menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goudsbloem

Ga naar meest recente reactie

Ken

Ken

Dag allemaal,

Wou even iets vragen over de goudsbloem,
welke soort kan ik het beste gebruiken voor thee enzo ? want er zijn zoveel
soorten calendula officinalis

Mvg Ken
zaterdag 31 juli 2010 - 10:47
charelke

Charelke

Ken,
Ik gebruik de goudsbloem wel niet speciaal voor thee maar wel als garnering op een koude schotel en smaakt een beetje peperig,de oranje met oranje knop en die met bruine knop ook de gele,het geeft een mooi kleuren pallet en is heerlijk.
Als thee heb ik nog niet geprobeerd dan zul je de blaadjes wel moeten drogen denk ik, en volgens mij zijn alle soorten eetbaar en bruikbaar.
groetjes
Charelke uit Ham
zaterdag 31 juli 2010 - 14:56
xerofyt

Xerofyt

als je onderstaande tekst leest zou het niets uitmaken welke soort Calendula je kiest voor medicinaal gebruik. Ook wordt al eens beweerd dat bloemen met in verhouding meer lintbloemen dan buisbloemen, te verkiezen zijn.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Bron: http://www.denachtuil.eu/kruiden-goudsbloem.htm

Groet,
Xerofyt
zaterdag 31 juli 2010 - 16:05
phili

Phili

hoi,
ik maak ieder jaar goudsbloemzalf met vaseline, het helpt echt goed.
groetjes catootje
zaterdag 7 augustus 2010 - 21:42
Lorie

Lorie

Maak je ook eerst een koude medicinale olie voor je bereiding?
Sommige mensen reageren wel niet zo goed op vaseline.
zondag 15 augustus 2010 - 21:33
phili

Phili

hoi lorie
nee tot nu toe alleen met vaseline, ik heb wel eens iets over kokosnootolie gelezen maar kon daar verder niets over vinden.
Zelf vind ik vaseline ook wat te vettig zou liever iets met zalf ofzo maken maar ik weet niet wat ik dan nodig heb, misschien iemand een tip?
groetjes catootje
zaterdag 21 augustus 2010 - 21:39
kittykat

Kittykat

Hallo,
heb al zalf gemaakt met half kokosolie (chinese supermarkt ) en half kokosvet maar die blijft ook wel vettig , moest iemand een truc kennen om daar wat water door te mengen ? Mijn goudsbloemen pluk ik wel gans de zomer door en droog ze in een been van een panty ( die is makkelijk vast te binden ) in de nok van de serre . Gedroogde bloemen gaan voor alles en je kunt dan wachten tot de winter om zalf te maken .
zondag 22 augustus 2010 - 10:24
phili

Phili

hoi,
op naar de chinese supermarkt dus, enne die tip om het te drogen ga ik ook gebruiken dan ben je niet zo aan seizoen gebonden.
ga nog ijverrig verder zoeken om de zalf minder vet te maken.
groetjes catootje
dinsdag 24 augustus 2010 - 21:33
Dany

Dany

hoi,
ik maak ieder jaar goudsbloemzalf met vaseline, het helpt echt goed.

Mag ik vragen hoe je dat juist maakt, ik heb dat ook al geprobeerd maar het begint altijd te schimmelen na een tijdje.
Mvg
Dany
zaterdag 28 augustus 2010 - 21:06
phili

Phili

hoi Dany
op een pot vaseline twee handenvol goudsbloemen plukken, doe de vaseline in een pan en de goudsbloemen erbij dan de inhoud au bain marie laten smelten en een half uurtje laten trekken. Daarna de inhoud wat laten afkoelen en door een doekje zeven de doek goed uitwringen dan de zalf in een pot gieten en verder af laten koelen. De zalf koel bewaren.
Je kunt bij de goudsbloemen eventueel wat kamille bloemen doen of voor de geur wat lavandel die moet je dan mee laten trekken.
succes.
p.s. de potten goed uitkoken met soda voor het vullen.
groetjes catootje
zondag 29 augustus 2010 - 14:05
Dany

Dany

Vriendelijk bedankt voor de info
donderdag 2 september 2010 - 19:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon