menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidenpotjes in de woning.

Ga naar meest recente reactie

dilisen

Dilisen

Hoi,

elk jaar heb ik verschillende potjes verse kruiden in de woning,maar elke keer verlies ik ze weer.
Weet er iemand waar ik mijn kruidenplanten het best plaatst: keuken,berging,licht of minder licht,temperatuur.

Ik zou willen dat ik ze een keertje niet meer moet verliezen.

Alvast bedankt en nog een fijn weekend,
mvg Caroline
zaterdag 25 oktober 2008 - 19:21
Rita1960

Rita1960

Hoi Caroline,

Ik weet niet welke kruiden je onderdak hebt. De kruiden die ik 's winters binnen heb zijn:
Peterselie, basilicum (gewone) en bieslook.
Deze staan bij mij in de vensterbank op het noorden in de keuken en doen het daar goed.
Ik geef ze water op de schotel en niet op de grond en alles wat niet binnen en 30 minuten is opgenomen gooi ik weg.
Verpot ze wel voordat ik ze hierheen zet.
Ik heb geen goede ervaringen met rozemarijn en tijm in de keuken.( gaan mij dood)
Lavas (maggikruid) droog ik voor de winterperiode en dat bevalt mij prima.

groetjes,

Rita
zaterdag 25 oktober 2008 - 20:53
Lino

Lino

Licht maar geen directe zon, lijkt me 't beste. Gewoon kamertemperatuur (keuken) is OK.
Water is een van de belangrijkste factoren: niet te veel, maar ook niet te weinig. Goede afwatering ook.

Ik heb enkel basilicum staan en voor de eerste keer heb ik hem heel de zomer kunnen houden, tot nu nog steeds.
Wat ik daarvoor doe is elke dag +- evenveel water geven.
Ik zet hem zelfs op het keukenweegschaaltje en vul elke ochtend water bij tot hetzelfde gewicht bereikt is. (gewoonlijk moet ik zo'n 30g water geven).

Andere kruiden zullen weer andere wensen hebben. Dat laat ik aan de andere forumers over.
Lino
zaterdag 25 oktober 2008 - 20:56
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Hou er rekening mee dat de meeste potjes levende tuinkruiden die je in een grootwarenhuis koopt uit een zo goed als perfecte omgeving komen qua licht, temperatuur en water. Ze zijn eigenlijk niet gemaakt om thuis in de keuken of huiskamer te overleven. Als je er in slaagt ze de eerste 2 maanden te doen overleven, dan zijn zijn ze aangepast aan jouw omgeving (klimaat) en dan heb je de kans dat ze het veel langer overleven. In ieder geval is een correcte manier van water geven van levensbelang. Ik heb ook basilucum en die moet ik bv. iedere dag water geven en ervoor zorgen dat hij voldoende licht heeft...
zaterdag 25 oktober 2008 - 21:40
Rita1960

Rita1960

@ Lordje,

Heb mijn basilicum nu al plm 1,5 jaar op dezelfde plaats staan in de keuken en toevallig vandaag weer eens helemaal kaal geplukt voor de pesto. ( zo'n 50 gr blad eraf gehaald) Wel ieder jaar verpot in goede potgrond en ja.. iedere dag water geven is belangrijk.
NB: zijn wel gekochte planten geweest.

groetjes,

Rita
zaterdag 25 oktober 2008 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon