menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peterselie schiet door

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Mijn peterselie is ontzettend groot geworden en nu ineens zie ik dat hij doorschiet en een soort bloemen vormt. Ik was niet van plan om zaad te nemen ervan, dus is het misschien het beste voor de plant om die doorschieters eruit te halen?
Graag advies........

Groetjes Rialle
maandag 1 juni 2009 - 20:18
Fons

Fons

Indien uw peterselieplantjes in zaad komen zullen het wel plantjes zijn van vorig jaar en zullen geen nieuwe blaadjes meer aanmaken dus opruimen en verse peterselie zaaien.
maandag 1 juni 2009 - 21:45
lentemode

Lentemode

Kan je hier makkelijk en met succes zaadjes van laten rijpen, Fons ?
't Is hier namelijk ook zo ver !
We houden altijd een klein perkje peterselie over op een beschut plaatsje van het vorig jaar om er zo lang mogelijk van te kunnen snijden.
Nu vormen de planten zaadjes...
Gelukkig wacht er al een nieuw bedje bladpeterselie.

Uitkijkend,
Mia
maandag 1 juni 2009 - 22:17
rialle

Rialle

Is peterselie dan maar 1-jarig? Ik heb altijd gedacht ééns peterselie altijd peterselie! Deze is inderdaad van vorig jaar, en ik zal hem maar zaad laten krijgen dan kan ik nieuwe zaaien.
Ik heb ergens gelezen dat peterselie niet zo makkelijk kiemt, is dat zo? Deze was nl gekocht.

Groetjes Rialle
maandag 1 juni 2009 - 23:00
annd6

Annd6

Peterselie kiemt best goed hoor, heb er nog geen problemen mee gehad.
Maar het is inderdaad een tweejarig kruid.
Groetjes
Ann
dinsdag 2 juni 2009 - 11:31
Rita1960

Rita1960

@ Ann,

kun jij ons dan vertellen hoe jij peterselie laat onkiemen?
Vorig jaar een zeer goede kieming gehad, de 1e keer niet maar de 2e keer de grond eerst met heet water overgoten ( na een tip ergens op 't internet) en toen een zeer goede kieming, dit jaar weer hetzelfde gedaan en noppes, de nada, niets, riente, geen enkel zaadje is ontkiemd.
Dit voorjaar hetzelfde mengsel (wel verse) potgrond gebruikt, bijna dezelfde omstandigheden in huis, zelfde tijd als vorig jaar, met doorzichtig plastic erover en een gelijkblijvende temp van zo'n 18 graden. Ik snap het nu niet meer

hulp en raad gevraagd dus

groetjes,

Rita
dinsdag 2 juni 2009 - 22:11
Thanja

Thanja

Ik heb het ook meer dan eens geprobeerd om te zaaien (ook bieslook, dille enz). Bij mij lmisukte het nagenoeg elke keer. Ik koop tegenwoordig in mei potjes met kruiden bij de Aldi/Lidl voor weinig geld. Deze houd ik de hele zomer en in het najaar gooi ik ze weg. Ik kan ze namelijk ook niet overhouden, ze gaan altijd dood in de winter (behalve bieslook).

woensdag 3 juni 2009 - 11:33
annd6

Annd6

Ik zaai het simpelweg in mijn zaaibak (met potgrond) in de serre of in volle grond. Ik heb nog geen problemen gehad...
Heb ik nu altijd veel geluk of...
Groetjes
Ann
woensdag 3 juni 2009 - 12:17
Rita1960

Rita1960

Ann,

Dan heb jij veel geluk met het zaaien meer dan wij

groetjes,

Rita
woensdag 3 juni 2009 - 17:47
lentemode

Lentemode

De laatste jaren zaai ik peterselie binnenshuis voor in zaaibakjes.
Na tien dagen ontkiemt het zaad in de warme huiskamer, op de vloerverwarming dus.

Als ik vroeger rechtstreeks in maart of april op het bedje buiten zaaide, duurde de opkomst erg lang en was nogal eens onregelmatig.

Nogmaals mijn vraagje: leveren die bloeiende peterselieplantjes nu bruikbaar zaad op ?

Uitkijkend,
Mia
woensdag 3 juni 2009 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon