menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozemarijn

Ga naar meest recente reactie

Brechtje

Brechtje

Hallo,

wij hebben hier in onze tuin een grote struik Rozemarijn staan, die ik onlangs voor een groot deel heb gekortwiekt, om te laten drogen. Al enkele keren hebben wij in pasta met tomatensauzen verse rozemarijn gedaan. Tijdens het eten halen we de stokjes en eventuele losse blaadjes eruit.
De eerste maal dat we rozemarijn in een gerecht aten, kreeg mijn vrouw enkele uren laten grote rode vlekken op haar lichaam, die iets bovenop haar vel kwamen (zoals een muggebeet, maar dan veeeeeeel groter). Ook jeukten ze serieus. 's Anderendaags waren ze weg, alsook de jeuk.
De volgende keer dat we rozemarijn aten, kwam de jeuk bijna onmiddellijk terug bij haar (maar niet de vlekken). Ook ik kreeg jeuk. Ook nu hebben we Rozemarijn gegeten, en hebben we opnieuw allebei jeuk. Doen wij iets mis met de rozemarijn, of zouden we beiden allergisch zijn? Mijn vrouw had vroeger al rozemarijn gegeten bij haar ouders, en toen ondervond ze niets ...

Weet iemand hierop een antwoord, of kan iemand ons helpen?

Groetjes,
Brechtje
donderdag 21 september 2006 - 20:47
lisa

Tekst aangepast

Lisa

brechtje , een vremd geval zal ik het maar noemen ,dat jullie reacties op de rosmarijn heben
lijkt mij echt vremd-waar heben jullie hem gekocht? michien is hij niet voor verzehr -ik zal het echt niet weten-wel weet ik dat men allergie krijgen kan en men niet te veel rosmarijn gebruiken zal

groetjes lisa
vrijdag 22 september 2006 - 00:46
Tine

Tine

Het is wel opvallend dat jullie alle twee er last van hebben gekregen. Jullie hebben het toch niet met iets bespoten?

Tine.
vrijdag 22 september 2006 - 12:05
Brechtje

Brechtje

Nee, het was een klein plantje dat in de tuin stond toen we anderhalf jaar geleden ons huis kochten. En we hebben er met niets in de buurt van de plant bespoten. ... Geen idee wat door wat het zou kunnen komen.
vrijdag 22 september 2006 - 18:55
Fons

Fons

Is het wel rozemarijn,zo´n uitslag krijgt ge van vb. ruit.

Groetjes Fons.
vrijdag 22 september 2006 - 21:27
Adrienne

Adrienne

Lap , da bedoel ik nu.
Pffff, ik wil ook een kruidentuintje aanleggen.
Maar man als ge de kruiden niet kent, toch wel niet simpel hé
zondag 24 september 2006 - 09:44
Tine

Tine

Brechtje, als je nu een foto maakt van jullie rozemarijn dan kan één van onze experts er misschien aan zien of jullie plant wel rozemarijn is .

Adrienne, als je kruiden bij een goede kweker of tuincentrum koopt, hoef je niet bang te zijn om de verkeerde te gebruiken want je zet er toch de naam bij.
Leg daarom maar gerust een kruidentuin aan want verse kruiden zijn toch het lekkerst.

Tine.
zondag 24 september 2006 - 13:03
florentina

Florentina

Fons,

De pastasaus zou met ruit wel niet erg lekker smaken, denk ik. Het blad en de bloem zien er toch
echt wel anders uit hé ?

Eigenaardig toch dat rozemarijn zelf gebruikt wordt om bepaalde kwalen te verlichten en dan
zelf een allergie veroorzaakt.
Zelf vind ik het een heerlijk kruid.

florentina
zondag 24 september 2006 - 15:02
Anke

Anke

Misschien kan je eens een takje rozemarijn proberen uit iemand anders' tuin, of uit de winkel? Als jullie daar niet allergisch op reageren lijkt de kans groot dat je een andere plant hebt staan. En anders: afblijven helaas... een allergie is natuurlijk ook wel iets raars en kan elke keer variëren.
Succes ermee!
Anke
zondag 24 september 2006 - 17:03
marleen

Marleen

het is een plantje die er stond zeg je,
wie weet hadden de vorige bewoners dit plantje wel gesproeid of behandeld met iets chemisch
wat ik zelf niet geplant heb zou ik niet gebruiken tenzij je absoluut zeker bent dat men niets behandeld heeft!

marleen
zondag 24 september 2006 - 20:56
Tine

Tine

Brechtje en haar man wonen al een tijdje in dat huis en ik neem niet aan dat het bespuiten van een plant voor altijd daarop aanwezig blijft. Ik denk toch echt dat ze een ander kruid dan rozemarijn hebben gebruikt want een plotseling opkomende allergie is mogelijk maar bij alle twee tegelijk ,lijkt me toch wel heel vreemd.

Tine.
maandag 25 september 2006 - 08:56
Brechtje

Tekst aangepast

Brechtje

Hierbij een foto van onze "Rozemarijn", naar ik denk. Wat Tine zegt, vermoedde ik ook. Dat eventuele bespuitingen er toch niet eeuwig blijven opzitten?? Dat regent toch af, of zo ... We zijn in ons huis getrokken op 1 mei 2005, en er nooit iets opgedaan. Het is sedert enkele maanden dat we kruiden gebruiken, nadat we ons goed hebben geïnformeerd ... dachten we. Ook stond er een kaartje met "Rozemarijn" bij de plant, maar we hebben ze toch nagetrokken via verschillende boeken. Kan iemand ons bevestigen of het nu inderdaad Rozemarijn is? Het is een kruid in struikvorm, die nogal vlug groeit, bijna woekert. Ik heb hem nu voor een groot deel gekortwiekt om te drogen te hangen, en op 't moment dat ge er een beetje in "woelt", komt er een sterke maar zalige geur uit.

Brechtje

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 september 2006 - 18:49
Tine

Tine

Volgens mij is dit werkelijk rozemarijn. Die van mij ziet er precies zo uit en ik ken geen ander kruid waar je je mee kunt vergissen. Misschien zou een allergie test uitkomst bieden?

Tine.
maandag 25 september 2006 - 18:55
florentina

Florentina

Inderdaad, rozemarijn.
maandag 25 september 2006 - 23:07
florentina

Florentina

Toevallig 2 mensen die allergisch zouden zijn aan rozemarijn, dat lijkt me toch een tikkeltje
te toevallig.
Hebben jullie misschien een tomatenpuree uit blik of uit een tube gebruikt ?
Waren er nog andere ingrediënten waarvan je de afkomst niet kan controleren ?
Hebben jullie ook een bepaalde kaas gebruikt ? Er zijn bv. voorverpakte gemalen kazen
( o.a. parmesan) met bewaarmiddelen , dat lees je wel op de verpakking.
De zoektocht kan verdergezet worden...

florentina
maandag 25 september 2006 - 23:16
Brechtje

Brechtje

Nee, normaal gezien gebruiken we verse tomaten, en de kaas is normaal gezien ook op de dag zelf vers gekocht. We proberen zo weinig mogelijk iets uit blik klaar te maken ... En de drie maal dat we al rozemarijn gebruikt hebben, zou het wel moeten passen dat er daar steeds iets slechts in zat. Vroeger maakten we hetzelfde klaar, maar enkel zonder de rozemarijn. Ik denk dat ik de volgende keer eens rozemarijn van een andere struik ga proberen ... en als 't dan nog 't zelfde is, een allergie-test of zo ...
dinsdag 26 september 2006 - 18:53
lisa

Lisa

ja, brechtje zo kun je een proef doen of het wel van de rozemarijn komt -dat jullie de allergie heben
ik vind het nog altijd vremd,een allergie test is een goed idee
dinsdag 26 september 2006 - 20:47
WillyT

WillyT

Je zou ook kunnen proberen om enkel wat van die rozemarijn in een pot klaar te stomen en deze zo op te eten (zonder iets anders). Niet echt lekker, maar als er dan terug van die vlekken komen is dit het ultieme bewijs dat het inderdaad van de rozemarijn komt (maar ik heb mijn twijfels).

Je zit toevallig toch niet in een gebied waar bodemverontreiniging is of is geweest ? De planten zouden dit kunnen opnemen, enz... Is het enkel de rozemarijn, die je van eigen tuin gebruikt, of gebruik je ook andere kruiden/groenten/fruit ?

De foto die je stuurde lijkt me inderdaad rozemarijn (of zo ziet mijn rozemarijn er toch uit en die geeft geen problemen).

woensdag 27 september 2006 - 12:15
Brechtje

Brechtje

Van bodemverontreiniging heb ik hier nog niet gehoord, en we gebruiken pompoenen, munt, peterselie, hysop, enz ... dus daaraan zal 't niet schelen.
Ik hou jullie op de hoogte!
donderdag 28 september 2006 - 18:55
marleen

Marleen

ja volgens de foto is het toch rozemarijn,

maar juist op hetzelfde moment alle twee een allergische reactie?
lijkt mij vreemd,

ik zou ook wel beginnen denken aan een ander voedingsbestanddeel die jullie dan gebruikten en welks mss niet meer goed was?

marleen
vrijdag 6 oktober 2006 - 20:22
Brechtje

Brechtje

Ondertussen hebben we knal 't zelfde recept gemaakt, met verse groenten en al, maar met rozemarijn uit de tuin van mijn ouders ... gevolg: niets! Volgende stap opnieuw 't zelfde recept maar nog eens met onzen rozemarijn ...
vrijdag 6 oktober 2006 - 20:46
florentina

Florentina

Dus, jullie zijn toch niet allergisch aan rozemarijn, gelukkig maar .
Ben benieuwd naar het volgende experiment.

florentina
zaterdag 7 oktober 2006 - 18:18
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Voor de liefhebbers van rozemarijn:

Rozemarijnspiesjes op de BBQ : Heeeeeeeerlijk.

Wat doe je:

Je neemt een stokje Rozemarijn en haalt de blaadjes (behalve de bovenste eraf).
De rest snipper je fijn.
Je legt de rozemarijnstokjes een tijdje in water zodat ze niet meteen in brand schieten op de BBQ.
Je snijdt kalkoenblokjes en wat paprika en steekt dit om en om op de spiesjes.
De versnipperde rozemarijn komt er nog eens overheen met wat olijfolie.

Bakken maar en vooral.........smullen maar.

Talrijke variaties op het thema zijn mogelijk.

Groetjes
De_lange_van_Bilze.
zaterdag 7 oktober 2006 - 23:25
eka

Eka

Ik heb gegoogled en gegoogled maar ik kan nergens vinden dat je ook maar allergies kan zijn voor rozemarijn, het is juist vaak als vervangingsmiddel gebruikt als je ergens allergies voor bent.
het zal dan toch wel iets anders zijn.
maandag 9 oktober 2006 - 20:09
marleen

Marleen

juist met zijn tweetjes op hetzelfde moment een allergische reactie hebben zou maar al te speciaal zijn,
kan het niet geloven,
blijf overtuigd dat er iets anders is,
trouwens met rozemarijn van een andere tuin waren er geen problemen...............

pas toch maar op met experimenteren
dat je niet TE ziek wordt!

marleen
vrijdag 13 oktober 2006 - 19:38
Brechtje

Brechtje

Hallo,

wij staan voor een raadsel ... sedert die paar keren dat we die reactie kregen, hebben we enkele malen (3x) hetzelfde recept gemaakt, met dezelfde Rozemarijn, en geen reactie meer, niets, nada ... Nu zijn we wel vree content dat we onbezorgd opnieuw onze Rozemarijn kunnen verwerken, maar 't mysterie is nu nog altijd niet opgelost ...
donderdag 9 november 2006 - 10:13
Tine

Tine

Ik vermoed dat jullie de eerste twee keren toch iets hebben toegevoegd dat niet koosjer was. Hebben jullie niet iets uit blik of uit een pot toegevoegd? Het kan ook zijn dat bij gekochte gemengde kruiden er iets fouts tussen zat. Ik ben ien ieder geval voor jullie blij dat je toch je eigen rozemarijn kunt gebruiken.

Tine.
donderdag 9 november 2006 - 10:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon