menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van rozemarijn

Ga naar meest recente reactie

Matijs

Matijs

Hallo iedereen,

Ik ben mij de laatste tijd beginnen verdiepen in het tuinieren...en nu ben ik rozemarijn ah stekken omdat mijn oude plant aan vervanging toe is.

Nu heb ik mijn stekken in stekpoeder gestoken en in een mengsel van turf en rijnzand gestoken.

Na een tijd (week of 2-3) beginnen van sommige stekken de blaadjes zwart te zien en vallen allemaal af.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Stekken van rozemarijn is toch iets dat quasi niet kan mislukken als ik het zo lees...

groeten,

Matijs
woensdag 25 oktober 2006 - 10:55
Tine

Tine

Het stekken van rozemarijn kan zowel op water als in stekgrond. Ikheb ze een paar weken geleden op allebei manieren gedaan. Van de 10 stekken op water werden er 3 zwart en de rest kreeg worteltjes en staan nu ook in aarde. Van de 10 stekken in stekaarde werden er 5 zwart en de andere 5 staan er fris bij, dus die zullen ook wel aangeslagen zijn. De stekken die zwart werden waren allemaal stekken waarvan het takje al echt verhout was. Ik denk dat het daaraan ligt, of het aanslaat of niet. Ik zou anders ook niet weten waarom de één wel aanslaat en de andere niet.

Tine.
woensdag 25 oktober 2006 - 18:16
Matijs

Matijs

Hey Tine,

bedankt voor de verdere uitleg.

De mijne staan ook op stekgrond, meestal met plastic afgeschermd en regelmatig worden ze verlucht.
(van de 5 staan er nu nog 2 heel goed bij, met uitgroeiende knopen, eentje is nog een twijfelgeval. Dus beetje dezelfde slaagkansen als de jouwe in stekgrond)

Het stekken op water had ik van rozemarijn nog niet gelezen.
Gewoon dezelfde stekken als voor stekgrond in een glas water zetten en met folie afschermen?


Groetjes,


Matijs
woensdag 25 oktober 2006 - 18:25
Tine

Tine

Ik heb die in water niet afgeschermd. Had de pot met stekken gewoon voor het keukenraam gezet.

Tine.
woensdag 25 oktober 2006 - 18:46
calimero

Calimero

Het meest efficient en eenvoudigste is afleggen.
Men plooit een takje naar de grond toe duw er een ijzerbarretje in u vorm over zodat het goed kontakt heeft met de grond,en leg er nog war grond over.het takje zal wortel vormen waar het in kontakt met de grond is.als men voelt dat het vast zit aan zijn eigen wortels,gewoon losknippen van de moederplant.
maandag 30 oktober 2006 - 07:05
Tine

Tine

Dat is waarschijnlijk ook het gemakkelijkste als hij in de volle grond staat maar ik heb het in een hoge pot en dan is buigen naar de grond niet raadzaam.

Tine.
maandag 30 oktober 2006 - 09:39
Matijs

Matijs

same here,

en ik wil eigenlijk bewust geen afstammelingen van mijn oude plant maar van een andere.

mijn laatste 3 stekken zijn nu ook aan het zwart worden...ik vrees dat het voor volgend jaar zal worden

Mvg,


Matijs
maandag 30 oktober 2006 - 09:45
eka

Eka

Het meest efficient en eenvoudigste is afleggen.
Men plooit een takje naar de grond toe duw er een ijzerbarretje in u vorm over zodat het goed kontakt heeft met de grond,en leg er nog war grond over.het takje zal wortel vormen waar het in kontakt met de grond is.als men voelt dat het vast zit aan zijn eigen wortels,gewoon losknippen van de moederplant.


zo doe ik het altijd en ik heb al 6 sterke stekken van mijn moederplant gehaald. is nog nooit mislukt.
Ik zet er een pot met aarde onder waar ik de stek wortel in laat schieten, tak half insnijden, in de aarde, steen erop om hem naar beneden te houden en dan wachten. heb je gelijk je stek in een pot.
maandag 30 oktober 2006 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon