menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

KRUIDEN tegen KWAALTJES

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Er zijn
woensdag 1 december 2010 - 14:53
Mandy

Mandy

Een gorgeldrankje bij keelpijn/ keelontsteking:

woensdag 1 december 2010 - 16:00
Eve

Eve

Interessant, jullie kunnen een eigen Neal's Yard Remedies opzetten!

Heeft iemands iets ontsmettend dat niet prikt in wonden? Ben erin geslaagd om een stukske vinger kwijt te geraken met een mandoline van 't weekend, en we hebben alleen prikkende ontsmettingsdinges (en 't is een relatief grote snee, aiaiai! ) of een zogenaamd ontsmettende creme die eigenlijk toch niets helpt en de wonde niet laat uitdrogen.
Ik heb wel iets zelf gemaakt van James Wong tegen jeukte maar hij heeft niets ontsmettend..



Eve
woensdag 1 december 2010 - 16:35
Mandy

Mandy

Eve, heb je geen germoline???? Of prikt dat ook teveel???


Honing ( liefst van de IMKER) werkt ook desinfecterend.....


sterkte ermee
woensdag 1 december 2010 - 16:40
Mandy

Mandy

Geneeskrachtige kruidensoep -- grotere weerbaarheid bij grieperigheid bv.

30 gram echinawortel trekken in gekookt water.
6 eetlepels gojibes weken in koud water.


2 liter ( zelfgemaakte) kippenbouillon en 4 kippenbouten in een pan.Daarbij komt 2 uien in ringen,12 shiitakes dun gesneden, 10cm gember heel fijn gesneden en 2 spaanse pepers fijngesneden. 2 uur zachtjes koken.

Vervolgens de geweekte bessen en 8 fijngesneden knoflookjes erbij.

De eciniawortelsap zeven en ook erbij doen.

woensdag 1 december 2010 - 17:11
Eve

Eve

Honing - goed idee! Dan kan ik mijn vingers aflikken, ook!
woensdag 1 december 2010 - 18:28
cee

Cee

Malva sylvestris is ook zo'n wonderplant.

Als je de bloemen een nachtje laat trekken in water, heb je het ideale middel om je van je pijnlijke keel af te helpen. Vooral tegen hoesten, heesheid en algemeen een droge keel werkt het perfect. Gewoon af en toe een mini slokje smeert letterlijk de keel met de natuurlijke slijmstoffen die uit de bloem vrijkomen. En bovendien veel lekkerder dan die truc met ajuin, cayenne en citroen dat je moet gorgelen, bwaah, dat doe ik nooit meer! (kan ook wel helpen, voor zij die echt wanhopig zijn!)

Zelf getest en bewezen, m'n keel was de dag zelf nog al beter, hoest weg!

Als Pijnstiller kan ik enkel cayenne peper aanraden, het is vooral de capsaïcine in de cayenne die pijnstillend werkt, als creme ook te vinden in de apotheek of zelf te maken met een aftreksel.

Ik weet niet of werkt als je een pepertje rechtstreeks op je wondje zou smeren en zou het zelf ook niet direct proberen, na het brandend gevoel is de kans wel groot dat je de originele pijn niet meer voelt, hehe!!

Pikant eten kan ook al helpen! maar dan werkt het veel trager in op de locatie van de pijn.

groeten,
Cee
donderdag 2 december 2010 - 11:17
Eve

Eve

Ik weet niet of werkt als je een pepertje rechtstreeks op je wondje zou smeren en zou het zelf ook niet direct proberen, na het brandend gevoel is de kans wel groot dat je de originele pijn niet meer voelt, hehe!!


Hahaha, dat laat ik inderdaad maar aan diegenen over die zo hoognodig een excuus nodig hebben om wat brandweermannen van dichtbij te zien!
donderdag 2 december 2010 - 22:45
Mandy

Mandy

Bij KOORTS en ONTSTEKINGEN:


Appelschillenthee:

1-10 gram op 1 kopje kokend water.
dinsdag 7 december 2010 - 17:39
Mandy

Mandy

Voor een FRISSE ADEM:

5 dl gekookt water op 30 gram gedroogde rozemarijn schenken, dit afdekken en een half uurtje laten trekken. Dan zeven en je kunt het enkele keren per dag gebruiken om te gorgelen. In de ijskast in een dichte fles/pot bewaren.

dinsdag 7 december 2010 - 17:48
Mandy

Mandy

LIPPENBALSEM:
dinsdag 7 december 2010 - 17:56
linkin711

Linkin711

Het zou fijn zijn als dit topic even kan worden opgekuisd!

Helemaal niet duidelijk meer!!

Kan dit Eventueel niet vastgepind worden??

Ik ben zelf ook veel bezig met kruiden ... een Héél goede vriendin van me heeft me dit geleerd!!

Ik zal proberen in de toekoms wat intressante receptjes te posten!!!

Vele groeten

Jens
dinsdag 7 december 2010 - 19:18
Mandy

Mandy

Problemen met inslapen??

Drink een half uurtje voor het slapen gaan een versgezet kopje thee van: mistletoe, bonenschil, berkenblad, ginkgo, brandnetel en citroengras

Kokend water op een theelepel theebladeren en 5 minuten laten trekken.

Ontspant en is anti- stress

zondag 12 december 2010 - 20:47
Mandy

Mandy

Verkoudheid

Ben je verkouden of ga je verkouden worden........

Gebruik 2 X per week een halve theelepel FENUGREEK kruiden - zaadjes goed fijnmaken bv in een curry........
Officiele naam: Trigonella foenum graecum ( Indiaase winkel/ Biowinkel)

Worden ook wel Methi-seeds genoemd..... smaken erg lekker......

Beschermt tegen virussen.......



donderdag 20 januari 2011 - 20:33
cetinel

Cetinel

fenegriek,daar maken ze bij ons(turkije) een kruidige broodbsmeersel van.
lekker en pittig.
je kan ook de gemalen fenegriek kopen in de kruidenafdeling(ik haal ze gewoon bij de turkse winkel,kost weinig)durf ze wel es insoepen en sauzen te doen...schijnt ook goed te zijn tegen ontstekingen op de spieren en zo..
zondag 23 januari 2011 - 15:02
Mandy

Mandy

Het is ook heerlijk om een theelepeltje door de linzen te doen.....

Als moeders te weinig melk produceren voor hun baby--- werkt uitstekend....

Het helpt ook bij artrites-------
zondag 23 januari 2011 - 15:50
Mandy

Mandy

Hoe koop jij de fenegreek? Verse blaadjes ( kan ik hier nergens kopen). Ik kan alleesn de zaden krijgen , die gebruik ik alsa ik Indiaas kook en ik maal ze soms tot poeder.... heb je een receptje hoe je dat broodbeleg maakt misschien????
zondag 23 januari 2011 - 17:42
cetinel

Cetinel

de fenegriek kan je inderdaad in zaadjes krijgen,maar ik koop ze in poedervorm.
zal efkes het recept voor die broodsmeerpasta(ah ja het moet een naam hebben hé)es vertalen en opschrijven,tis wel kruidig en pikant(maar dat zal waarschijnlijk geen bezwaar zijn?)
zondag 23 januari 2011 - 19:54
Mandy

Mandy

nee, integendeel
zondag 23 januari 2011 - 19:56
cetinel

Cetinel

fenegriek-kruidenpasta voor op de boterham
benodigdheden:
2 (niet afgestreken)dessertlepels fenegriekpoeder
120ml koud water
2 teentjes look (geraspt of in de vijzel geplet)
1 dessertlepel tomatenpuree
1 dessertlepel paprikapuree
1(niet afgestreken) theelepel gemalen cajennepeper
1 theelepel(niet afgestreken) komiijn
1 theelepel gemalen zwarte peper
een halve bouillontablet(vlees of groenten geen kip)fijnverkruimeld,
halve theelepel(wel afgestreken!) zout

in een kom worden de ingredienten behalve de fenegriek goed gemengd(garde)
als je een homogeen mengsel hebt zonder klonters word in een kleine zeef het fenegriekpoeder over de emulsie gezeefd terwijl men blijft roeren met andere hand.
even goed doorklutsen en proeven.
er zijn versies waarin ook een scheutje olijfolie gaat en een handjevol fijngehakte noten. ook kan je eventueel nog wat extra smaak geven met wat citroensap,je kan natuurlijk ook varieren met de hoeveelheid cajennepeper naargelang hoe heet je het wil.
fijngehakte peterselie erdoor is ook heel lekker.
het mengsel moet minstens 1 nacht rusten om zodoende alles de tijd te geven om de smaken mooi samen te laten komen.
in een potje met deksel in de koelkast bewaren.
lekker op toast of op een bruine boterham met kaas
zondag 23 januari 2011 - 20:21
Mandy

Mandy

Dank je wel... ga het snel eens proberen.... lijkt me heerlijk .... en gezond ook nog
zondag 23 januari 2011 - 20:37
cetinel

Cetinel

heb het ookmaar weer es even gemaakt
maandag 24 januari 2011 - 09:48
Mandy

Mandy

Hoofdpijn en/of vermoeid????

Neem 20 gram rozemarijnblaadjes op 1 liter heet water.......
zaterdag 12 februari 2011 - 21:55
cetinel

Cetinel

amai die rozemarijn is precies overal goed voor
zaterdag 12 februari 2011 - 22:12
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hoofdpijn en/of vermoeid????

Neem 20 gram rozemarijnblaadjes op 1 liter heet water.......




En dan gewoon opdrinken?
En hoeveel moet je nemen? (bv. 1koffielepel/soeplepen)

gr Cedric
zondag 13 februari 2011 - 19:36
Mandy

Mandy

Regelmatig een kopje ... Net alsof je thee drinkt......
zondag 13 februari 2011 - 19:42
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

rozemarijn waar vind ik dat?
En wat kan je er nog zoal mee doen?


gr
zondag 13 februari 2011 - 19:49
Mandy

Mandy

Rozemarijnplantjes vind je in elk tuincentrum, denk ik.... het ruikt heerlijk, is een mooie plant en je kunt er ongelooflijk veel mee doen bij het koken..... lees maar even bij koken uit eigen tuin, daar heb ik een heel simpel receptje neergelegd.....en er zijn nog zoveel andere recepten... zeg maar als je er wat zoekt........
zondag 13 februari 2011 - 20:12
Lorie

Lorie

Rozemarijn kan je heel makkelijk zelf stekken.
Rozemarijn is vooral goed voor de lever en de spijsvertering en heeft een prima werking op de bloedsomloop.


Ergens hierboven las ik iets waarbij de ginkgo gebruikt wordt, mag ik daar ff opwijzen dat die echt bloedverdunnend is en dat je deze niet mag gebruiken bij mensen die bloedverdunners gebruiken, dus veel oudere mensen! En ook niet in combinatie met planten die een bloedverdunnende werking hebben, zoals de zwarte bes !
maandag 14 februari 2011 - 10:11
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hab je rozemarijn ook in zaadjes?

Namelijk ik vind zaaien beste leuk


gr
maandag 14 februari 2011 - 19:03
CedricSteurbaut
maandag 14 februari 2011 - 19:12
Mandy

Mandy

De ginkjo zit in hele kleine hoeveelheid in de antistress thee. Die kun je ook zo kopen in de speciale thee/koffiewinkels......
maandag 14 februari 2011 - 19:14
Mandy

Mandy

Rozemarijn kun je ook zaaien... vanaf april- mei. Ze is erg vorstgevoelig, dus je kunt deze plant het best goed beschut zetten.....


.
maandag 14 februari 2011 - 19:16
Mandy

Mandy

Het thijmsiroop-linkje kan ik niet openen???? klopt dat
maandag 14 februari 2011 - 19:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ja het klopt.
Probeer eens met kopieren en plakken dan werkt het

http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/tijmsiroop%20keukenkruiden.htm
maandag 14 februari 2011 - 19:23
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hihih,

ja ik klikte er zelf net op en hij ging naar mail

gr
maandag 14 februari 2011 - 19:29
Lorie

Lorie

Het stekken van rozemarijn is aangewezen boven zaaien, omdat je dan stekjes neemt van planten die al aangepast zijn aan ons klimaat.
Daar rozemarijn koude/nattegevoelig is.
maandag 14 februari 2011 - 20:37
summerspookje

Summerspookje

nog enkele tips,voor in bad , ontspannen en een mooie huid:
aftreksel van rozemarijn,de stukjes plant afknippen tegen ons HEER HEMELVAART, omdat daar dan de blauwe bloempjes op staan , ,die toppen ,en afkoken , daarna , afkoelen en op flessen trekken , ook goed en fris als lotion,ge kunt ook een tak laten trekken in graan jenever en die gebruiken in thee.

voor ontsmetting , stelpen van bloedingen,prikt niet ,pijnstillend, brandwonden zelfs van hoge graad, etherische olie van lavendel, is een eerste hulp bij uitstek,voor vallende ziekte , iemand bewusteloos, een druppel op de tong of lip , want sommige kan je de mond niet openen,nerveusheid, bij slaaploosheid verstuiven.

bij verstopping en lastig naar het toilet gaan , zweedskruidenbitter,één grote lepel in thee, en de problemen zo van de baan na langdurige verstopping , in het begin , twee grote lepels,,degeur moet je er dan maar eens bijnemen ,.
verstuikingen ,compressen met kruidenbitter , na een warm badje ,in tappen met treksel van kruidenbitter en zo laten intrekken,wel goed inpakken , vlekt nogal, en verwijderd moeilijk.(kruidenbitter kan je ook zelf maken , is beter dan de kant en klare flessen)

voor verkoudheden in de winter , graanjenever ,altijd het liefst van 38° gebruiken , bij alle jenevers, mengen met vlier bessensiroop,en zo een borreltje nemen

hopelijk iets bruikbaars voor jullie hierbij

groetjes

summer
donderdag 10 maart 2011 - 12:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon