeken, om zo ideetjes op te doen.

Success ermee !!
vrijdag 1 december 2006 - 12:30
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Flupke,

dat vind ik een heel goed idee en ook erg handig trouwens!
Welkom trouwens!
Groetjes
Ann
vrijdag 1 december 2006 - 15:52
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Kristel,

Een erg mooie kruidentuin is deze van de Abdij van Herckenrode in de buurt van Hasselt. Je kan er zeker wel ideetjes opdoen voor je kruidentuin.
Zelf heb ik ook het principe van de stapstenen toegepast wat zeker handig is als je keukenkruiden gebruikt. Je kan dan zonder vuil aan je schoeisel vlug je kruiden oogsten klaar voor gebruik.

Alvast veel succes.

Groetjes

De lange van Bilze

zondag 3 december 2006 - 12:10
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Naar het tv-nieuws kijken en antwoorden het tuinadviesforum gaat niet zo goed samen, we proberen het nog eens...
maandag 4 december 2006 - 20:08
Kwest

Kwest

Hoi Flupke en annd6,

Wij haalden ook onze inspiratie uit de kruidentuin van Orval, een prachtige abdij trouwens.

Hier een paar foto's:


vlak na de het aanleggen van de kruidentuin in mei

[afbeelding verwijderd niet-https]

foto van augustus dit jaar

Hier een paar links voor meer uitleg:

http://www.tuin-aanleggen.be/2006/03/kruidentuin-is-aangelegd.html
http://www.tuin-aanleggen.be/2006/05/welke-kruiden-in-de-kruidentuin-ii.html
http://www.tuin-aanleggen.be/2005/06/kruidentuin.html
maandag 4 december 2006 - 20:13
Flupke

Flupke

Hey Kwest,

Ziet er alvast een leuke kruidentuin uit. Ik zie wel dat je hetzelfde probleem hebt als wij, nl: de hoogte van sommige kruiden. Wij hebben geopteerd om centraal met de stapstenen te werken en daartussen de laagblijvende kruiden te plaatsen. De hoog opschietende kruiden (zoals oa. de venkel) hebben we in de "border" rond het dambordplan geplaatst. Zo blijft alles gemakkelijk bereikbaar en toch overzichtelijk.

dinsdag 5 december 2006 - 12:33
Kwest

Kwest

Hey Flupke,

Het ziet er nog allemaal wat 'proper' uit, waar met de tijd zal het wel wat verweren en er wat spontaner uitzien, het is nog het eerste jaar.
Wat de hoogte betreft: daar zijn we - net zoals de kruidentuin is aangelegd - vrij rechtlijnig in, wat in de weg zit om er vlot door te kunnen wandelen wordt bijgeknipt.
Op termijn zullen we wel een en ander moeten verplanten, de rozemarijnstruiken zijn vrij groot aan het worden enz...
dinsdag 5 december 2006 - 12:54
annd6

Annd6

Kwest,

ik vind het erg mooi gedaan!
Dat gaat binnen een aantal jaren nog mooier zijn denk ik als alles ingevuld is en gegroeid.
Echt mooi, ook de tegels.
Groetjes
Ann
woensdag 6 december 2006 - 10:44
Kwest

Kwest

Dank u Ann!

We zijn er zelf ook tevreden over, het was wel een hele karwei om aan te leggen...
1 tegel (1m2) weegt bijna 100 kg.
Ik heb een aannemer gecontacteerd die opritten en tuinverharding doet en die heeft , met onze hulp, alles mooi pas en stabiel gelegd.
woensdag 6 december 2006 - 12:22
Catgarden

Catgarden

Een heel mooi ontwerp Kwest
woensdag 6 december 2006 - 13:27
pawprints

Pawprints

@ kwest: prachtig ontwerp zeg!!!
Heb je nog een pic van op 't moment?
woensdag 15 augustus 2007 - 12:59
Aileen

Aileen

Als je een echte klassieke kruidentuin wilt is het ook handig de kruiden te bekijken die Karel de Grote in zijn tijd verplicht heeft bij vele Kloosters in Europa. Dit zijn de 72 bekende planten die zowel medicinaal, cullinair als estetisch te gebruiken zijn. En dan heb je nog even wat plek voor speciale dingetjes die je zelf leuk vind.

Verder is het handig om kruiden zoals Valeriaan, Groot Kaasjeskruid en zulke dingen in het midden of net helemaal aan de buitenkant te zetten. In mijn eigen tuin ga ik in een soort boog, groot naar lager en van laag naar hoger weer.
Dus als je in de lengte werkt is dat een leuk idée. Werk je in een cirkel dan kan je deze verdelen in 8 of 12 stukken en kan je in het midden ervan de hoogste plaatsen en afbouwen naar voren toe. Zoveel mogelijkheden, gewoon creativiteit en je komt er wel!
maandag 19 januari 2009 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon