menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Domme vragen voor absolute beginners

Ga naar meest recente reactie

jufnaatje

Jufnaatje

...waar ik er 1 van ben...

Ik heb een heleboel vragen maar vermoed dat ik niet de enige ben. Dus maar een topic voor de wat ´blondere´ vragen over kruiden.

Om maar meteen te beginnen:

-Kan je alle kruiden binnenshuis houden? Ik vraag dit omdat mijn schoonvader mij zei dat dat niet goed wat en dat ze dan gingen ´linger´ (maar schoonpapa is een fransman, het klonk ongeveer zo). Ik denk dat hij het over doorschieten had? Dat er veel steel, maar wenig blad kwam, zei hij.

-Na IJsheiligen wil ik mijn kruiden op mijn balkon zetten. Kunnen alle kruiden daar tegen?

Ik heb vast nog wel veel andere vragen, maar dit zijn de belangrijkste even...

Alvast bedankt!
donderdag 7 mei 2009 - 09:36
annd6

Annd6

Eénjarigen, zoals basilicum, peterselie, koriander, munt, enz kan je op je vensterbank zetten.
Ze kunnen ook buiten op je balkon.
Vaste planten zoals tijm, rozemarijn, salie, enz, zet je beter buiten. Tijm is wat moeilijker in pot maar de rest gaat goed mits een beetje goede zorgen.
Wat je schoonvader bedoelt met "linger" weet ik niet

Welkom op dit forum alvast!

Groetjes
Ann
donderdag 7 mei 2009 - 12:06
printemps

Printemps

Misshien bedoeld hij naar het licht groeien
Ze worden dan gelig van kleur en groeien langgerekt als ze te donker staan
Fileren noemen ze dat ook wel eens

mvg lentean

En domme vragen bestaan naar het schijnt niet
Enkel domme antwoorden

donderdag 7 mei 2009 - 12:31
jufnaatje

Jufnaatje

Dat zijn die van jullie in ieder geval niet! (dom )

Ja, ik denk dat ie dat bedoelde: fileren. Maar te donkder zet ik ze sowieso niet.

Ik ben bezig de zaadjes van peterselie, basilicum, thym en rozemarijn op te laten komen. En wil een beetje ´lief´ voor ze zijn (allen zijn in meer of mindere mate al ´uit´) en ze niet op het balkon in de kou zetten als het niet nodig is. Na de IJsheiligen wil ik sowieso alles op mijn balkon zetten (heb ook nog een bak met geraniums en een lavendel).

Maar ben al eens veeeels te lief voor een paprikaplantje geweest. Resultaat: verdronken

Nogmaals bedankt!!

donderdag 7 mei 2009 - 13:03
jufnaatje

Jufnaatje

Hoi Ernestine!

Bedankt voor je lieve berichtje!

En wat een leuke foto met mooie tekst erbij!
Ik heb hem van je gestolen, mag wel toch?

Ik heb maar weer eens een vraag. Ik heb gister een muntplantje gekocht. Het is groene munt. Weet iemand of deze geschikt is om thee van te maken? (welke munt wordt eigenlijk daarvoor het meest gebruikt?)

Groetjes!
vrijdag 8 mei 2009 - 08:28
alloo

Alloo

annd6 ------ munt is meerderjarig en woekerend,of is er een éénjarigen soort die ik niet ken?? want in planten leerd men elke dag bij.

groetjes Fons
vrijdag 8 mei 2009 - 11:01
annd6

Annd6

Je hebt gelijk Fons.
Ik gebruik soms die van de winkel, die plant ik dan in een pot en die kan ik één tot twee jaar bijhouden, die bedoelde ik.

Munt zet je sowieso best in pot, inderdaad omdat hij zo woekert.

Groetjes
Ann
vrijdag 8 mei 2009 - 11:33
jufnaatje

Jufnaatje

Hoi Ernestine!

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik heb nog een beetje verder gezocht op internet en tot de conclusie gekomen dat ik beter pepermunt had kunnen kopen. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat de smaak van groene munt (kruizemunt) hetzelfde is, maar dat was dus niet zo. We vonden de thee van de kruizemunt niet zo lekker

Weer wat geleerd

Maar de kruizemunt gaat heel goed in een aantal gerechten.... (lees ik hierboven )

Overigens heb ik geen idee waar/hoe ik persoonlijke berichtjes kan sturen

Kan je me dat vertellen? Ik ontvang graag je plaatjes!

Fijn weekend!

vrijdag 8 mei 2009 - 21:43
jufnaatje

Jufnaatje

Ben ik weer eens hoor…

Dit weekend heb ik een oreganoplantje gekocht. Veel van hoe te verzorgen etc kan ik wel op internet vinden, maar ik heb toch nog een paar vragen:

-Kan ik de blaadjes het hele jaar door gebruiken? (raakt de plant niet kaal?)
-Hoe kan ik die blaadjes (met of zonder steeltje? Waar kan ik het beste ´knippen´?) het beste eraf halen? (met de hand, met een snoeischaartje/mesje?)
-Ik lees tegenstrijdige dingen over het gebruik in gerechten. Kan ik de oregano meekoken/bakken, of niet? (moet ik het pas helemaal aan het einde toevoegen?)
-Moet ik de bloemen als die er komen eruit halen? (ik heb bij een aantal kruiden begrepen dat dat ervoor zorgt dat er meer blad komt – dat wat ik toch uiteindelijk gebruik)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


Nathalie
dinsdag 12 mei 2009 - 09:46
annd6

Annd6

Nathalie,

in de winter kan je niet meer plukken, in de lente schiet hij snel weer op.
Je plukt gewoon de blaadjes af met de hand of met een schaartje, jonge steeltjes kan ook nog.
Gedroogde oregano kan beter tegen hitte maar verse zou ik niet laten meekoken.
Het si inderdaad zo dat als je de bloemetjes verwijdert je meer blad krijgt, het kruid smaakt ook het best voor de bloei. Oregano wordt een mooie struik.

Groetjes
Ann
dinsdag 12 mei 2009 - 09:54
jufnaatje

Jufnaatje

Hoi Ann,

Bedankt voor het antwoord!
Ik zal me aan de tips houden

Wanneer kan ik het beste een bosje eraf halen om te drogen? Of kan ik dat de hele zomer door doen? (en groeit die oregano zo hard dat dat snel weer bijgroeit?)

Groetjes!
Nathalie
woensdag 13 mei 2009 - 12:52
annd6

Annd6

Nathalie,
om te laten drogen pluk je best voor de bloei de mooiste blaadjes.
Oregano groeit toch redelijk snel hoor, ik weet niet hoe groot je bos is natuurlijk maar hier val ik nooit zonder.
Groetjes
Ann
woensdag 13 mei 2009 - 12:55
jufnaatje

Jufnaatje

Lieve allemaal,

Ik heb weer eens een vraag.
Mijn vriend heeft een (kers)tomatenplant aangeschaft (aangestoken door het planten-virus omdat ik zo enthousiast ben ).

Ik hoorde van mijn schoonvader dat je 2 planten nodig hebt, omdat die elkaar moeten bestuiven. Hier op de site zie ik dat tomatenplanten zichzelf kunnen bestuiven:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=5022&hl=tomaten_bestuiven

Mijn plant staat (in zijn eentje) op mijn balkon. Redelijk veel wind.
Kan ik erop rekenen dat mijn plant zichzelf bestuift? Of moet ik hem helpen? En hoe?

Bedankt alvast voor jullie hulp!

maandag 15 juni 2009 - 10:48
Thanja

Thanja

Dat gaat helemaal goedkomen met je tomatenplant. Het is een zelfbestuiver en doordat de plant genoeg 'beweging' krijgt, komen er vanzelf tomaatjes aan.

Succes!
maandag 15 juni 2009 - 10:53
jufnaatje

Jufnaatje

Fantastisch. Dankjewel!
(ik vraag me dan nog steeds af hoe dat dan in detail in zijn werk gaat, maar ben allang blij dat we niet persé een 2de plant erbij moeten, mijn balkon staat al vol!!)

Geldt hetzelfde voor pepers?

Grappig: ik zie dat je uit Lelystad komt. Ik heb in Almere lesgegeven!

maandag 15 juni 2009 - 12:51
Thanja

Thanja

Hetzelfde geldt voor pepers!

Na 8 jaar lesgegeven te hebben in Lelystad, werk ik sinds augustus in Almere
woensdag 17 juni 2009 - 15:51
jufnaatje

Jufnaatje

Nou ja! Dát is grappig!

Ik heb op Echnaton lesgegeven.
Maar in 2007 naar Frankrijk verhuisd.

Je weet niet toevallig ook iets over tomaten??? (heb ook tomaten-hulp nodig!)

Fijn weekend!
vrijdag 19 juni 2009 - 14:54
Rita1960

Rita1960

Hoi Jufnaatje,

'k weet niet waar je woont in La douce France, maar al is jou was zou ik je tomaten vragen willen stellen aan Verbena.. die woont in Italie. Mss dat dit dichter - qua klimaat- bij jou ligt dan de Belgie/Holland. Trouwens Madame Tomate ( weet niet of ik haar naam goed gespeld heb) weet ook een heleboel af van de tomatenkweek.


groetjes,

Rita
vrijdag 19 juni 2009 - 23:09
jufnaatje

Jufnaatje

Thanks allebei!! Ik ga eens even kijken!

Hieronder in ieder geval een foto van mijn kerstomaat (niet heel duidelijk, sorry, hij was vooral om aan mijn familie de tomaatjes te laten zien die erin zitten) en van mijn peperplant (na 1 week zat er al een peper in! mijn vriend en ik helemaal happy en vooral verbaasd)

Kruiden

zondag 21 juni 2009 - 12:19
jufnaatje
zondag 21 juni 2009 - 12:20
jufnaatje

Jufnaatje

Vraagje. Mijn pepers zijn mooi rood, dus zullen binnenkort in gebruik worden genomen

Kan ik de zaden ervan nemen, drogen en volgend voorjaar zaaien? Of moet ik daar nog wat anders voor doen?

Alvast bedankt!
vrijdag 31 juli 2009 - 08:42
alloo

Alloo

Dat ga zeer goed ,maar ik doe die moeite niet, in het begin van het jaar koop ik één plantje, en dat levert genoeg pepertjes op voor heel het gezin.

groetjes Fons
vrijdag 31 juli 2009 - 14:17
greenman

Greenman

Hallo mensen ik ben nu sinds een paar maanden een (Keuken)kruidentuintje aan het aanleggen. Ik had alleen een vraagje over Salie, kan je deze plant op een vrij donkere plaats in de tuin zetten ? (in mijn geval vlak bij een haag waar in de middag veel schaduw is.) Ik was tot mijn spijt deze plant vergeten te planten en heb daarom nog maar een klein plekje over bij de haag. Hopelijk kunnen jullie mij helpen want zo te zien hebben jullie er meer verstand van dan ik. Vandaar mijn post in dit forum. Ik voel me een beet een leek in vergelijking met jullie. Alvast hartelijk bedankt.
maandag 10 augustus 2009 - 21:04
Rita1960

Rita1960

Hé Greenman,

Van harte welkom op dit te gekke, verslavende en leerrijke forum

Salie heeft toch wel een vrij zonnige/ lichte standplaats nodig. Die bij mij in de "siertuin" staan staan donkerder dan die bij mij op de moestuin. en op de moestuin doen ze het beter. meer en lager zon en ook grotere planten en meer bloemen( al is dat niet het 1e waar je ze normaal voor hebt).
Als ze maar een een paar uur per dag goed zon krijgen blijven ze het toch wel doen.

groetjes,

Rita
maandag 10 augustus 2009 - 21:26
greenman

Greenman

He Rita

Bedankt voor je snelle reactie en voor je informatie, dat had ik niet verwacht zo snel. Dan ga ik de Salie toch maar op die plaats zetten ook al blijven ze dan wat kleiner. Ik was bang dat Salie net zoals Basilicum heel veel zon nodig had om te bloeien/ overleven. Nogmaals bedankt, ik zal nog wel een een vraagje hebben.


Prettige avond.
maandag 10 augustus 2009 - 21:58
Elrike

Elrike

Ik heb een paar bakken in mijn tuin met kruiden, maar eigenlijk geen idee of ze wel bij elkaar konden.
Erg goed gaat: 2 soorten munt in 1 bak
En ook erg goed, rozemarijn, citroenmelisse en drop/anijsplantje(weet de precieze naam daar niet van.)
Redelijk goed, 2 soorten tijm samen met salie in 1 bak, 1 tijm wordt een beetje verdrongen door de salie, maar nu heb ik de salie de andere kant opgelegd en wat ertussenuit getrokken
Maar 1 bak heb ik Maggiplant(Lavas) en selderij staan, ze doen het goed, maar ik krijg vooral bij de selderij nu veel bladverkleuring en het idee dat de maggi deze straks helemaal gaat overwoekeren.

Nu is vooral de vraag welke kruiden planten zouden beslist niet bij elkaar kunnen en welke wel.
vrijdag 11 september 2009 - 17:43
Elrike

Elrike

Wat voor salie heb je daar staan? De salie die ik heb loopt in het blad meer in een punt uit en is wat donkerder van kleur.
Ik ben nu kwijt wat lavas en wat selderij is, het blad ziet er niet meer mooi uit, de munt is aan het verdorren en ik hoop gewoon dat die in het voorjaar weer opkomt.
De rest doet het goed, de citroenmelisse damen met rozemarijn en drop/anijs geeft geen problemen.
Ik heb ook veel drop/anijs in andere potten en ben vergeten de zaden eruit te halen(stomstomstom) Maar die komt toch wel weer op.

Maar die rood/witte plant die daar verstopt tussen zit, mag ik daar een stekje van? die is erg mooi!
dinsdag 3 november 2009 - 23:39
Elrike

Elrike

ow dat wist ik dus niet, nog gecondoleert met rood-witte. Ik heb afgelopen mei een minimaal 17 jarige poes afscheid van moeten nemen, heb er ook nog steeds tranen van.
Ik heb nog een 15 jarige ouwe grijze kater rondlopen of meer rondslapen, ik denk dat een 16 weken felixje daar niet goed samen mee gaat en het is nog te kort om weer een katje te verwelkomen in huis nadat ik met 1 minder ben, alhoewel ik voor absolute noodgevallen gek genoeg ervoor ben. Ik ben op dit moment wel beschikbaar voor adoptie van een rattenslang, of desnoods een andere (beginners)slang die niet te lang wordt ivm met de grootte van mijn terrarium.

Het liefst zou ik witte salie in de tuin of desnoods binnen in een pot in de vensterbank willen, maar ik ken een tuiniergek die dit heeft geprobeert en witte salie schijnt hier gewoon niet te lukken. Ik hoop dat het wel kan en dat iemand daar een idee voor heeft hoe je hier witte salie kan hebben.

Selderij doorschieten? Hoe bedoel je dat precies, alles zit hier in bakken dus het kan niet de rest van de tuin in.
woensdag 4 november 2009 - 01:10
Elrike

Elrike

ah dat, ok dankjewel(dit is een ideaal onderdeel van het forum voor me, beginnersvragen zijn er genoeg)
Ik kan dat dus volgend jaar verwachten, ik heb de plant voor het eerst staan.

Nog een beginnersvraag dan maar: Mijn munt is giga aan het verdorren, ik heb 2 soorten bij elkaar in een bak, beide met klein zacht rond blad waarvan 1 witte bladranden heeft.

Is het nrmaal bij munt? gaat deze plant gewoon dood en komt die volgend jaar weer terug als in 1-jarig of is er gewoon wat aan de hand?
donderdag 5 november 2009 - 15:00
printemps

Printemps

Alles wat boven de grond zit sterft af bij munt

De wortels blijven zitten en die lopen terug uit in het voorjaar

mvg

Ik heb ook Corsicaanse munt maar die is onbruikbaar in de keuken(lijkt op tuinkers,maar nog lager bij de grond)
en die zaait zichzelf uit en duikt dan elders op in de tuin

donderdag 5 november 2009 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon