menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mosterdzaad

Ga naar meest recente reactie

divar

Divar

Gegroet,

Dit weekend werden de mosterdzaden geplukt. Als experiment hoop ik een kleine hoeveelheid mosterd te maken. Kan iemand mij informeren hoe de kleine zaadbolletjes efficiënt uit hun omhulsel kunnen gehaald worden?

Alvast dank.

Di
maandag 14 september 2009 - 22:16
printemps

Printemps

Geen idee eigenlijk

Maar misschien moet je eens de graanmosterd proberen te maken

mvg
dinsdag 15 september 2009 - 11:06
GK

GK

Mosterd - Sinapis arvensis
Er is een tijd geweest dat mosterd een zeldzaamheid was langs onze wegen. De laatste tijd echter zie je ze steeds meer. Vroeger verbouwden boeren vaak mosterd voor eigen gebruik. Dat deden ze op kleine stukjes land midden in hun rogge- of tarweveld. Zodra de zaaddoosjes geel waren, werd er geoogst. Vroeg in de morgen, gewoon met de sikkel. Het geoogste werd gedroogd en op een doek gedorst (de zaadjes eruit geslagen als het ware). Daarna moest het zaad nog wat nadrogen en kon het mosterd maken beginnen. Dat was natuurlijk geen werk voor de boer zelf, dat deed oma die meestal inwoonde. Het zaad werd in een kom gedaan met een zware mosterdkogel. Door de schaal heen en weer te wiegen rolde de kogel over het zaad en plette ze. Het was niet een echt dankbaar werkje want tijdens het pletten kwamen er stoffen vrij die traanklieren en slijmvliezen behoorlijk irriteerde.En de werking is vrij duidelijk. Want wie kent niet het spreekwoord 'als mosterd na de maaltijd'. Mosterd behoor je namelijk tijdens de maaltijd te gebruiken. Erna heeft het weinig zin. Het heeft spijsverteringsbevorderende eigenschappen. Dit komt met name tot z'n recht als er zwaar getafeld word. Wie kent niet de combinatie rookworst of spek met mosterd? Het vrgt er bijna om. Mosterd maakt zwaar verteerbare zaken lichter verteerbaar.Uitwendig werd mosterd wel gebruikt bij spier- en gewrichtspijnen en bij bronchitis en angina. Het bevordert de doorbloeding en werkt sterk verwarmend. Tegenwoordig kennen we mosterdpleisters en vind je mosterd ook wel terug in reuma zalven.Je kunt dit natuurlijk zelf ook toepassen. Verpulver 100 gram mosterdzaad en roer het met wat lauw water tot een papje. Schep het papje in een katoenen zakje en lig dit gedurende maximaal 10 minuten op de borst of op de pijnlijke plaats. Kinderen maximaal 3 tot 5 minuten.
Warme voetbaden met 100 gram mosterdmeel werden toegepast als afleidingsmiddel bij bloedaandrang in de hersenen. Ook hier niet te lang in blijven.Let op: essentile mosterdolie of langdurige of rechtstreekse blootstelling aan mosterdmeel geeft verbrandingen. Houdt dus altijd de tijd in de gaten en breng mosterdmeel of olie niet rechtstreeks aan de huid op!

Bron:

http://www.mosterdmuseum.nl/
dinsdag 15 september 2009 - 11:31
divar

Divar

Dank voor de reactie.
Het dorsen om de zaadbolletjes uit de zaaddoosjes te halen is mij nog steeds niet duidelijk. Ik blijf dus op zoek naar info en tips hieromtrent.
dinsdag 15 september 2009 - 11:44
Rita1960

Rita1960

@ Divar

Als ik de reactie van GK goed begrepen heb, worden de zaden geplet en daarna verwerkt. de zaden worden dus niet gescheiden van de omhulsels. en dit alles met behulp van een zware kogel maar zou m.i. ook kunnen met een stamper en vijzel of met behulp van een (hand)pers.

groetjes,

Rita

Trouwens voor beiden nog van harte welkom namens mij op dit mooie, leerzame, te gekke forum
dinsdag 15 september 2009 - 20:14
alloo

Alloo

Als ik mij nog goed herinderd is moster ook goed tegen wintervoeten(en handen)klopt dit???????

groetjes Fons
woensdag 16 september 2009 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon