menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Reorganisatie kruidentuintje

Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik heb mijn kruiden in vakjes staan aan het uiteinde van de moestuin.
Hier en daar vind ik de vakjes (afgeboord met klinkers) te klein en voor kruiden als munt en dragon zou ik een begrenzing in de grond moeten steken.
Ik zou dus alle kruiden willen uitgraven, enkele vakken vergroten, de grond wat verbeteren en de kruiden terugplanten.
Is het daar nu het goede moment voor?

Die begrenzing voor munt enzo: ik heb nog een rol van die zwarte kunststof liggen die in de bouw tegen opstijgend vocht onder in de muren wordt ingemetst. Kan dat dienen? of andere suggesties?
Een bloempot zonder bodem is misschien beter. Bloempotten van 30cm kan je die ergens goedkoop kopen?

Mag de grond voor alle kruiden dezelfde zijn? of vraagt munt andere grond dan thijm of bieslook?
Ik heb nu edelmunt, dragon, thijm, bieslook, winterbonekruid, hysop, dille, salie, citroenmelisse.
Hebben zij speciale wensen, qua grond? Dan pas ik dat meteen ook wat aan.
Ik hoor het graag

Lino
maandag 13 oktober 2008 - 15:18
Rita1960

Rita1960

Hoi Lino,

't zijn wel een heleboel vragen in 1 keer!
Maar we proberen het maar ....
vakjes te klein makkelijk vergroten.
Begrenzing van de munt enz. daar kun je idd de zwarte kunststof voor gebruiken. Of gebruik een emmer (voor een paar centen te verkrijgen)(bouwmarkten geven ze soms gratis weg) en anders een al kapotte emmer gebruiken en de bodem eruit snijden.
De bodem kan niet voor ieder kruid hetzelfde zijn, de ene wil droge kalkrijke grond en de andere weer wat nattere en vochthoudende grond en houd echt niet van kalk en een andere weer meer zandgrond.
Voor deze vragen zou je het beste even kunnen googlen.
Planten die het nu bij je goed doen, daar zou ik niets aan veranderen qua grondsamenstelling. De ligging en zon zijn ook belangrijk. Tip: Maak deze winter eens een plantschema met wat je wilt, hoeveel kruiden, zonneloop, hoogte van de planten enz.
Verplanten zou ik persoonlijk het liefst in het voorjaar doen.(als de meesten weer boven zijn komen piepen)
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

groetjes,

Rita
maandag 13 oktober 2008 - 19:02
hildavw

Hildavw

Voor wat betreft die bloempotten van 30 cm.
Ga de tweede helft van november eens naar een begraafplaats.
Dan kan je gemakkelijk, in de containers of wat er ook staat, verwelkte chrysanten vinden, waarvan je meestal gerust de potten kan meenemen.
Zo moet er minder vernietigd worden en raak jij goedkoop aan potten.

groetjes

Hilda
maandag 13 oktober 2008 - 20:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon