menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud kruidentuin

Flupke

Flupke

Sinds een tweetal jaar hebben wij een kruidentuin met een 20-tal kruiden, zowel eenjarige (jaarlijks te zaaien) als overblijvende. Voor wat de overblijvende kruiden betreft, weten wij niet altijd hoe ze te onderhouden. Ik durf er niet altijd op los te snoeien, maar sommige planten worden zo gigantisch groot of dragen enkel nog blaadjes op de uiteinden en verliezen hun vorm. Kan er iemand tips geven voor volgende kruiden?

Tijm (+ Citroentijm)
Oregano
Absintalsem
Citroenkruid
Citroenmelisse
Stengelloze sleutelbloem
OLV-bedstro
Zeepkruid
Rozemarijn
Munt (+pepermunt)
Lavas
Salie
Dragon
Laurierboompje
Pimpernel

Graag tips over hoe en wanneer snoeien/scheuren/andere technieken

Is het trouwens waar dat je kruiden die in bloei staan best niet gebruikt?

Alvast bedankt,

Flupke
woensdag 30 augustus 2006 - 13:52
annd6

Annd6

De houterige soorten snoei ik altijd toch redelijk serieus, zoals de rozemarijn, citroenmelisse en salie.
Oregano en dragon ook, ik hang de kruiden te drogen en wat teveel is doe ik in een pot om in de zomer op het bbq vuur te gooien.
Munt woekert heel erg, die staat bij mij in potten maar ik heb altijd gehoord dat je wat er teveel aan is gerust mag weghalen. Lavas is een ongelooflijke schieter hé, ik had die vroeger en wat er teveel aan was deed ik weg. Tijm, gebruik ik zoveel, die heb ik nog niet moeten minderen.
Dat laurierboompje moet je dacht ik wel wat voorzichtiger mee zijn maar dta weet ik niet zo goed want ik heb twee kleintjes.
Ik denk wel dat er mensen hier zijn die je met de rest kunnen helpen.
Groetjes
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 16:41
sylvain

Sylvain

beste de munt zet die zeker in een plastieke pot want die woekerd en de rozemaryn die hangt by my al te drogen zoals annd6 het uit legtmaar alde door levende moogt terug snoeien en de bloem dat weet ik niet ik gebruik ze ook niet maar ik geef het aan de kippen en die leven noch zodus denk ik dat het geen kwaad kan groetjes
zaterdag 2 september 2006 - 16:29
louise

Louise

Mijn laurierboompje staat in een grote plastic pot ingegraven. Voor de vorst haal ik die toch binnen, alleen op de dagen dat het echt serieus vriest. De rest van de winter staat de pot aan de achterdeur.
De rozemarijn bevroor ook. Die staat nu in een bloembak die tegen het huis is gemetseld en die onder de uitlaat van dampkap staat. Sindsdien is dat een grote struik geworden. Bij erg strenge vorst, gooi ik er nog een laken over. Ik kan zo het hele jaar verse rozemarijn gebruiken.
De rest staat in een kruidentuintje, maar na enkele jaren is de vorm wel helemaal weg. De munt en citroenmelisse komen overal uit, de verschillende soorten bieslook breiden ook goed uit. Voor de rest is het telkens afwachten wat de winter heeft overleefd.
zondag 3 september 2006 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon