menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden zaaien of kopen

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Hallo allemaal, ik heb een vraag over het zaaien van kruiden...

Ik wil (voor het eerst) een kruidentuintje beginnen. Wat ik me nu afvraag is of ik er goed aan doe om van alles wat ik graag zou willen hebben zaad te kopen. Ik lees dat sommige kruiden beter gescheurd/ gestekt kunnen worden omdat het anders erg lang duurt voordat je een redelijke plant hebt bijv dragon en tijm.

De volgende kruiden zou ik graag willen kweken:
Dille
Snijselderij
Dragon
Komkommerkruid
Karwij
Salie
Oostindische kers
Tijm
Citroenmelise
Bonenkruid
Rozemarijn

Wat zijn jullie ervaringen met het opkweken van kruiden uit zaad?? Is dat erg moeilijk?
vrijdag 30 oktober 2009 - 13:32
xerofyt

Xerofyt

De meeste kruiden op je verlanglijstje zijn eenjarigen (dille, snijselder, komkommerkruid, O.i.kers en bonenkruid). Er bestaat ook doorlevend bonenkruid.
Deze eenjarigen zelf zaaien lijkt me het meest aangewezen. De karwij die voor het zaad gekweekt wordt is tweejarig en kan je best zelf zaaien.
Voor de doorlevende soorten als citroenmelisse, tijm, salie en dragon -Franse of Russische- en eventueel doorlevend bonenkruid zou het aankopen van enkele planten mijn voorkeur genieten. Van rozemarijn kan je beter in september kopstekken nemen om te vermeerderen.
Om op je tweede vraag te antwoorden: de eenjarigen zaai je ter plekke vanaf begin april. Snijselder kiemt wel erg traag.
Succes!

Groet,
Xerofyt
vrijdag 30 oktober 2009 - 18:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Livarno,

Dille: goed uit zaad op te kweken.. 1 jarig
Snijselderij.. geen ervaring mee
Dragon.. meer jarig ook goed uit zaad op te kweken
Komkommerkruid, (Borage) goed uit zaad op te kweken, zaait zich zelf makkelijk uit goede bijenplant, 1 jarig
Karwij: 1 jarig, kan ook uit zaad goed worden opgekweekt
Salie.. kan ook goed uit zaad, meerjarig en dan te stekken of te scheuren, ook goede bijenplant
Oostindische Kers: 1 jarig, als je niet alle bloemen opeet zaaien ze zich zelf weer uit.
Tijm: Thymus off. of de echte wintertijm: meerjarig, beetje lastig om te zaaien.
andere soorten meestal niet echt winterhard.
Citroenmelisse: meerjarig, zaaien en na 2 jaar scheuren, gaat in de winter ondergronds en in het voorjaar komt die weer boven. woekerd best in pot zonder bodem zetten
Bonenkruid: meerdere soorten, de meerjarige -bergbonenkruid- zoals naam al zegt meerjarig en goed te zaaien. met de andere soorten heb ik geen ervaring.
Rozemarijn: beetje lastig om te zaaien, meerjarig, best struikje kopen, let wel in de winter niet op natte plaats laten staan.

Gewoon een beetje experimenteren voor wat betreft de kiem temperatuur, maar in ieder geval geen potgrond nemen daar zitten te vel voedingstoffen. (mengsel 1 deel geel of witzand en 2 delen potgrond voldoet ook)
Succes en veel kruiden plezier!
groetjes,
Rita

vrijdag 30 oktober 2009 - 18:32
livarno

Livarno

Hoi Xerofit en Rita,
Bedankt voor het vertellen van jullie ervaringen. Krijg zo wel een beter beeld bij wat goed te zaaien is en wat iets lastiger kan zijn.

Zie dat jullie verschillende ervaring hebben met het zaaien van salie en dragon. Maar dat is ook niet zo gek, want de omstandigheden zijn natuurlijk ook bij iedereen weer wat anders.

Ik ga het gewoon proberen (en experimenteren dus). Ga de zaden deze week bestellen..en dan.......wachten ....wachten .... wachten .. totdat het voorjaar wordt.....hm .... was het maar zover...

Blijf intussen wel op het forum...mn. bij kruiden, groenten en ecologisch tuinieren.... dus misschien kom ik jullie nog wel ergens tegen..
Grtjs
Anja

vrijdag 30 oktober 2009 - 20:43
Rita1960

Rita1960

BTW: ik zaai mijn kruiden bijna altijd voor. Begin al in maart/april. Dus onderdak, onder de meest "gunstigste" omstandigheden voor wat betreft de kiemtemperaturen en de zaai-stekgrond
vrijdag 30 oktober 2009 - 21:16
livarno

Livarno

Ga ik ook doen. Niet met alles, maar wel met een aantal kruiden. En dan kijken wat het verschil is met ter pl gezaaide zaden

Je hond is een................. ... rodigian ridgeback....neee..... weenie...een lieverd denk ik
vrijdag 30 oktober 2009 - 21:29
Rita1960

Rita1960

Anja,

Off topic.. je mag nooit meer raden Je hebt gelijk. 't is idd een Rhodisian Ridge back...
1 van de 2 hier ..
en die grote van jou op je avatar.. let me ques... ook eentje van hetzelfde soort?
de kleine kan ik niet zo 1,2,3 thuisbrengen of wel een hele licht gekleurde of een boerboel?
en ja.. 't zijn alletwee "laiverds" zo gezegd op z'n Grunnings (terwijl ik in Drenthe woon, maar ja manlief komp uut Grunn)

groet'n uut Bronneger

Rita
vrijdag 30 oktober 2009 - 22:08
livarno

Livarno

Jij mag ook nooit meer raden.....ja... de kleine (pup van 5 maand) is een boerboel.. En de grote....ook Twee grote lummels die zich meestal gedragen als schoothondjes... en ook echt "laiverds"

Was vanavond met de kleinste op puppy cursus en daar is ook een Rhodisan Ridge back (zo schrijf je dat dus, was te lui om t op te zoeken). Denk dat ik daarom goed gokte

Wat t dialect betreft......ik versta/"lees" beide....np...Drents en Grunnings en evt ook nog Fries Kom zelf oorspr. uut Grunn.... Maar woon (gelukkig) nu al weer wat jaartjes in Drenthe.

Groetjes uut.....niet zo ver weg ...Dalen

Anja
vrijdag 30 oktober 2009 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon